Jag måste ha missat någonting.

B

Borkan

Betfor - varför ger ni er häst betfor?

Varför skulle socker vara bra för hästen när det inte är det för oss?:confused:

Sv: Jag måste ha missat någonting.

Just precis det har jag oxå undrat...

Jag ger min häst 4 dl torr betfor....men det är endast för att hon ska äta sin lusernhack och inte tröttna på den.

Som jag har märkt så blir hästarna galliga, svampiga i benen....och des lösa i magen.

Min klarar inte mer än 4 dl.

Jag har aldrig tidigare gett betfor just för att jag absolut INTE kan förstå varför man ska ge sin häst betfor...förutom för att LURA i hästen osmaklig mat..

vi har användning av socker när vi rör på oss..

äter vi socker 30 min innan vi tränar får vi extra energi under träningen och gör därför av med energin sockret ger oss..

hästar tränas i genomsnitt 5 ggr i veckan och gör då av med den energi som sockret ger..

betfor med sin snabbupptagande energi bör man inte ge till hästen om man inte behöver energin för att jämna till foderstaten..

sedan finns det gott om fibrer i betfor som är bra för hästens mage.. visst finns det fibrer i annat foder också, men betfor brukar vara billigast och enklast..

ok, jag är som sagt inte särskilt bra på detta, men fibrer trodde jag fanns i höet? :confused:
Socker - ja men skulle det inte vara bättre med fruktsocker istället, som äpplen tex. De har ju andra nyttigheter i sig oxå. Eller det ger kanske inte samma snabba energi?

Vad menas med att jämna till foderstaten?

jo visst finns det socker i äpplen, men vill du ge din häst 2-3 kg äpplen 30 min innan träningen? hästen väger ju liksom 10 ggr mer än vad vi gör och kräver således 10 ggr mer energi, det blir både dyrare och dessutom kan hästen bli dålig av så mycket frukt..

att jämna till foderstaten betyder att betfor innehåller mycket energi och lite protein, om höet innehåller mycket protein och lite energi kan man behöva kompensera det med ett kraftfpoder med mycket energi och lite protein, som betfor.. detta för att hästen ska få i sig så mycket energi och protein som är lagomt och bra för hästen..

Sockermängden i betfor är jämförbar med den i gräset vid betessläppet. Hästar är alltså gjorda för att kunna äta en hel del socker. (Och att socker inte är bra för oss kanske är en sanning med modifikation, det handlar ju om i vilka mängder man äter det...)

Knapplån

Som Iccic säger är mängden socker i i ett kg torrsubstans betfor ungefär lika stor som mängden socker i ett kg ts av tidigt bete. Hästar äter ju många kg gräs men sällan så mkt som 1 kg ens av betfor.

Mängden socker i ett medelmåttigt hö är ungefär hälften av mängden i betfor per kg ts. Betfor har alltså rätt liten betydelse som sockerkälla för hästar med tanke på att man ger så lite.

Dock innehåller betfor aldrig fruktaner – de sockerarter som förknippats med utlösandet av betesfång i tidigt bete.

Så för att hårddra resonemanget vore det egentligen mindre riskabelt för en fång benägen häst att äta 4 kg betfor än att äta 4 kg vårgräs. Socker- och fibermängden blir ungefär densamma (fast man fick lägga till en proteinkälla till betfor isf).

I min värld är betfor ett av de säkraste fodermedlen medan jag har stor respekt för både spannmål och proteinkoncentrat. För hästar med sockersjuke liknande tillstånd är dock betfor inte lämpligt men själva betfibern utan tillsatt melass idealisk.

Äpplen, som nämndes ovan, innehåller 2-3 ggr så mkt socker som betfor per ts men betydligt mindre fibrer. Hästens tarmar vill ha så mkt fibrer sommöjligt hela tiden för att må bäst. HH

Borkan skrev:
Betfor - varför ger ni er häst betfor?

Varför skulle socker vara bra för hästen när det inte är det för oss?:confused:

Förutom det eminenta svar som HH gav skulle jag vilja göra ett tillägg, nu använder inte jag betfor dagligen pga ingen av mina hästar har ett större behov av extra kraftgiva just nu. Vårat grovfoder innehåller mycket bra värden, och de livnär sig på grovfodret alldeles utmärkt.

Betfor är ett mycket bra fodermedel bl a just för att fiberinnehållet är högt, får hästen te x en foderförstoppning är en blöt blandning av betfor och vatten alldeles ypperlig att lösa detta problem med. Själv brukar jag göra ett onödigt stort överskott av vatten, då måste hästen även dricka vätska före den kommer åt betforen. Hitills har de koliker vi drabbats av löst sig, dels med betfor och vid svårare fall även ett tillägg av örter (kolikmedel).

Om man är bekymrad över sockermängden, skall man avhålla sig från att släppa hästen på grönst gräs. Precis i början av betet är det ännu värre, men detta har ni ju avhandlat redan så här behövs ingen upprepning.;)

Lindaslycka skrev:

>>Jag ger min häst 4 dl torr betfor....men det är endast för att hon ska äta sin lusernhack och inte tröttna på den.<<

Att ge hästar TORR betfor kan vara farligt. Betforen sväller upp i magen/tarmarna och kan få förödande konsikvenser. Lägg den iblot en timma eller två. :crazy:

Själv brukar jag gröpa ur äpplen och stoppa in de värse nyttiga saker ens häst vägrar äta! :d Sedan tittar dom jätte förnärmat på en... :mad:

Annifrid skrev:
Lindaslycka skrev:

>>Jag ger min häst 4 dl torr betfor....men det är endast för att hon ska äta sin lusernhack och inte tröttna på den.<<

Att ge hästar TORR betfor kan vara farligt. Betforen sväller upp i magen/tarmarna och kan få förödande konsikvenser. Lägg den iblot en timma eller två. :crazy:

Själv brukar jag gröpa ur äpplen och stoppa in de värse nyttiga saker ens häst vägrar äta! :d Sedan tittar dom jätte förnärmat på en... :mad:

Jag tror att Lindaslycka menade att hon mäter upp 4 dl betfor när den är torr och sen blöter den. 4 dl torr betfor är inte lika mkt som 4 dl uppblött betfor. ;)

da_hannah skrev:
Jag tror att Lindaslycka menade att hon mäter upp 4 dl betfor när den är torr och sen blöter den. 4 dl torr betfor är inte lika mkt som 4 dl uppblött betfor. ;)

Jo jag var kanske lite oklar ...jag menade självklart att jag mäter upp 4 dl torr betfor...sen dränker jag det i vatten för att hälla det på lusernhacken....

Jag kan inte gärna pilla ned 1.5 kg lusern i ett äpple..;)

Gör så för att hon ska Börja smaka av lusernen och inte glömma den..

På det sättet så är betfor bra...

Men tycker fortfarande att det är e konstigt att många hästar blir svampiga i benen och pruttiga av betfor.....när de inte blir det av gräs....lösa i magen först men inte svampiga i benen.

Vill verkligen varna för torr betfor. Betfor MÅSTE blötläggas. Stor risk för foderstrupsförstoppning. Enligt mina erfarenheter är betfor kanon för magen och ordentligt blöt upprätthåller den vätskebalansen i kroppen.

Ok läste inte allt men 4 dl torr betfor före blötläggning alltså. Ok

jag gav min häst betfor dels för att hon tyckte om det :p
och dels som "tarmsköljning". hon hade innan jag köpte henne haft rätt rejäl tarmvred ("borde" egentligen ha dött) och betforn hjälpte enl mig o de jag köpte henne av till att inte "täppa till" tarmarna, utan fick magen att funka utan problem :)

*lånar*

Men är det inte många som ger betfor av gammal vana utan att fundera över om hästen ens behöver det?
Jag vet till och med fall där ägaren undrat över varför hästen är så pigg utan att koppla det till en rejäl mängd betfor. Hästar blir väl rätt pigga av betfor?

// M (som inte ger betfor längre)

Jag ger mina rejält uppblött betfor vintertid, dels för fiberinnehållet, dels för att de ska få i sig vatten. De bor i utebox med risk för att vattnet fryser under natten, och jag är inte alltid hemma och kan fylla på vatten i hagen under dagarna.

Immer

*kl*

Utmärkta svar från HH och Boj. Det är så mycket fördomar om betfor, skönt att några orkar stå på sej!!

Balderum Norr skrev:
*kl*

Utmärkta svar från HH och Boj. Det är så mycket fördomar om betfor, skönt att några orkar stå på sej!!

Men behöver alla hästar betfor?
Jag är faktiskt ärligt intresserad...
Finns det något behov av det hos en tjock fjording till exempel?
// M

minternet skrev:
Men behöver alla hästar betfor?
Jag är faktiskt ärligt intresserad...
Finns det något behov av det hos en tjock fjording till exempel?
// M

Huruvida det finns ett behov, måste man se först till grovfodret. I vårat fall finns inget behov av någonting i kraftfoderväg, med ett Mj på 6,2 samt 70 smrp försörjer sig hästarna bra på det enbart. Sen handlar det om individen, våran gammelpålle har tyvärr fått ett par koliker pga foderförstoppning. Varför vet vi ännu inte, en teori är att han inte dricker ordentligt och därför får dessa stopp. Vi har löst detta genom att ge väldigt blöt betfor, mest vatten och lite betfor i botten som han gärna fiskar efter. Han har inget behov av det som sagt vardagligen, detta har han endast fått i samband med stoppen.

Jag vet flera som fodrar hästarna med betfor vid övergången från bete till hö, enbart för att slippa foderförstoppningar. Men vilket behov den enskilda individen har, får ju grovfodret avgöra. Naturligtvis stoppar man inte i hästen något de inte behöver, ser man att grovfodret täcker alla bitar behöver man ju inte ge något extra. Jag tackar våran bonde denna vinter, för den har blivit billig denna gång just pga bra grovfoder.:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Elo
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 651
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar