Jag vill rida barbacka!

A

Arev

Men har ett problem...jag kommer inte upp :crazy:, det är ju inte alltid någon som kan kasta upp/hjälpa till.

Tips mottages tacksamt hur man ska komma upp utan hjälp och med en häst som ännu inte lärt sig att stå still (dock jobbar vi på det så det behövs inte kommenteras)

:banana:

Sv: Jag vill rida barbacka!

När jag fortfarande var vig och dessutom red ponny slängde jag mig upp genom att stå vid halsen med ryggen mot hästens huvud, ta ett mantag och sedan hoppa och slänga högerbenet över ryggen på hästen.

Idag använder jag pall eller något annat att stå på när jag hoppar upp.

Använd en pall! Eller ngt annat typ sten eller liknande.
jag skulle inte hålla på och klänga på hästen, inte bra för ryggen...
Alternativt ställ ner hästen i ett litet dike som inte är vattenfyllt :D

jpg hoppar upp, tar sats och hoppar upp, jag är ganska smidig så något direkt duns blir det inte när jag landar på hästryggen, bara att ta ordentligt med sats:smirk:

hur hör är hästen?? kan du inte ta en pall eller hoppa upp från något staket?

Jag har samma tips som alla andra. Ta hjälp av något som du kan stå på som är stabilt. Jag förstår att det kanske inte är så lätt om hästen inte står still.

:idea:Eller kan du ju göra som jag brukar göra efter ridturerna. Ta av sadlen innan man hoppar av.
Du kan ju göra tvärt om, stiga upp med sadel, ta av sadeln och lägga ner den lite snyggt på marken. :angel:
Skämt åsido. Nej, men det blir nog bara på att öva pållen på att stå still... ;)

Använd stol eller liknande, Bara att lägga över benet. ta sats o kläng dej upp. Dom flesta lägger sej på mage o sen slänger över benet. Håll i manen för säkerhets skull, kan vara lite ostadig :)

jag har aldrig vart smidig nog att ta mig upp utan att klättra upp på nånting först :p

Jag siktar på att sitta upp på manken, häver mig över hästen och kommer upp lagom högt för att kunna klänga mig upp över ryggen. :D Har dock en kinkig häst så det hela måste gå lugnt och smidigt till, annars blir han lessen. ;)

Kan för tillfället inte slänga över benet som man gjorde förr. kanske dags att börja jobba på smidigheten igen. Jag är ju trots allt bara 20 så jag borde inte bli förstelnad än. :D

Jag parkerar alltid Fjalar i ett djupt dike. Funkar bra. Han kan gå framåt o bakåt, men inte åt sidan, (och det är när han går åt sidan som det brukar misslyckas). En gång ställde jag mej på tegelstenshögen brevid hagen, rekommenderas inte!:confused: Den rasade. Då tog jag grannfrun, (som bara sett hästar på håll), till hjälp. Hon fick hålla den mycket olydiga och envisa Fjalle, tills jag halvhoppat o krälat mej upp. Mycket modigt gjort av henne!:D
Efter det, så kom jag på att diket var ett bra ställe att kliva upp på.:banana:

Eftersom min häst är så snäll så tar jag sats och hoppar upp på ryggen lite försiktigt på honom. Försöker undvika korset så mycket som möjligt i och med att de flesta kan vara lite kittliga där.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 427
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar