Jaha, då sitter man med ett moderlöst föl...

Sv: Jaha, då sitter man med ett moderlöst föl...

Jag hade ett islandsföl som miste sin mamma när hon var två och en halv vecka. Fick med en amma (halvblodssto) hem från Hbg. Hon lät henne dia i början men, det funkade inte så efter några dagar blev fölet hängigare. Ringde amningjouren och fick tips om en Welshponny i Skåne (20 mil bort) som mist sitt föl ett dygn tidigare. Pratade med ägaren, och vi bestämde att vi skulle prova. Fölet var 3 och en halv vecka då. Det fungerade toppenbra. Vi smörjde in fölet med Vicks blå och mammans näsborrar också och gjorde som de tipsar om på amningsjourens hemsida. Stoet tog fölet som sitt i princip omgående och lät henne dia, brummade på henne och tvättade henne.
Så mitt tips är att prova amningsjouren dagligen per telefon. Stoet som vi åkte till var inte ute på hemsidan. Det var en stor sten som föll från mina axlar när detta fungerade.

Har kanske ett sto på gång. Men det ställer till det med lite andra frågor.
Stoet ifråga fick tvillingar som dog för en vecka sedan, alltså när mitt sto dog. Har det gått för lång tid för att hon ska vilja ta hand om mitt föl? Mjölk och diande är väl troligen uteslutet nu när det gått så lång tid och hon har blivit diad alls. Sedan så när det gäller mitt föl så har anpassat sig förvånansvärt bra till att nosa på vallacken genom staket, stå själv i boxen och följa med oss när vi är ute. Plus att hon faktiskt trots sin låga åldre äter bra av gräset ute. Så pass att hon inte tappat något i vikt och har svårt att dricka upp all välling.
Någon som har erafenhet av att sätta ihop sto och föl efter så pass lång tid?

Tror inte det är problem att fölet varit utan en längre tid. Det är nog värre att stoet varit utan. Som jag fattat är det bästa att det gått så kort tid som möjligt sen stoet miste sitt föl. Så att hon fortfarande har gott om mjölk och rätt hormoner i kroppen.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross