Jagar mopeder...

movi

Trådstartare
Hittade en gammal tråd, men det fanns inga konkreta tips, så jag startar en ny.

Schäferkillen på nu 8 mån har fått lite hjärnsläpp, och jag vill lösa det och på rätt sätt, så tips mottages tacksamt.

Han jagar mopeder... och kan tänka mig att att även MC skulle vara ganska hett att jaga också! Cyklar är ointressant.

Jag har honom inte lös där jag vet att tvåhjulingar kan komma, men han lyckades dra från tomten i ett ögonblick, och tack och lov så åkte moppen ut på grusvägen och inte ut på den större vägen!

Det "roliga" i det hela är att vilt skiter han i, men plåt på två hjul är skitkul...båda ger ju samma resultat(belöning), ivägjagandet, men just vilt är han inte intresserad av!

Tips, massor av tips mottages!
 
Sv: Jagar mopeder...

Ragga reda på 1 mopedist med moped. Använd en passagerare på samma moped. I händerna på passageraren finns en hink full med vatten. När hunden kommer i full fart får den en hink vatten över sig.

Tja, det var ett exempel. Frågan är om det funkar utan att passageraren får allt vatten på sig själv istället. Dom får träna på detta innan hund "släpps på".
 
Sv: Jagar mopeder...

Skvallerträning?

Moped = godis/kamplek/jaktlek hos dig

Fan of Bills ise kan absolut fungera, men som han/hon själv nämnde så kanske mopedåkaren får ha regnställ på sig ;)
 
Sv: Jagar mopeder...

Eller se till att hunden är ordentligt uttröttad, både fysiskt och psykiskt. Hjärnarbete och kuta/ ev simma ordentligt. Några timmar kanske? Kanske lite kallt i vattnet nu för hunden, jag vet inte? Tänkte på vattensvans.

Sen befinner du och hund er utomhus, gärna sittande, i bästa fall på en bänk där du kan binda fast hunden i. Du kan sitta med en bok i handen och vara helt passiv. Nu kommer det då en moped och kör fram och tillbaka. Non stop i så lång tid det krävs för att hunden att inte bry sig längre. Du sitter med din bok och hunden kommer förhoppningsvis att lugna sig så småningom.

Det är skitsvårt att ge råd så här, mycket hänger på hur det ser ut hos er, var vägen går i förhållande till var ni befinner er ang avstånd som triggar hund, osv osv. Men det sämsta du kan göra är att hålla er borta från alla situationer som triggar igång hunden. Ta itu med det istället.

Lycka till:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jagar mopeder...

Jag har en hund som hade hjärnsläpp för ett tag sedan och började jaga dom tre bilar som körde förbi oss typ tre ggr/dag.

Jag raggade upp en granne och denne fick köra fram och tillbaka ett x antal gånger och jag hade långlina på hunden för att kunna korrigera. Jag skvallrade in detta sedan.

Jag hade även problem med ett par som joggade förbi oss på kvällarna, dom försåg jag med en vattenspruta och jag skvallrade in detta med. Nu har jag en hund som inte ens lyfter på ett öra när det kör/joggar förbi någon/något ;)
 
Sv: Jagar mopeder...

Enligt vissa etologer ger flooding (som fan of bill förklarade i sitt andra inlägg) endast väldigt kortvariga resultat och ev. mer stress hos hunden, så inget jag hade gjort om efter att faktiskt gjort ett försök med det själv fast med bilar.

Det som tillslut hjälpte var skvaller. Eftersom du endast verkar ha problemet bara vid lös hund så är det på med lina, och ta med BÄSTA belöningen.

Låna in någon med moped, börja så långt borta att hunden ser mopeden men inte triggas av den, ta reda på detta avstånd, kan vara hur långt som helst!

Börja några gånger på ett avstånd där hunden klarar av: hund ser moped=BÄSTA belöningen.

Närma dig men öka aldrig retningen för mycket, vill hudnen jaga så backa.

Låter som bästa hade varit med boll eller liknande, om hunden har föremålsintresse, moped=boll far iväg åt andra hållet. Hunden får jaga något annat och allt är frid och fröjd.

Skvallerträning går att utvecklas i det oändliga, så det är bara att prova sig fram. Det vanliga är klassisk betingning, moped=godis och därefter operant betingning, moped=hund utför något du vill (ex ögonkontakt)=godis.

Jag hade börjat testa skvaller iaf, då de flesta andra lösningar har en tendens att antingen vara "quickfix" eller risk för att gå fel (stressar/skrämmer upp hunden, beteendet blir värre).
Det är tyvärr ofta så att har de lagt på sig en ovana så tar det lång tid att åtgärda.

Här har jag en hund som är såpass tjurskallig att när han var lös en gång och jagade en bil för att sedan springa in i bilen bara blev mer triggad av knocken. (Man skulle ju kunna tro att han lärde sig då men icke, därför har jag svårt att tro på vattenhinklösningar och liknande).
Nu kan han slappna av invid alla typer av vägar :).

Såg Carlaas inlägg nu, korrigering tillsammans med skvaller funkar bra med, det blir aldrig för mycket negativa känslor/stress då man löser upp de med belöningen i det ögonblick hunden går över till rätt beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Jagar mopeder...

Idag har nog alla ungdomar tagit ut sina moppar..
Och jag har suttit på tomten :D, på med longerlina för säkerhets skull, ifall han inte skulle lyssna.

När han reagerat på ljudet, så har jag lockat honom till mig, vi har lattjat och lite godis.

Han slappnar inte av helt, man märker att det lockar, men Rom byggdes inte på 1 dag heller!

Pratade med ett par grabbar, och dom kunde absolut ställa upp och åka lite förbi på vägen om jag satt på tomten, men inte tok-åka 10 gånger, utan bara nån gång om dom såg att jag satt där.

Jag skulle väl inte lida helt om det inte blev perfekt, behöver inte ha han lös på vägarna, men nån gång så kanske nåt händer, och då kan det vara bra att ha fått ur honom detta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp