Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!
kl
Anledningen till att jag försvarar hundarna till varje pris är att TS och flera anser att de kan acceptera om det är ett rovdjur som är där o härjar o det kan jag banne mig inte ta, ÄR man rädd om sina höns så ser man väl till att ingen kan vara där o härja, det är väl lika tragiskt för tex barnen om det är en räv där eller?
Flera har sagt att lydnaden hos en jakthund ska vara så bra innan den släpps men det är ju så att den enda lydnaden som ska vara befäst hos en
älghund är inkallning,
hunden ska jobba helt självständigt o söka upp föraren var 5-25 min MEN har den fått ett gångstånd dvs älgen går (springer-skenar) så kan det dra iväg väldigt långt innan hunden lyckas ställa fast(dvs stoppa älgen o sen skälla ) föraren
kan då befinna sig över en mil bort. dvs omöjligt att veta veta hunden pysslar med
När det gäller fågelhundar av olika slag så är det en helt annan sak, där är dressyren det viktigaste och man jagar alltid med hunden nästan jämt inom synhåll.
eftersom flera anser att jag inte är en seriös jakthundsjägare så kan jag berätta att jag sen 80 talet haft, utbildat, fött upp o jagat med olika typer av jakthundar, inte en har dödat nåt djur, en av fågelhundarna brukade jaga hönsen när han var ung.
(helt normal betende)
Om jag däremot skulle ha en älghund som är en superbra älghund tex dubbelchampion ( älghundar blir utställnings o jaktchampion ) som var perfekt o trevlig på alla vis så skulle jag ALDRIG ta bort den för att den tog några höns när tillfälle gavs.
(tror inte att gnist skulle göra det heller om det verkligen gällde, sorry gumman
Det är strikt hundägaransvar som även gäller för jägare men det finns flera rättegångsfall där jägare o jakthundar under jakten vinner till sin fördel..
återigen det viktigaste är att hönsägaren o jägaren kommunicerar-går inte det-polisanmäl!!!!