Jag ska betäcka mitt sto, men hur är reglerna i min situation?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare samtho
  • Startdatum Startdatum
S

samtho

Hej!
Jag har ett 9årigt engelskt fullblod som jag ska betäcka. Min svägerska har en icke godkänd hingst, men med bra stam som också är ett engelskt fullblod. Nu går hennes häst bara i hagen pga en skada men det är inga problem för honom att betäcka.
Nu kommer jag till mina frågor..
Om jag vill betäcka med hennes hingst hur skall jag gå tillväga? Har förstått att jag måste anmäla betäckningen och betala stoavgiften. Men om betäckningen är gratis för mig och jag vill att fölet inte ska ha okänd stam hur gör jag då? måste hennes hingst vara anmäld så han är godkänd att betäcka mitt sto?

tacksam för svar

Sv: Jag ska betäcka mitt sto, men hur är reglerna i min situation?!

Hej du! =)
Detta är vad jag har hittat men som det står så kan det vara annolunda med engelskt fullblod...

http://www.svehast.se/sh/doc/1024.asp

Jag tycker endå att du ska välja det andra alternativet som vi pratade om innan..

Sv: Jag ska betäcka mitt sto, men hur är reglerna i min situation?!

Hingstägaren måste lösa betäckningslicens på sin hingst, kostar 3000:- Det ska nog göras innan 1/3 tror jag. Enklast är att ringa och prata med någon på Galoppsport, finns att söka på nätet.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 629
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Avel Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II