Jag ska spontanimportera en hane... ;-) *bilder*

Sassy

Trådstartare
Japp. Hade ju bokat parning åt Maja i sommar. Lite ångestfyllt med minst en månad bort, dyra flygresor, en hane jag aldrig sett själv osv... Nu köper jag honom istället :D

Jag vill verkligen använda honom, och på det här sättet hoppas jag alla vinner på det:
-Maja slipper flyga fram och tillbaks (varav tillbaks ett par veckor in i dräktigheten :crazy: )
-Jag slipper oroa mig för att det ska bli en kull utan hona eller en snordyr pyttekull, blir det ingen tjej gör vi om kombinationen helt enkelt (parningsavgiften är inte helt låg...)
-Jag bestämmer vilka tester som ska göras utan att behöva ta hänsyn till vad andra tycker.

Problemet är ju att jag måste skaka fram en fodervärd som kan tänka sig en fertil hane. Han är visserligen genomgo, helt strilfri och ska inte vara fertil sålänge, men även de sällskapsköpare som ska kastrera verkar ju föredra honor :crazy:
Min sambo som skulle vara det bromsande förnuftet i den här uppfödningen sa snabbt på telefon "vi köper honom", så nu har vi börjat planera import :rofl:

i188392776_46346_4.jpg

Buspojk? (Han har lite vek profil, men så hårt kan vi inte selektera på utställningslook)

i63218675_11333_6.jpg

Läcker kropp och färg, precis vad jag prioriterar...

Ok, jag kanske är lite extra svag för honom för att han är ganska lik Hanoo, även om de faktiskt inte är det minsta släkt...

Sv: Jag ska spontanimportera en hane... ;-) *bilder*

Vad roligt! Fodervärd borde väl gå att hitta, det måste ju vara en superchans för alla som är intresserad av korat och det borde ju finnas några som är lämpliga fodervärdar iaf.

Du vet att korat är en av de raser det rekommenderas att man använder i devon rex-utparningar va? :angel:

Du vet att korat är en av de raser det rekommenderas att man använder i devon rex-utparningar va? :angel:

Jupp, jag vet! Jag tycker inte är det minsta konstigt, devon har alla koratdrag fast "hårdare". Flat panna, mycket bredd mellan ögonen, atletisk semicobby kropp... Herrn här kommer om jag köper honom vara HCM-scannad och blodgrupperad. Han har en inavelsprocent på 0 (om jag inte minns fel...) och är som sagt en genomgo och snäll familjekatt trots att han är fertil och har parat. :D

Kombinationen honom+ Maja ger 1,8% på 6 generationer (samma som min förra kull) vilket är jättebra i våra lilla avelsbas (2-7 födda ungar/år...).

Och jag ska flytta till Göteborg... detta bådar inte gott alltså. ;)

Ojojojoj!

Jag har ju sagt det tusen gånger minst *morr*

INGA BILDER PÅ BLÅ!!!!

Jag blir ju hagalen :love:

Jag hade gärna erbjudit plats här men jag vet inte om mina tre gossar accepterar en fertil hanne. Speciellt inte gammelmannen Spinners!

Grattis! Va kul!
Nog ska det gå att skaka fram en fodervärd, hade jag inga fertila hanar, plats för en hane av en annan ras, och bodde i göteborg hade jag räckt upp handen :angel: Jag är svag för korater :D

Nu är det bestämt att han kommer!
Han har ett "provhem" hos en kompis (och granne) under sommaren och hösten. Trivs de bra ihop blir han kvar, annars får han flytta tillsammans med någon av ungarna.

Ja, det blir så bra... Jag ska boka tid hos vår vet för blodprovstagning och hos Björn för scanning av både honom och Maja (båda blir tre i höst, så det är rätt tid att scanna också...) så jag kan släppa ihop dem så fort som möjligt.

Han är anmäld till VKs utställning (bara söndagen) och söndagen hos FMK, så oavsett var du håller hus kan du få se honom :) Han ska vara lika snäll på utställning, och jag tänkte han kunde bli IC innan kullen ska reggas.

Ja, FMK ska jag väl iväg på oavsett om jag har något att ställa ut eller inte. Ska bli roligt att få se honom.

Vad fin han är! Nu är jag ute på hal is - men är det inte lite burma över hans ansikte?:o

Jag älskar deras uttryck och ser lite av det i honom också.

Jo, eftersom han aldrig visar skillnaderna i korat och burma på bild:

Burma:
BUR%2005.JPG

Lägre placering på öron, tydlig kant på ögonen "titta under lugg".

Korat:
index.1.gif

Högre öronplacering, stora, runda ögon. (Men inte utstående som de blir på tex perser)

I övrigt önskar man samma kroppstyp och ganska lika pälskvalitet, det är inget man kan skilja åt om man inte är insatt i raskattbedömningar. Jag gillar burmor, kommer säkert skaffa en den dagen jag tröttnat på uppfödning och bara ska ha "sällskapskatter". En lila eller brunpadda hade matchat koraterna snyggt ;)

Jag vet inte om "Frasse" har bra ögon eller profil, de här bilderna är de enda jag har på honom och det är ett köp på vinst och förlust. (Maja har bra ögon och ok profil, så vi får väl hoppas på en lyckad unge om inte annat). Jag har valt honom på stam och temperament :D

Hanoo som inte har helt perfekta ögon kan säkert också anses ha lite burmauttryck:
spin1web.jpg

Alltså mittenbilden... Det är Oscar, jag svär! :eek:
Jag ska nog regga om honom som Korat.. En lite lockig en :angel: :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt I fredags kom Frasse till Sverige, i måndags tog vi hem honom hit (och placerade Hanoo hos Frasses fodervärd för att han ska slippa...
Svar
11
· Visningar
1 700
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama