Jahapp då var det kört med min underbara sadel.

r_freddy

Trådstartare
Japp bara att bege sig ut i sadeljungeln igen :cry:

Efter mycket träning med Chili passar nu inte min underbara
specialbeställda sadel längre.

Vi har provat de mesta sadlar vi kommit åt och har säkert ägt
och sålt 15 st sadlar nu. hittade en superskön både för mig och Chili som
vi kunnat ha i hela 1,5 år vilket är rekord.
Många olka märken, Crates, Pullman, Exuiflex, Circle Y,Rockin R, westwood. american flex, mfl har passerat oss under några år.
Slutade med en specialbeställd TBW showsadel som är extra kort bara 68cm. Och mycket utvidgad för bogblad ett + är att den INTE är rundskuren :love:

Men nu är det tyvärr kört igen som sagt :mad:
Ryggen är numera efter hård träning mycket rak (var mer svängd innan),
ryggen lika kort som vanligt o de stora bogbladen ställer till det igen, måste vara utviddgad fram för att passa o inte klämma på dom.

Behöver nu tipps på lite sadelmärken och modeller som ni med liknande hästar, tror kan vara aktuella att prova/ köpa på lilla Chili.
Kommer såklart se till att den verkligen passar men vet inte riktigt var jag ska börja leta :confused:

Lägger in någon bild på honom också.

Sv: Jahapp då var det kört med min underbara sadel.

DSC08294.jpg

DSC08294.jpg

DSC08288.jpg

DSC08300.jpg

Och ryggen bli ännu rakare när man rider :crazy:

Fy va segt! Jag har en pool's reiningsadel som har bra vidd för bogbladen. Den är inte så jättedyr att köpa ny heller. :) Väldigt skön att rida i och så snygg!

Jag tycker det verkar konstigt att det inte finns någon sadel som passar din häst, för de flesta quartrar har väl ganska rak rygg och är breda framtill? Men han kanske har extremt rak rygg?
Min häst har mycket svängd rygg, så jag har motsatt problem.

Dock så har quarterstoet som jag sålde rak rygg, och sadeln som hon har nu hade jag på min andra häst, men sadeln var för rak för hans rygg. Det är en Deuber & Partner reiningsadel. Den är inte så lång heller, jag tror inte den är längre än 68 cm.

Stoet och sadeln:
29131859.jpg

29407664.jpg

Usch vad du har otur med dina sadlar! (blir alldeles matt av att bara tänka på det)

Jag har inga direkta tips men måste bara säga hur fin jag tycker att han har blivit! Han har ju alltid varit fin såklart men han har blivit mycket mer maskulin i sitt utseende :)
En riktig läckerbit!

Vilken otur du har.

Jag har en Continental Equieflex XXL till min kille. Han är bred över bogarna och rak som en planka över ryggen den ligger som en smäck på honom. Tycker att det ser ut som om din häst har mer manke än min raring bara.

Oh tackar :bow: det bockar vi för.
Jo med all träning nu efter skadorna har han musklat på sig en hel del :)

Japp hopplöst med sadlar. han är ju så känslig också så det
märks direkt om något inte är helt hundra :crazy:
Märker till och med om det är dags att tvätta padden....

Tack för tippset ska titta upp equiflex lite mer.
Har provat en sådan men då var den alldeles för lång.

Är det någon som vet något om Showman sadlarna?
Ska tydligen ligga bra på rakryggade men hur är det
med bogfriheten?

Japp, det är en sån :) Jag är jättenöjd med min men tyvärr är den FÖR bred för min häst så jag måste byta till en mindre bom. Trodde att han skulle bli bredare över ryggen. Den jag har är en FullQ-bom med väldigt mycket bodfrihet. 7½" mellan conchos tror jag att det var. Men det är en prisvärd sadel och det är ju lite lättre när man köper nytt för då kan man lämna tillbaka om det inte passar. :)

Bild på min häst...
Photo_94239_1264699.JPG

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka