Jakthund vid ridning

L

Lilla_Millan

Måste bara berätta att jag är sjukt stolt över min vovve. Han är 7 år, och Wahtel korsning. Jakthund som jagar allt (vildsvin, älg, rådjur, fågel) osv. Är underbar som familjehund, och går med lös när vi rider ut.

Idag tex så var jag och mamma ute och red, Jagger gick lös som vanligt, och så ser vi en älg som står ca 25 meter ifrån oss. Vi säger åt Jagger att sitta ned, och han sitter och skakar i hela kroppen, för han vill så gärna jaga, men hunden sitter kvar medan vi försöker skrämma bort älgen,, och när den inte bryr sig det minsta, följer Jagger med tillbaka, utan att tjafsa. :bow:

Nu ska vi få en till hundvalp i slutet på maj, tror ni att den har en chans att bli lika underbar? kan ni ha med era jakthundar i skogen när ni rider, och träffa vilt, utan att behöva koppla dem?

Jag vill ha en lika underbar vovve, och ingen jaktidiot, men jag undrar om det är möjligt:crazy:

Sv: Jakthund vid ridning

det finns ju en chans men man vet ju aldrig. min hund lyssnar bara på min mamma och pappa när de säjer åt hohnom att inte jaga djur/hälsa på människor. lyssnar inte på oss.

allt är möjligt om man har mer vilja än vad hunden har:D
Men inte sjutton är det lätt

/Lina-som har och har haft två jakthundsraser;)

Nu ska vi få en till hundvalp i slutet på maj, tror ni att den har en chans att bli lika underbar? Det finns det ju inga garantier för, inte ens om det skulle vara ett helsyskon. Men er nuvarande hund har väl inte fötts lydig? Det måste väl ligga träning också bakom! Den nya kanske kräver mer eller tom mindre träning. Tror det är viktigt att se till individen när den kommer, så blir den säkert lika trevlig som den ni har! :) kan ni ha med era jakthundar i skogen när ni rider, och träffa vilt, utan att behöva koppla dem? Ibland och ibland inte. Så nej, jag vågar inte lita på att det går. Men det är vårt egna fel, för lite träning.

Jag vill ha en lika underbar vovve, och ingen jaktidiot, men jag undrar om det är möjligt:crazy: Klart det är möjligt!

Grattis till en underbar hund och lycka till med nya valpen! :)

/Timsetim

Tack för uppmuntarende svar;) Nej, det är klart att han är mkt tränad, men ändå...=)
Den nya valpen är våran nuvarande hunds systers valp, han är alltså "morbror" till nya vovven:)

Om ni gör ett lika bra jobb som med Jagger så tvekar jag inte på att den lille kommer bli lika bra :)
Lycka till!
Kram Sophia ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 496
Senast: Grazing
·
T
Övr. Djur Har ganska nyss blivit stolt ägare till en ursöt och mysig kaninhane som heter Pontus och är en dvärgvädursblandis på 2 år. Han är helt...
Svar
4
· Visningar
1 460
Senast: SunDown
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 378
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama