Jägare på buke?

Spirit

Trådstartare
Finns det fler jägare på buke?

Är själv nyutexaminerad på Klass1 i Torsdags fm. Min sambo gick samtidigt & är även han "klar"
Ska skjuta upp för hagel den 15/1. Ska träna imogon bitti på riktig hagel inkl löpande hare, sen ska vi vidare till simulatorn för att slipa tekniken med Os mästaren i Skeet.

Har en 6 månaders Plotthound tik från Kennel Barking hill, vårt huvudintresse kommer ligga på eftersök, spår, vildsvin & ev någon björnjakt.

Har ingen egen jaktmark just nu, förutom vildsvin hos grannen som vi får lov att skjuta av lite på.

Planen ligger på eftersökskurser i vår, en hagelkurs där jag vill lära mig skjuta Skeet, dubbel, enkeltrapp osv sen såklart bli vassare på löpande vilt innan jag börjar jaga på allvar.

Lite om mig :laugh: Har ingen jakterfarenhet än, men hoppas på att få såklart.
 
Sv: Jägare på buke?

Har ingen jakterfarenhet att komma med, men jag skriver mitt teoriprov på tisdag :)

Det känns som en helt ny värld har öppnats för en
 
Sv: Jägare på buke?

Har ingen jakterfarenhet att komma med, men jag skriver mitt teoriprov på tisdag :)

Det känns som en helt ny värld har öppnats för en

Härligt, lycka till.
Tyckte inte frågorna var speciellt svåra, sunt förnuft helt enkelt. :laugh:

Sitter nu & letar bästa pris på kodlåst vapenskåp, behöver ett för runt 12 vapen inkl kikarsikte plus förvaring i dörren till ammunition då vi har småbarn.
Sen tänkte jag ha en 22:a, en 308 & en hagel. Får se om det blir en 30-06 senare.
Just Blasern med rak repeter blev jag förälskad i för ca 21.000kr , sköt upp med den på älglöpet (en sån får det bli ev nästa år när jag jagar regelbundet)
Huvan 1500, 308, syntet kostar ca 7.500kr ny med en rejäl gummibakkappa :love:

Enda inköpet hitentills har blivit varsitt par Peltor Sporttac till oss i examenspresent.
 
Senast ändrad:
Sv: Jägare på buke?

Jag tog min jägarexamen 2004 (tror jag;) tiden går)
Jag är uppväxt med jakt genom pappa och farfar.Min sambo jagar också och tog sin jägarexamen som 15åring.
i vår lilla familj finns det 2 jaktlabbar i dagsläget. En gubbe på snart 10 och en liten tös på 2år.
I framtiden kommer det nog komma in antingen stövare eller en kleiner münsterländer i hushållet. (Sambon har bara så svårt att betsämma sej..)

Om du vill åka till en butik med enormt utbut av både vapen och alla tänkbara tillbehör till vettiga priser så kan jag tipsa om Kjells vapen i Götene. Där finns hur mycket som helst!! Man kan gå där en go stund och bara botanisera:laugh:

Lycka till med "jägarlivet" och jag hoppas du kommer trivas med det!

/LL
 
Sv: Jägare på buke?

Hej! Här finns en jägare till! Jag är inne på min andra säsong nu och har hunnit med att skjuta lite vildsvin och i höstas sköt jag min första älg, en fyrataggare. Jag är uppväxt i en riktig jägarfamilj så det kom sig helt naturligt, om än lite sent att jag också blev intresserad :-)

Nu bor jag med min sambo som också jagar och vi har en jämthund som är tänkt att jaga älg med, han har bara inte riktigt kommit på hur man gör än..

Angående Lerduveskytte så skjuter jag helst sporting, sjukt roligt men då min far och hans bror var en av Sveriges bästa skeetskyttar på sin tid så har det även blivit en del skeet.

Angående vapen så jag har en .22a och en 6,5x55 studsare än så länge och målet ligger i att hitta en BEretta hagelbock också.
 
Sv: Jägare på buke?

Åh beretta hagelbock hade jag idag på lerduvorna, skönt med en avtryckare till båda skotten, lite lång för mig men självklart går det att korta .
Började med sida sida okänt märke från 1978 med dubbla avtryckare. Dels var det en balja att skjuta med plus bygeln slog mig över långfingret så jag blev öm varje gång.
 
Sv: Jägare på buke?

De är verkligen sköna att skjuta med och de jag har provat har verkligen passat min kropp väldigt bra så det lutar åt en sådan när pengarna finns.

Har du varit ute och jagat något ännu?
 
Sv: Jägare på buke?

Jag har haft jägarexamen sedan 04. Är uppväxt med jakt och jagar, men numera mest som hundförare, så jag har tagit livet av fler djur med kniv än gevär i nuläget:p

Men det är just hundbiten som är min grej och jag satsar på. Har planer på att utveckla skyttet, men tiden har inte funnits. Innehar en 308, en BSA som är min precious, perfekt tjejbössa som skjuter klockrent. En Winchester 308 halvautomat och en Winchester bock kal. 16 ingår också i vapenarsenalen, plus en kombi som jag ärvt. Min pappa samlar på vapen, så det är hans starka grej:)

Sen har jag då 3 hundar, weimaraner, som jag jagar med. Speciellt unghunden har jag stort hopp till!
 
Sv: Jägare på buke?

Har inte jagat än, är inte redo anser jag. Var tillfrågad igår av hunduppfödaren om jag ville med ut.
Men jag vill bli säkrare i skyttet först och skaffa egna vapen som jag kommer skjuta in mig på innan det roliga börjar.
Troligtvis först till hösten.
Har redan vildsvinsmark på 25 hektar och gåsmark på 50 hektar.

Var i simulatorn idag efter premiärskjutit lerduvor inkl hagel idag. Vi fick hjälp av en kille som är flerfaldig vm mästare och 4 i os 2000. Otroligt intressant då man kunde:crazy:o analysera varje skott i detalj.
Min svaga punkt är anläggningen, jag slarvar när jag blir trött. Men jag hyser gott hopp till att klara uppskjutningen på hagel snart.
Den löpande kaninen var superlätt, hade som mest 30 hagel i den på 2 skott.
 
Senast ändrad:
Sv: Jägare på buke?

Anlägget är min svaga punkt också. Fick som tips att träna hemma med kliickpatron och följa taklisterna som om de var lerduvor. Funkar faktiskt! och att se till att man verklgen koncentrerar sig på att gör rätt. Sitter anlägget så brukar duvan komma automatiskt!

Jag har ju haft turen att min far har mycket mark så vi har totalt 1200ha att jaga på. Jag är mest intresserad av vildsvin och då har det mest blivit vakjakt vid åtel. Otroligt spännande!
 
Sv: Jägare på buke?

Jagat i 40 år beg klass1 finns till utmärkta priser på blocket känn så du trivs provskut . kaliber, en som du klarar rekylen på och skjuter bra med.Träna så du träffar och vet när det inte är läge att skjuta.Det är viktigare att jaga bra än snygga bösssor .För mig är hundarna det viktigaste, jagar med stövare och älghund ,spill inte tid och reta upp dig på dåliga hundar ,livet är för kort för att leva med dåliga hundar.har alldrig skjutit ett rådjur eller en skogsfågel ,kanske 100 mickel på åtel med 222 några och kanadagåsar.Minns med fasa mina första eftersök med en oduglig jämttik i spåret med en påskuten älg, hatar skadeskjutningar i ryggmärgen Sysslar med trafikeftersök i polisorganisationen .
 
Sv: Jägare på buke?

Anlägget är min svaga punkt också. Fick som tips att träna hemma med kliickpatron och följa taklisterna som om de var lerduvor. Funkar faktiskt! och att se till att man verklgen koncentrerar sig på att gör rätt. Sitter anlägget så brukar duvan komma automatiskt!

Smart, ska pröva det, har ännu bara ett luftgevär hemma, men det duger bra att träna anläggning på tills vi ordnat vapenskåp och sen egna vapen.
Min jaktledare gav mig tipset att pipan ska peka något upp i neutral läget, när man sen gör anlägg ska enbart kolven röra sig så vapnet hamnar i vågrät position. Själva pipan ska vara stilla.
 
Sv: Jägare på buke?

Lite "Fakta"som kan vara bra .Bössor som är skjutna på långa håll blir fortare utskjutna,Kikarsikten som är mkt tittade i i starkt solljus blir utbrända och grumliga i mitten på synfältet,Ju fler som lyssnar på valkitalken ju sämre räckvidd pga signalen blir förbrukad drar även mer ström på sändande apparat gäller även astro.Om första skott med fabriksny bössa är en bom är den skämd och kommer alltid att skjuta mycket bom ,viktigt att veta för det gäller även senare äg.Om första villbråd med en klass etta är en kalv är även den skämd och blir svår att skjuta större djur med ,faktiskt helt omöjlig att skjuta kapitala vilt med gäller även det med senare äg.
 
Sv: Jägare på buke?

gjorde teoriprovet när jag var 8 år (dock utan examen eftersom jag var för liten) var med min Pappa när han tog jägarexamen och jag fick ett poäng lägre än honom på provet (han hade jagat i 40 år när han gjorde provet :D )
Är uppväxt med jakt och går ibland med i drev men själva skjutandet har aldrig varit något för mig. Skjuter luftgevär på fast mål och det räcker för mig. Pappa har verkligen försökt få mig intresserad och mitt luftgevär fick jag när jag var 8 (precis efter att jag klarat teoriprovet)
Har varit med på älgpass och det var väldigt roligt. Vi hade turen så Pappa fick skjuta den gången jag var med men jag tyckte det var lite otäckt för jag kollade bara i ögonen på djuret :D

När jag bodde hemma hjälpte jag alltid till att flå, både älg, rådjur och hare. Men nu har det inte blivit så mycket på senaste. Men visst finns drömmen kvar om att ha en riktigt duktig rådjurshund och vara med som hundförare!
 
Sv: Jägare på buke?

Försöker hitta vettig jaktradio, då det är stor summa som ska ut nu med vapenskåp, uppskjutning på hagel, ett par vapen inkl nödvändigaste tillbehören.

Känns det lite orimligt att köpa radio för 3-4.000 kr styck, behöver även en hundpejl. :crazy:

Tittar på Zodiac PMR400, Puxing 333 & även Jaktradiopaket Genzo Royal som säljs av Hylte lantmän

Hade gärna sett dom gått att koppla till våra Peltor SportTac kåpor.

Vilken hundpejl rekomenderas gärna prisvärd men helst bra.

Hade tänkt försöka köpa begagnat där det går & sen byta längre fram.

Det är dyrt att börja jaga innan man fått grundgrejerna så man kan börja jaga överhuvudtaget. :o
 
Sv: Jägare på buke?

Ja visst är det skönt att man gått från en materialsport (ridning) till en annan :p

Hör runt på antingen flashbacks jaktavdelning och andra jaktforum också så får du säkert fler svar än här. :idea:
 
Sv: Jägare på buke?

Jag har en Albecom radio som jag är väldigt nöjd med! Har aldrig krånglat och alla hör mig bra. Killen har en genzo och en hunger som också funkar fint. Alla går att koppla ihop med sporttac men man kan behöva köpa en extra sladd.

Vad gäller pejl så skulle jag köpa en garmin astro alla gånger! Totalt överlägset att se exakt hur hunden gått och var den befinner sig. Att kunna gå dit spåren visar för att kunna leta efter spår av vilket djur det rör sig om. I lina ögon finns inget bättre!
 
Sv: Jägare på buke?

Jag har albecom, både en äldre och en ny, som jag trivs bra med. Funkar iaf utmärkt här nere med våra avstånd. Det tycker jag definitivt du kan köpa begagnat, finns säkert en del om man tittar. Albecom kan man koppla till Peltorkåpor.

När det gäller pelj så kör i stort sett alla jag känner på Garmin. Själv använder jag inte pejl, men tycker deras ser smidiga och lättförstådda ut. Men behöver du verkligen pejlen nu? Din hund är ju bara 6 månader och kommer väl ändå inte släppas denna säsongen..?

När det gäller kläder finns det ett av mina jaktplagg som jag älskar mer än de andra, min Härkila Windstopper, damvarianten. Jag ogillar jackor när jag går i skogen, det känns klumpigt, men denna tröjan kan man ha i nästan alla väder, antingen med skaljacka utanpå, hundförarväst osv. Så den rekommenderar jag! Och Muckboots om du ska stå mycket på pass.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp