Jägarkatt!

Estivuz

Trådstartare
Mina föräldrar har en 3-årig hankatt som jagar något helt otroligt. Han tar 2-3 fåglar om dagen på tomten så jag antar att han tar ännu fler som dom inte ser.
Han fångar vanliga möss och även ekorrar som han tagit minst 5 stycken av i sommar.
Han är en mördarmaskin!:devil::angel: Misstänker att det kommer från bengalen, jag har inte sett en bondkatt jaga såhär. Han är korsning bengal/ocicat.

Det är såklart naturligt att en katt jagar men det här medför ju vissa problem, han är tunn och har mask var och varannan dag. Inget vidare att behöva avmaska stup i kvarten.

Dessutom äter han sällan fåglarna och undviker att döda dem helt så det är ofta man hittar en halt och skadad fågel man får slå ihjäl.. :crazy: Ekorrar + möss äter han, av ekorrarna är bara svansen kvar.

Finns det något sätt att minska på jagandet? Misstänker att det inte går.. Han har halsband som låter men det hjälper ju föga..
 
Sv: Jägarkatt!

Ni kan inte stoppa en lös katt från att jaga, men ni kan skydda fågel- och ekorrbon genom att sätta upp klätterskydd på träden. Man kan även försöka ha katten ute färre timmar om dagen under de perioder fågelungarna hoppar ur sina bon.

Vår röda ekorre är nära hotad och det är inte alls bra om katten tar många ekorrar. Tar han de vuxna dör ju även ungarna. Man kan delvis skydda ekorrarna genom att hålla katten inne när de är som mest aktiva dvs. på morgonen och kvällen. Det är även då katten är som mest jaktaktiv så det bör generellt sett vara bra att hålla katten inne morgon och kväll om ni vill att den ska jaga mindre.
 

Liknande trådar

Katthälsa En av mina katter är en riktig jägare.. Oklart hur mycket råttor och sorkar hon äter egentligen. Men nyss åt hon två möss på en timme...
Svar
8
· Visningar
1 444
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 510
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Övr. Katt I huset finns 3 katter. 7-åriga Tekla, 7-åriga Yaki och 11-åriga Sessan. Tekla är bondkatt och Y & S är siameser. Tekla kom först, ett...
Svar
16
· Visningar
1 850
Senast: Malin L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp