C
CindyLou
En av hästarna som kom hem i Torsdags var AKILAS haflinger Lolla. 9 år gammal och 144 i mkh. Hon är en häst med egen vilja och mkt stark men ändå känslig. Är körd,engelskt allroundriden och lite westernriden. Tävlad en gång i western 2005. Jag är helt nybörjare på western. Men iaf så tog vi våran premiärtur i skogen. I stallgången skulle hon skrapa med hoven och sparka med bakbenen och löjlade sej. Sedan skulle vi först skritta lilla rundan i skogen men bara efter ca 7 minuter tittar Lolla under magen och går sedan vidare. Ser då att sadelgjorden hänger där och dinglar ja det var ju att sitta av och försöka bära sadeln,padd och försöka hålla henne samtidigt för att komma hem igen Väl hemma så slängde jag på min egna westernsadel som konstigt nog vad jag iaf tycker satt bättre på henne. Så bar det iväg igen på en härlig 40 minuters tur i skogen. Vattenpölar var otäcka liksom kvigor men hon gick avslappnat och det var ett härligt väder på morgonen vid 6.30-tiden. Rådjur brydde hon sej inte ens om. Skänklade lätt och hon flöt in i en stilla jogg som var helt underbar. Provade även trava under lättridning och hon sprang friskt på. Mest skrittade vi eftersom jag tror hon inte är så regelbundet riden sista året. Stämmer det Akila? Iaf så tänke jag prova skänkelvikning längs vägen vilket resulterade att hon tvärvände hmmverkar som inte engelsk och westernhjälper är det samma. Väl hemma med lite övertalning så gick hon även in i trädgården för att titta in i köksfönstet där familjen åt frukost. Har börjat plöja igenom mina luckyrider tidningar för att läsa om westernridning och kom ihåg att man ska öpna upp åt det hållet man ska svänga åt så jag lättade på vänster tygel och öppnade upp med vänster ben och höll om höger ben och la emot höger tygel och denna tjocka häst bara vänder jättesnabbt och smidigt helt om
Jag har iaf än så länge kommit på att man får akta sej bra för hennes klumpiga hovar för dom kommer lätt ivägen för en egna fötter och att hon är mkt stark men ändå lättreglerad och känslig.
Dessutom började hon brunsta när hon kom hit och fick syn på min snygga arabvallack så nu fjantar hon efter honom hela dagen och lyfter på svansen och kråmar sej medans i nästa sekund ska jaga och sparka bakut mot honom.
Akila kommer väl över förhoppningsvis en gång i veckan och ger lite lektioner och när hon är i kondition så kommer vi att träna för westerntränare.
Jag har iaf än så länge kommit på att man får akta sej bra för hennes klumpiga hovar för dom kommer lätt ivägen för en egna fötter och att hon är mkt stark men ändå lättreglerad och känslig.
Dessutom började hon brunsta när hon kom hit och fick syn på min snygga arabvallack så nu fjantar hon efter honom hela dagen och lyfter på svansen och kråmar sej medans i nästa sekund ska jaga och sparka bakut mot honom.
Akila kommer väl över förhoppningsvis en gång i veckan och ger lite lektioner och när hon är i kondition så kommer vi att träna för westerntränare.