Jag och Lolla ska börja med western!

C

CindyLou

En av hästarna som kom hem i Torsdags var AKILAS haflinger Lolla. 9 år gammal och 144 i mkh. Hon är en häst med egen vilja och mkt stark men ändå känslig. Är körd,engelskt allroundriden och lite westernriden. Tävlad en gång i western 2005. Jag är helt nybörjare på western. Men iaf så tog vi våran premiärtur i skogen. I stallgången skulle hon skrapa med hoven och sparka med bakbenen och löjlade sej. Sedan skulle vi först skritta lilla rundan i skogen men bara efter ca 7 minuter tittar Lolla under magen och går sedan vidare. Ser då att sadelgjorden hänger där och dinglar:eek: ja det var ju att sitta av och försöka bära sadeln,padd och försöka hålla henne samtidigt för att komma hem igen:rofl: Väl hemma så slängde jag på min egna westernsadel som konstigt nog vad jag iaf tycker satt bättre på henne. Så bar det iväg igen på en härlig 40 minuters tur i skogen. Vattenpölar var otäcka liksom kvigor:rofl: men hon gick avslappnat och det var ett härligt väder på morgonen vid 6.30-tiden. Rådjur brydde hon sej inte ens om. Skänklade lätt och hon flöt in i en stilla jogg som var helt underbar. Provade även trava under lättridning och hon sprang friskt på. Mest skrittade vi eftersom jag tror hon inte är så regelbundet riden sista året. Stämmer det Akila? Iaf så tänke jag prova skänkelvikning längs vägen vilket resulterade att hon tvärvände hmmverkar som inte engelsk och westernhjälper är det samma. Väl hemma med lite övertalning så gick hon även in i trädgården för att titta in i köksfönstet där familjen åt frukost. Har börjat plöja igenom mina luckyrider tidningar för att läsa om westernridning och kom ihåg att man ska öpna upp åt det hållet man ska svänga åt så jag lättade på vänster tygel och öppnade upp med vänster ben och höll om höger ben och la emot höger tygel och denna tjocka häst bara vänder jättesnabbt och smidigt helt om:)

Jag har iaf än så länge kommit på att man får akta sej bra för hennes klumpiga hovar för dom kommer lätt ivägen för en egna fötter och att hon är mkt stark men ändå lättreglerad och känslig.

Dessutom började hon brunsta när hon kom hit och fick syn på min snygga arabvallack så nu fjantar hon efter honom hela dagen och lyfter på svansen och kråmar sej medans i nästa sekund ska jaga och sparka bakut mot honom.

Akila kommer väl över förhoppningsvis en gång i veckan och ger lite lektioner och när hon är i kondition så kommer vi att träna för westerntränare.

Sv: Jag och Lolla ska börja med western!

Vad kul för er! trevligt med en haflinger också..;)
Hoppas att allt går bra och att ni kommer igång med westernridningen på allvar!

Ja det var det tänkt! Får låna henne över sommaren sedan få vi se.

När man ska bygga upp en hästs kondition/ muskler ska man tänka på något särskilt då?
Hon för tillfället ganska rund om magen.

Nån som har några bra råd??
Hur mycket ska jag rida?
Hur ska jag rida?
Några råd som man som nybörjare inom western skall tänka på?
jag blir glad för allt!

Så här såg hon ut i Torsags när hon kom. Tyvärr så har jag bara kraftiga beten med.

bild_243_1180627923.jpg

Ingen som har ngt förslag?:
När man ska bygga upp en hästs kondition/ muskler ska man tänka på något särskilt då?
Hon för tillfället ganska rund om magen.

Nån som har några bra råd??
Hur mycket ska jag rida?
Hur ska jag rida?
Några råd som man som nybörjare inom western skall tänka på?
jag blir glad för allt!

Igår provade jag att rida ut med sällskap av grannen och hennes lilla ponny vilket gick faktiskt bra. Men det märks att hon inte har så bra kondis för hon pustar och stönar när man saktat av till skritt när man travat en bit. Provade galopp med men första gången ledde det bara till att sparka bakut och sedan backa in i skogen medans andra gången så flöt vi fram och hon var jättemjuk. Nu har jag inte ririt ordentligt sedan januari och börjar få ont i sittbenen :o Idag ska jag ut på en lugn skogssväng med grannen igen och imorgon ska AKILA (hennes pappa äger LOlla) komma och ge mej en ridlektion.

Så nu har jag fått en liten kort ridlektion av Lolla ägare vilket blev till ett fiasko. Då hon rids på stångbett och jag aldrig ridit western förut så var det så himla svårt. Klarade att rida på en stor volt i skritt med enhansfattning:D I skogen rakt fram funkar även joggen bra:D Dock tycker jag det är svårt att rida volter på stång. Fattar inte detta med att styra och hur jag ska ha skänklarna och så. Och så är det svårt med galoppskänkeln för även om jag har långa tyglar så på ngt sätt tag jag nog lite stöd i stången ändå för då börjar hon sparka bakut istället. Jag känner mej som en helt bortgjord nybörjare. Hon lyssnar jättebra på neckreinging (stavas:confused:) men det är svårt för mej att lära mej. Ägaren red skitbra och Lolla klarade även enklabyten (fettet på henne dallrade riktigt ordentligt) (ursäkta Akila inte fettet och är bara kraftig:angel::D)

Iaf så ska jag prova rida på vanligt tränsbett i inhängnat område. Kan tydligen bli väldigt stark ute därför rids hon på starkare där och jag är liten och klen men har börjat styrketräna på gym nu:D.

Testa du vanligt ute, är så att syrran har pessoa på henne för att hon är kort o kommer inte åt henne ordentligt, tänkte att det kan bli samma med dig, men hon brukar vara snäll;)

ja jag är ju tom kortaren än din syrra men inte lika smal:smirk: Jag börjar lära känna henne lite grann och ju mer vi umgås så litar vi ju klart på varandra. Jag ska prova tränsbettet och även pessoat så får vi komma fram till vilket som passar oss båda, även om Lolla vill ha stångbett men jag är rädd för att jag tar tag i det för hårt i galoppen.

bild_346_1182066610.jpg

har endast hunnit rida 5 gånger på två veckor nu men hon känner sej nu hemmastadd och jag ska försöka få mer tid över. Det är svårt detta med western men ska ta en lektion snart tänkte jag. Igår fick jag henne faktiskt att gå riktigt bar stundtals på volten i jogg. Fick äfter många svordommar henne i galopp,visserligen fel men ändå. Hon är en väldigt bestämd dam som är lat och när hon inte orkar så sparkar hon bakut istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka