Jagade av älgar

Chloé

Trådstartare
vet inte om den här tråden ska ligga här men iaf :D

idag när jag och min kompis va ute och red så stannar plötsligt min häst och glor rakt in i skogen, jag tittar dit och vad står inte typ 20 meter ifrån oss,, en älg :eek:

den tittade på oss en stund medan vi stod still och min kompis tog kort på älgen med sin mobil, så vänder sig älgen och börjar gå iväg några steg, stannar och kissar och sen vänder den och travar emot oss.. :eek:

vi fick typ panik och vände hästarna och lät dom springa därifrån,, visste inte riktigt va som är rätt och fel egentligen :confused:
hästarna va iaf jättesnälla och sprang därifrån och saktade sedan in lugnt och försiktigt.. då var älgen borta,, puh.. :crazy:

någon mer som har varit med om ngt liknande??

Sv: Jagade av älgar

usch..ja e rädd för älgar..o nu blev ja ju inte direkt lugnare..men aldrig hört om någon som anfaller utan anledning..

den kanske hade nåt revir eller nåt..om dom nu har de..

idag när jag och min kompis va ute och red så stannar plötsligt min häst och glor rakt in i skogen, jag tittar dit och vad står inte typ 20 meter ifrån oss,, en älg :eek:

den tittade på oss en stund medan vi stod still och min kompis tog kort på älgen med sin mobil, så vänder sig älgen och börjar gå iväg några steg, stannar och kissar och sen vänder den och travar emot oss.. :eek:

vi fick typ panik och vände hästarna och lät dom springa därifrån,, visste inte riktigt va som är rätt och fel egentligen :confused:
hästarna va iaf jättesnälla och sprang därifrån och saktade sedan in lugnt och försiktigt.. då var älgen borta,, puh.. :crazy:

:p Vi har massor älgar här omkring. När kalvarna vänjs av följer dom ofta med på en liten tur :rofl: Tycker mest att det är roligt. Iaf när hästarna är snälla

hehe, yes. Hände mig och dåvarande medryttarponnyn för några år sedan. Först rusade hästen iväg utan att jag fattade varför, när han stannade så såg jag älgen komma rusandes över ängen rakt mot oss och jeklar vad jag red >_< hela vägen upp på stallbacken där vi pustade ut.
Det var på djurgården i stockholm dessutom så jag blev rätt förskräckt.

Men fy, hur ska man nu kunna slappna av på den mysiga skogsturen :crazy:

min mamma blev jagad av en älg engång. mammas häst skenade och älgen kom i full karriär efter den var tom påå väg in i stallet men hon hann stänga dörrarna före :eek:

Jag har blivit jagad av älg två gånger, på förra stallet.

Det första gången var med fd ponnyn och en kompis, vi hade precis ridit från gården, det var helt kolsvart. Plötsligt ser min kompis något som ser ut som en stor häst,inte så långt från oss. Sen ser vi att det är en stor älg så vi tvärvänder på en 5-öring och galopperar hem, med älgen efter :eek: Som tur var så var vi ju nära hem!:idea:

Den andra gången var på min nuvarande häst när jag precis fått henne. Jag var ute o red i skymningen över ett fält som ligger precis intill en stor skog..Plötsligt ser jag en älg, inte en fullvuxen (tror jag), den såg ganska liten ut och utan krona, så jag antar att det var en ungälg eller vad man säger. Den trodde väl att min häst var dens mamma då min häst är mörkbrun ;) Så den gick ialf efter mig en bit, i skritt, men rädd som jag var galopperade jag därifrån och hela vägen hem (som var en bit..:angel: ), på en nyhemkommen häst som för övrigt är ganska tittig och nervig.:crazy:
Men de gick bra!:bump:

En stallkompis på förra stallet sa för övrigt att en älg bet hennes lilla b ponny i rumpan en gång men hurvida det stämmer vet jag ej ;) :

Där jag växte upp fanns det mkt älg så man träffade ofta på dem när man var ute och red. Eller så stod de i våran fruktträdgård på höstarna och vägrade gå. :angel:

Jag har blivit jagad/förföljd flera ggr till häst. Oftast har det varit fjolårskalvar som känt sig ensamma men en och annan gång har det varit en förbannad tjur/ko. Vid ett tillfälle var jag ute med en liten ungponny och det var första gången vi red ut utan sällskap. Givetvis lyckas vi bli jagade av en älg den dagen och ponnyn utvecklade faktiskt rätt kraftig älgfobi efter det. Det var så illa att vi valde att sälja henne till ett "älgfritt" område.

"jaag blir hellre jagad av vaaargar" :banana: eller hur går låten?

Inte visste jag att älgar var så illsinniga av sig. Fast en gång såg jag en älg mitt i Västerås inne på ett skolområde. Älgen kutade rakt mot en unge på cykel med stödhjul men girade tvärt 2 meter framför honom. Traumatisk upplevelse eller?:rofl:

Går det inte att skrämma älgen på något sätt? Typ skrika högt och vifta med armarna? Eller har man inte sinnesnärvaro nog att göra det?

"jaag blir hellre jagad av vaaargar" :banana: eller hur går låten?

Inte visste jag att älgar var så illsinniga av sig. Fast en gång såg jag en älg mitt i Västerås inne på ett skolområde. Älgen kutade rakt mot en unge på cykel med stödhjul men girade tvärt 2 meter framför honom. Traumatisk upplevelse eller?:rofl:

haha.. vi tänkte faktiskt på den låten när vi kom tillbaka till stallet och sa att man skulle skriva om den till "jag blir hellre jagad av älgar" :angel:

nu såhär en dag efter så känns älgen lite avlägsen men man vill ju inte direkt rida till de stället idag :eek:

jag har blivit anfallen av en älgko me två kalvar en gång på ekerö i sthlm,, jag va ute och gick med min morbror, hans jakthund och min pojkvän,, helt plötsligt börjar hunden skälla hysteriskt, vi tittar in i trädgården som är på andra sidan häcken och där står en ko och hennes kalvar.. älgen kände sej väl trängd för hon gjorde ett utfall mot häcken :eek: vi va typ en halvmeter från häcken på andra sidan,, men som tur va gick hon inte igenom häcken,, då vet ingen hur de hade slutat... :angel:
så jag vill helst undvika de där djuren usch..

min mamma blev jagad av en älg engång. mammas häst skenade och älgen kom i full karriär efter den var tom påå väg in i stallet men hon hann stänga dörrarna före :eek:

gud va läskigt :eek: våran älg stannade iaf.. vi va väl på ett revir eller ngt.. usch.. tur att man har snabba hästar :angel:

Ja. Var ute och red stoet på en skogsväg och så höll hon på och stannade och tog upp svansen rätt upp och stirrade in i skogen, själv fattade jag ingenting. Så kom vi till en timmerhög och där stod en stor älg och glodde. Min pålla stannade och jag kände hennes hjärta dunka.. vi har träffat älg förr och dom har alltid lunkat iväg när jag har tjoat lite, men denna glodde på oss och så började den röra sig emot oss trots att jag tjoade, helt plötsligt började den trava! :eek:
Jag vände hästen direkt och satte henne i galopp. :D
Stannade ca 500 meter därifrån, sen vände jag faktiskt tillbaka och red den vägen jag hade tänkt, av älgen syntes inte ett spår.

Går det inte att skrämma älgen på något sätt? Typ skrika högt och vifta med armarna? Eller har man inte sinnesnärvaro nog att göra det?

Pja min pappa var ute och kastade vedträn och vrålade som en galning (med fyra skällande vallhundar runt fötterna) åt de som stod i trädgården. Inte brydde de sig om det.

Jag har suttit i 20 min till häst och hojtat, visslat och haft mig för att få en flock älgar som blockerade vägen att flytta på sig. De verkade mest tycka att det var intressant med lite underhållning. :D

Jag blev attackerad av en älgtjur för några år sedan. Skulle ta en kvällstur och det stod en älg ca 100 m från vägen ute på åkern. Ännu längre bort i en gammal trädgård stod det två älgkor. Dum som jag var så sa jag till älgen att " Du stannar där". Jag har en förmåga att alltid snacka med djur vad nu det ska vara bra för. Det var i alla fall inte bra. Älgen kommer stormande med hornen i backen och stannar vid dikeskanten. Jag tvärvänder hästen och skyndar mig hem igen. Jag hade bara kommit ca 20 m på min ridtur. Troligen ville älgen skydda sina kossor och han var säkert lite äpplefull också.:angel:

Numera pratar jag inte med älgar.:smirk:

Jaa, fyy, det var läskigt! Hoppas vi inte möter den igen! Jag var ju värsta seg och å fatta ingenting :smirk: Tur att de gick bra iaf :)

Usch, det låter ju inte för trevligt! Tur att den stanna å inte fortsatte! Fast det hade han kanske inte kunnat om han var äpplefull :p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025