Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Sv: Jägare sköt häst - istället för vildsvin

Självklart ska man skjuta ungdjur om så är befogat. T ex om stammen växer okontrollerat. Att skjuta av äldre & medelåldersdjur kan vara en fara då det inte finns några som vägleder unga djur på ett sunt sätt. Man kan t ex få aggressiva ungdjur tätt inpå människa.

T ex bör vildsvinsjakten vara betydligt mer omfattande än den är idag, tänk på alla hundar som stryker med i motionsspåret. Det är bara en tidsfråga innan barn får sätta livet till i vildsvinstäta områden.

Men stammen kan väl inte vara speciellt stor om man skjuter så många vuxna djur att det bara finns ungdjur kvar? :confused:

Vildsvinsstammen? Den är gigantisk och ett jättestort problem. Skulle tro att man rekommenderar 50 % avskjutning på årsgris faktiskt (har inte hållt mig insatt). Skjuter man av enbart vuxna djur och behåller vilsna ungdomar får man större problem.

Vildsvinsstammen? Den är gigantisk och ett jättestort problem. Skulle tro att man rekommenderar 50 % avskjutning på årsgris faktiskt (har inte hållt mig insatt). Skjuter man av enbart vuxna djur och behåller vilsna ungdomar får man större problem.

Jo, jag har hört att vildsvinen ställer till det ordentligt, men älg tex?
Jag är inte alls insatt, så får jag fråga vad som skjuts i Sverige idag?
Jagar du? Vad jagar du och varför? Hur mkt?

Jag tycker det är självklart att man inte ska jaga om man har svårt att se skillnad på vilt (något vilt) och en häst. En täckad häst. Då ska man inte ha ett skjutvapen, så enkelt är det.

Har själv jägarexamen och är gift med en aktiv jägare, känner många jägare, förespråkar väl avvägd jakt (för Klorinjägare finns det aldrig någon ursäkt).
Då känner du nog till att det hänt att jägare, av stress etc, mentalt sett vad dom vill och förväntar sig se, när något rört sig. Trots att det rört sig om människa och inte ett rådjur.

Men det finns väl aldrig någonsin något försvar för någon som skjuter en häst i tron att det är rådjur, vildsvin, älg eller annat? Denne jägare bör inte ha vapen, det känns inte bra alls.
Jo, det kan det göra, hur märkligt det än kan låta.
Tänk dig scenariot att jägaren spanar in ett vildsvin i sin ljusförstärkande kikare, konstaterar att det är jaktbart och står lämpligt till. Han lägger så skyndsamt ner kikare och tar upp geväret och spanar in svinet, siktar och skjuter. Men... han råkade rikta geväret lite åt sidan och lite längre bort i mörkret stod hästen. Siktade och sköt innan svinet hann försvinna.
Hästen hade myggtäcke på sig, vilket svarade mot kikarens högre ljusförstärkning. Likaså stämde storleken i kikarsiktet bra mot det han sett i kikaren. Stress och press gjorde resten. :(

Obs att jag inte försvarar felskjutning varken nu eller annars, men man måste inse att det finns risker vid jakt.
Sätt samma person på en stubbe i skogen utan vapen eller jakt inblandat, och han kommer garanterat aldrig att se fel.

Ska vi ha nolltolerans när det gäller risken för felskjutning under jakt? I så fall kan vi knappast ha någon jakt alls.

LIA

Just idag vågar jag nog påstå att det strukit med en och annan råbock med tanke på premiären. Nej, jag jagar inte själv p g a att tiden inte räcker till. Eftersom det intresset är ett av de lägre prioriterade, medan maken har ett större intresse för jakt är det han som sysslar med den biten.

Han jagar för att han tycker det är roligt och för att folk behöver hjälp med viltvården. Självfallet tas allt kött tillvara (utom vid predatorjakt så klart!) och i vårt fall säljs det då jag inte har tid att ta hand om det och maken inte äter kött. Maken jagar främst vildsvin, men i sommar har det blivit en flock skabbrävar som vi varit tvingade att ta bort. Ingen som sett en anlupen skabbräv kan tycka att det är OK att låta dem gå fem minuter till i livet.

Oavsett vilket djurslag det rör sig om behövs viltvårdande insatser för att hålla en frisk och sund stam.

Ska vi ha nolltolerans när det gäller risken för felskjutning under jakt? I så fall kan vi knappast ha någon jakt alls.

LIA

Jag tycker tveklöst att vi ska ha en nollvision. Det får inte förekomma med tanke på de avancerade tekniker som finns ute i jaktlagen idag. Är man inte hundra säker ska man inte skjuta.

Nästa gång är det en bärplockande kärring som hukar...

Jo, jag har hört att vildsvinen ställer till det ordentligt, men älg tex?
Jag är inte alls insatt, så får jag fråga vad som skjuts i Sverige idag?
Om älgar ställer till?
Jo du, var så säker. Fråga alla skogsägare med tallplanteringar får du höra. Älgen tog i vintras toppar på många av våra tallar, vilka i o f s inte var planterade och inget jag hänger upp mig på.
Ett annat problemområde är trafiken!

Vildsvinen ställer lokalt till med enorm skada på åkrar och i trädgårdar. Dom måste helt enkelt hållas nere i numerär, och detta är svårt att uppnå om vi skulle förbjuda nattjakt på dom.

LIA

Nollvision, ja. Nolltolerans, nej.

Så länge människan är den som jagar så finns alltid en risk. Tekniken styrs också den av människan.
Bl a därför är det välbekant bland ryttare att klä sig färgglatt under älgjakten och kolla med jaktlag osv, innan man rider ut i markerna.

LIA

Vildsvinsjakten måste bli betydligt mer omfattande, just nu har vi en jätteåtelställning stående på gräsmattan för experimenterande med olika ljussättningar.Allt för att försöka rädda den stackars kobonden som går på knäna efter att vildsvinen förstör allt för honom,

Vildsvinen skördar ju dessutom många offer då det stryker med många hundar i motionsspåren och härnere är de så pass aggressiva att de gärna går på motionärer i spåren (de har ju ungar året runt, de vilda svinen). Vänner i Blekinge har rapporterat skador på människa vid skogsutflykter, så det är inga djur att leka med.

Ibland är det så svårt att slippa undan för mindre brott, men en annan gång är det så enkelt att slippa undan med grövre brott.
finns aldrig någon logik!
I det här fallet har ingen sluppit undan någonting.
Behöver tydligen upprepas om och om igen.

LIA

Min hund tog en fågel i vår trädgårdsdamm - Buke gjorde upplopp och jag var hos polisen för anmälan. Någon skjuter ett tamdjur i misstag för vilt och vad händer?

Bukefalos är Bukefalos, på gott och ont.

På tal om anmälan... Ser i bladet att man inte hinner göra sina djurskyddsinspektioner på grund av mängden anmälningar mot hund och hästägare, dom flesta dessutom obefogade.
Jag hoppas att man i Bukefalos och andra forum slutar uppmana till anmälningar i tid och otid!

LIA

Vad har du för superhund som lyckats klippa fågeln?

Lite onödigt att anmäla pga det tycker jag...

Min hund tog en fågel i vår trädgårdsdamm - Buke gjorde upplopp och jag var hos polisen för anmälan. Någon skjuter ett tamdjur i misstag för vilt och vad händer?

Du skojar:crazy:

Du som verkar ha koll. Jag har hört att markägare eller jägare i vissa län/ regioner att se till att skjuta av en ganska stor del av stammen.
Är det ngt du känner till?

Menar nu inte fåglar i ankdammar utan grisar:angel:

Här i Skåne skjuter vi ju av så mycket som det går, och det räcker inte till. Det är bara att titta i Sydsvenskan, hur många hundar som förolyckats i Skrylle, och hur många grisar de skjutit av.

En snabb googling gav vid hand "Far och son jagade av vildsvin", "Nu tvingas ansvariga i friluftsområdet Skrylle utanför Lund att skjuta av vildsvin på dagtid. På bara några år har svinstammen ökat lavinartat. Och den fortsätter att öka." skriver SR.se.

Jag har för mig att jag sett siffran 200 st skjutna vildsvin i området i år, men reserverar mig för fel i den uppgiften.

Vad jag läser är att det helt enkelt inte räcker till med jägare för den avskjutning som krävs, de är väldigt svårjagade och skygga och det är stundtals farligt att jaga dem. Ett problem är att de ynglar av sig året runt och det blir en helt enorm ökning av stammen på bara ett år.

Är det lovligt att skjuta rådjur är det inget som säger att man inte får skjuta även om man skulle vara på jakt efter något annat från början så att säga. Fr.om 16 augusti (idag) är det lovligt att skjuta rådjursbock.

jag vet inte alls när man får och inte får skjuta rådjur. detta var i alla fall i maj månad! det jag reagerade på var bara att de skulle gå och skjuta av massa vildsvin och "fösa tillbaka" dom till var de kom ifrån. och de enda döda djuren de kom med var rådjur :S

Bonden jag hyr av skjuter ensam över 100 vildsvin per år, därtill har han skyddsjakt och jaktlag samt korttidsjakter. Han har ca 1000 ha som han jagar på. Vildsvin jagas här dygnet runt i 10 månader om året förutom årsgamla svin som jagas hela året runt. Vi har dessa svin i våra hästhagar och i dessa tider känns det väldigt otryggt då vi bor långt inne i skogen. Då vi tillträdde gården så sa bonden att INGEN kom hit för ingen hade här att göra.
Det visade sig vara helt fel. Han hade glömt alla jägare och annat "löst" folk som, trots skyltar, struntar i förbudet och åker hit ändå. Lite tråkigt, då gården har ett drömläge, men jag vill inte riskera att någon skjutgalen jägare går in i hästhagen (Det gör de) och tar fel på våra hästar och några vildsvin.

Jag förstår mycket väl att man måste jaga dessa svin då etableringen är på tok för stor, men det kunde bonden talat om när vi frågade. Då hade vi inte flyttat hit. Därför har vi bestämt att flytta härifrån.

NiNi, som själv har jägarexamen och som inte är oförstående inför problematiken med jakt.

Senast ändrad:

Min hund tog en fågel i vår trädgårdsdamm - Buke gjorde upplopp och jag var hos polisen för anmälan.

Du ligger i lä.:cool:

Jag fick på moppo av en användare för jag har min lille hund lös, under uppsikt, i min 0,8 ha hage, med svetsat galvat nät, 3 cm maskor samt 150 högt- det kunde ju flyga ner en fågel.:rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I söndags förmiddag knackade en jägare på hemma hos Rosita Magnusson och Erik Hörberg i Vankiva utanför Hässleholm – och berättade att...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Natten till söndagen gav sin några personer på hästen Inez i Jula utanför Mariestad. Med stor kraft attackerade de stoet med en...
Svar
9
· Visningar
1 171
Senast: Plantan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 539
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama