Jag ska bygga en galoppbana!

I

Izah

Hejsan!!!
Jag ska bygga en galoppbana i nötabrone och undrar hur stor banan måste vara? Måste banan vara helt rak? eller får det vara lite upput och lite nedåt? Vad ska det vara för underlag? Går det bra om jag hänger in banan med plaststolpar och vanlig eltråd?

Sv: Jag ska bygga en galoppbana!

Beror väl på vad du ska ha banan till. När man själv anlägger en slinga så blir det oftast som det passar sig i naturen. Lutning är ingen fara. Ska man gå fort på den är det bäst med en rundbana tycker jag för tyvärr vet man inte alltid när man får stopp :crazy:

Fast å andra sidan är så är det mindre slitage på en rakbana eftersom du slipper kurvorna.
Själv föredrar jag en rakbana i svagt uppförslut då man inte behöver ha lika hög fart som på slät mark för att det ska kännas i benen på dem:)

rakbana, 800m med lutning är bra, Lutning ger lägre hastighet som ger mindre skador
inhägnad med eltråd är väl inget bra? det händer att dom hoppar åt sidan och dåvill man ju inte ha elrep precis bredvid atttrassla in sig i...

Det blir väl så att hästarna lär sig vart slutet på banan är så dom lugnar sig, mina som bara går på rundbanor eller rakbana utan slut så är det svårt att stanna. Såklart sliter kurvorna så det är ju inte bra...
Önskemålen går ju isär.
Till TS en bana som du själv gör blir nog svårt att få helt rak men det spelar ingen roll bara det blir bra "svängar".

Är inte insatt i galoppbane bygge för 5 öre men vi har en galoppbana hemma, den går runt och upp och ner med både stora och små kurvor och de funkar bra för de tränare som brukar rida där....

Allt beror på storleken på plånboken!
Är du ekonomiskt oberoende så kolla in Ascotbanan på Jägersro.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 803
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
802
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
633
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka