Jaha, då sitter man med ett moderlöst föl...

Masse

Trådstartare
...det är andra gången det händer mig så jag tog det rätt lugnt i början, hade ju viss vana, men nu har det börjat bli problem.
Fölet ett halvblodsto som var 14 dagar när mamman dog i onsdags äter bra och verkar inte förlora i vikt, så det är inte de som är problemet. Utan hon har börjat att gå och suga på sin egen tunga efter det att hon har ätit. Hon sticker ut den på sidan som en luftsnappare och suger på den. Jag är ju naturligtvis rädd för att hon ska börja ta luft på det här viset. Har för mig att när hästar snappar luft så här, inte fungerar med rem utan att de kan ta luft precis var som helst.
Någon som varit med om något liknade eller har något tips?

Nästa problem är att hon inte kan gå med de andra hästarna i hagen. Jag har bara ston med föl och hingstar hemma. Stona har ännu så unga föl att dom inte tolererar att någon kommer nära och hingstarna är ju uteslutna. Har provat med att låna ett shettissto, gick jättebra ett par timmar. Sedan när shettisen fått träffa ett av den andra stona i stallet (i boxen vid sidan om) blev hon heltokig på fölet så vi fick dela på dem. Några tips på hur jag ska kunna hitta en kompis till henne eller få mina ston att acceptera att hon går i deras hage?
Tacksam för alla råd och svar!

Sv: Jaha, då sitter man med ett moderlöst föl...

Har du kontaktat amma jouren ? De kan väl hjälpa dig att hitta en mamma till henne .Ha inte för bråttom att få ihop det med de andra ,mamma tycker jag är viktigare.Och hittar du någon så låt de vara själva länge innan du blandar in andra hästar.

Finns ingen amma inom rimligt avstånd och hon är inte precis högprioriterad heller. Här i mina trakter finns det ett överskott på moderlösa föl istället, tyvärr. Det är de yngre fölen som får komma först. Min har ju trots allt fått en bra start fram tills nu, så jag får ju hålla med dom om det. Jag har nog större möjligheter att klara henne än ett föl vars mamma dör redan vid fölnngen eller strax efter.

Om du ger henne nappflaska så se till att hålet är så litet att hon inte får i sig för fort.
Sen tycker jag du ska ligga på lite, och ringa runt till alla stuterier du har inom 15-20 mil.
Många anmäler inte sina ston till ammajouren.
Finns ingen anledning att inte göra allt för att hitta en amma.

Jag kan bara svara på första frågan, men jag hade ett föl som gjorde exakt så och hon blev ingen luftsnappare det försvann efter ett par veckor. Hon tyckte f.ö. om att suga på precis allt så kanske handlar det bara om sugbehovet fast hon hade ju sin mamma men det räckte tydligen inte.

Jovisst hon har säkert fått en jätte bra start .Så bra man kan få den under omständigheterna .Men jag tycker att man inte ska ge upp hoppet på en mamma hon behöver ju tydligen sug behovet .Finns det ingen gammal avelsmärr som gått tom i år som kan leka mamma .Men som du säger hon får det nog bra änndå med din omvårdnad. Sug behovet vet jag inte vad man ska göra åt. Lycka till med din lilla häst. :)

Det var ju skönt att höra att det gick över. För min lilla hade lite tendens till det redan när mamman levde och hon kunde dia som vanligt. Stoet hade mjölk hela tiden, hon fick en akut kolik som slutade med att urinblåsan "trillade" ut så hon avlivades direkt av veterinär som var på plats när det hände. Så fram till dess var allt normalt.

Vad ska man säga har haft maxiamal tur/otur alla mina ston har fått eller kommer att få föl i år. Har visserligen köpt ett sto som gått som fölmärr och är utan. Men hon har visat så otydliga brunster så hon har varit hos hingst ett tag. Min första tanke var att ta hem henne. Vad häder då? Jo naturligtvis blir hon superbrunstig och är just nu under betäckning. Men om jag inte hittar något annat så är hon ju ett alternativ när hon kommer hem. Jag har försökt få tag i hennes förra ägare för att höra hur hon är mot föl som inte är hennes egna, men har inte lyckats ännu.

Men om det tyvärr är gott om moderlösa föl i dina trakter, skulle det inte gå att "sätta ihop" en liten grupp fölisar så de får artfränder eller blir det för jobbigt/komplicerat? Det kanske inte funkar att ha en fölflock utan vuxna individer trots att de är så små och kan införlivas med större hästar senare under sommaren?

Mitt föl är nu 8 veckor, från det att han var nyfödd till han var några veckor gammal höll han på med sin tunga (även om han diade sin mamma). Han stack ofta ut den på sidan, slickade och gnagde på allt. Jag vet inte varför han gjorde så men tror att det hade med tänderna att göra. Det "tung"beteendet är nu borta, han smakar fortfarande på allt. Lycka till med ditt lilla föl!

Hade säker varit en bra idé om dom hade varit i samma ålder. Men min verkar vara ungefär dubbelt så gammal som de andra moderlösa ungarna. Plus att en del av dem är väldigt exklusiva travföl, så jag är tveksam till att ägarna är villiga till experiment, utan det är nog amma eller flaska som gäller där.

Så just nu går jag i väntans tider på två av mina egna ston. Sto nummer ett det som inte har något föl i år och är hos hingst. Jagar forfarande de förra ägarna för att höra hur hon är mot andra föl.
Sedan finns sto nummer två som fölade samtidigt som det andra stoet dog. Hon brukar vara väldigt snäll till andra föl och även låta dem dia. MEN inte förrän hennes eget föl är lite äldre (runt en, en och en halv månad).
Shettisstoet jag lånade är just ett avelssto som gått tom, men det funkar inte utan jag kommer att lämna tillbaka henne igen.

Mitt sto dog också i Onsdags, men jag har tur att min är 8 veckor. Stoet var också väldigt sjuk hela tiden så mina kunde inte gå med andra så fölet blev väldigt ensamt. Nu har jag ett sto vars föl dog för 2 veckor sedan hon låter fölet gå med henne men inte dia henne, så jag matar med mjölk.
Vad äter ditt föl? Vilken sort. Jag har aldrig varit i denna situation förut. Leta efter en amma det brukar vara det bästa.

Mitt föl har fått en dansk mjölkersättning (Unika), men ska börja med Krafft Milk i natt. Den finns ju i större säckar så man inte behöver köpa så ofta. Sedan äter hon gräs ute på dagen, ensilage inne på natten. Så har hon en spann med krossad havre och Krafft Lucern hackad strå att pilla med. Ja äter och äter det är ju inte med någon riktig reda utan det är mest lite plock här och där förutom gräset. Det betar hon riktigt men inte hela tiden utan lite då och då.
Ska hämta en ny shettis nu i veckan och se om det går bättre. Denna är inte vit som den förra som skrämde slag på mitt ena sto, utan svart. Får se om det lyckas bättre, annars så kommer mitt eget sto utan föl hem i slutet på nästa vecka.

Åh vad synd om fölisen!! Hoppas att du får bra tips av de som vet vad man ska göra i en sådan situation.. Vad synd med mamman föresten.. :cry:

Mitt sto (är 13 år) har så länge jag har haft henne (i 10 år) stått och sugit på tungan efter att hon har ätit något saftigt eller druckigt vatten. Vet inte om det är att hon bevarar smaken i munnen längre eller vad det är men hon drar inte in någon luft iallafall.

/Malin

Ingen som tyckte att du kunde gnida in det moderlösa fölet med efterbörden efter det föl som föddes samtidigt som mamman dog? Då kanske det nyfölade stoet skulle acceptera även det moderlösa och kunna ha två föl vid sidan? Fast det kanske man bara ska göra om stoet som fölat förlorat sitt eget föl :confused:

Skulle säkert gå jättebra.
Däremot tror jag inte så många stoägare skulle riskera att de biologiska fölet inte får tillräckligt med mjölk, om nu stoet ska försöka ge två föl di.

Fast nu är det ju så med de flesta däggdjur att ju mer man ammar/ger di ju mer mjölk bildas så det är ingen större risk att en fölungen inte skulle få tillräckligt med näring.

Donauschwalbe skrev:
Ingen som tyckte att du kunde gnida in det moderlösa fölet med efterbörden efter det föl som föddes samtidigt som mamman dog? Då kanske det nyfölade stoet skulle acceptera även det moderlösa och kunna ha två föl vid sidan? Fast det kanske man bara ska göra om stoet som fölat förlorat sitt eget föl :confused:
Det var den första tanken vi fick, men (det finns alltid ett men) det ny födda fölet var väldigt svagt. Vi hjälpa honom upp ibland under de första dygnen. Så det hade aldrig gått väl för honom med ett äldre starkt föl som hade konkurerat om mjölken och stoet. Troligtvis kommer just detta stoet att tolerera ett föl till om några veckor. Hon brukar inte vara så noga med vilket som diar på henne när hennes eget har blivit någon/några månader. Men just nu är hon så otroligt vaktig att hon inte släpper någon annan häst nära sitt föl.

Men i detta fallet handlar det om att öka mjölkproduktionen till det dubbla...
Vissa ston kalrar det, absolut, men jag skulle inte vilja chansa på att stå med två halvdana föl pga detta.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka