Jag vet inte längre

J

Jennifer80

nu har vi varit i väg med min shettis till kliniken då han hostar, som det ser ut är det nån slags allergi. Jag fick inte diagnosen kroniskt bronkit men hon sade att jag ska tänka på miljön foder o.s.v.

han har fått slemlösande men jag tycker inte att han blir bättre, inte sämre för den delen heller. Men trodligtvis är det höet han reagerar på, har bytt till papperströ, gjort rent boxen. Men tyvärr fodrar jag med samma hö, jag har även blötlagt det, men nu är det så kallt då fryser det.

Han hostar mest vid ansträngning.

Jag ska byta till hösilage framöver men vill vänta tills vaccineringen är klar, är rädd att mina hästar kan drabbas av botulism. Samtidigt är höet som jag fick i år verkligen undermålig. Jag vet inte men när jag tvättar höet blir vattnet alldeles brunt efter det :(. Tyvärr har jag inte hittat nån som säljer bättre hö, då skulle man ju kunna ge det så länge. Så jag vet inte hur jag ska göra, börja med hösilage fast vaccineringen är inte klar eller forstätta ge höet och vänta?

Sedan undrar jag också kan det finnas ngt mer i stallet som kan göra att han mår dåligt? har fönster öppna och försökt få det väldigt dammfritt.
 
Sv: Jag vet inte längre

Hur många vaccinationsprutor har han fått? Vad jag hört från veterinär så är det okej att börja fodra med hösilage efter att man gett 2 sprutor av de 3 som ska ges.

Om han nu inte fått det, så skulle jag fortsätta leta efter annat hö och vattna det som finns så länge.
Och för att undvika att det fryser in i det längsta så blöt det med ljummet vatten nära inpå givan.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Jag vet inte längre

Byt till silage. Vi har aldrig vaccinerat hästarna, har gett silage i mer än 10 år nu. Det är viktigare att vara nogrann med vad man fodrar, hellre än att vaccinera sig från problemet (vilket ändå inte fungerar).

Det är betydligt fler hästar som avlivas p g a luftrörsproblem efter dåligt foder än de som får sätta livet till p g a botulism.
 
Sv: Jag vet inte längre

Håller med föregående talare!! Byt till hösilage fortast möjligt!! har heller aldrig haft en häst vaccinerad och har aldrig råkat ut för botulism, däremot har vänner haft hosthästar och det är ett bra mycket större problem!! Underlätta livet för lilla hästen, byt ut höet!!

andra tips... sopa aldrig när hästen är inne, vattna ändå stallgången innan du sopar. Mocka inte med hästen i boxen. Ha hästen ute så mycket det går. Borsta honom ute när det går. Håll honom igång, min erfarenhet är att "hosthästar" ofta mår bättre när de får röra på sig!
Det är inte så farligt som det låter.. man ska bara lära sig lite nya rutiner, sen blir det lika invant som det varit innan =)
lycka till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag vet inte längre

Risken att din häst ska dö av RAO är betydligt större än att den ska drabbas av botulism. Byt OMEDELBART ut det dåliga höet. Du behöver inte fundera på andra miljöåtgärder om du inte tar tag i det riktiga problemet = höet (enligt din beskrivning).
 
Sv: Jag vet inte längre

Jo jag skulle gärna byta på en gång men det är lite krångligt just nu, svårt att få tag i bra hö här omkring, plus det tog bra länge tills jag lyckades hitta nån som säljer hösilage i minibal. De ska få 2 sprutan den 27 feburari.
Och nu måste fixa en släpkärra för att hämta silaget det ska bli i helgen.

Jo jag vet att botulism är ovanligt, men ändå orolig haft så mycket otur på sistone.

Jag har aldrig sopat eller mockat när hästarna har varit inne, och nu har jag papperströ också. Så eftersom det finns inte ngt mer att ändra på lär det ju vara höet. Jag tvättar och lägger det i blöt men som sagt verkar det ju inte hjälpa så mycket i alla fall.:(. Jag fick ta nu några andra små höbalar ifrån en granne, det höet såg mycket bättre ut.

Det är ju inte lätt att hitta ngt nu, de flesta har bokat hö och speciellt silage är väldigt svårt att få tag på just nu. kollade med horsehage produkter också men de hade inget kvar de heller, så det var bara rent tur att jag hittade en som hade kvar.
 
Sv: Jag vet inte längre

Hej!

Jag tycker du ska byta till silage nu.

Hästar kan få botulism av hö också, beroende på hur det utfodras. Där jag jobbade innan stog 50 hästar, alla åt silage, ingen var vaccinerad och inte en enda fick botulism, trots att majoriteten av personalen inte hade en aning om hur bra silage skulle se ut. Dom har blivit fodrade med silgae i mängder med år, så risken är väldigt liten.

/ Lavinia
 
Sv: Jag vet inte längre

hej ja, jag har bestämmt mig att gå över på hösilage nu trots att hästarna inte har fått alla sprutor.

Nu har jag hittat en till producent som har hösilage men han sade att det var rätt kraftigt, är det då inte så lämpligt till en shettis?
 
Sv: Jag vet inte längre

Du får vänja in honom försiktigt !
Ville bara säga att det bruna som blir när du blöter höet är näringen etc om försvinner ur höet . Även sand etc försvinner ut i vattnet .
När jag hade givit min shettis slemlösande ganska länge utan att det hjälpte så försökte jag med örter och det hjälpte bättre .
Jag tycker också det är bättre med silage än mögligt hö !
Lycka till

hej från hambo
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 325
Senast: Stereo
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 931
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 342
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hejsan Höet som jag ger mina hästar har börjat lukta konstigt. I en bal var det synligt mögel men inte i de andra. En del balar...
Svar
14
· Visningar
4 352
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp