Jag känner mig ganska taskig

B

Buckingham

Det känns som om jag inte sköter om min häst odentligt (stavning??) jag har inte åkt ut någonting denna vecka (har en halvfodervärd och en medryttare som åker ut) men det är ändå jag som ska ta hand om honom mest på något sätt ska ut i morgon och löshoppa honom.. men det har blivit så mycket nu på sista tiden med allt annat runt omkring. Fast det är igen ursäkt försej.. Ska bättra mig men tiden räker knabbt till längre man har saker hela tiden att göra.. har nyligen flyttat hemmifrån så ekonomin är inte på topp heller.. Kan man få lite råd hur man ska fixa detta utan att lämna hästen på foder eller sälja då han är min ögonsten och jag vill kunna åka till honom och gosa och busa på volten med honom.. skulle vara skönt att få veta att det inte är någon fara att han står nu när det är sommar..

Sv: Jag känner mig ganska taskig

Alla hästägare får nog en period då man känner att man inte orkar/hinner/har lust att åka till hästen. En jobbig period men du har ju folk som tar hand om din häst. Kan vara skönt att ta lite ledigt då så man får lusten/orken tillbaka. Och går den på bete så klarar den sig säkert ngn dag utan att du kommer ut.

Betalar din fodervärd/medryttare något? isåfall får du ju iafa in lite pengar för det. Antar att det blir ganska mkt med ekonomin när man precis flyttat hemifrån! Men allt blir nog bättre snart ska du se!

om du precis flyttat och har mycket med nya lägenhet, jobb m.m förlåter nog hästen att medryttaren/halvfodervärden tar hand om den ett tag..

den sköts ju och rids så den far nog inte illa :) se till att få lite struktur på vardagen efter flytten så hittar du nog tid för hästen med :)

KL

så länge du har folk som sköter hästen som den skall skötas dagligen, dvs kollar hovar, allmäntillstånd, flugskydd, hull osv så är det väl okej om du har en period då du lejt bort detta till ngn annan. Om det däremot brister så att vissa dar är ingen ute så tycker jag det är värre. tycker man har ett ansvar mot sitt djur oavsett om man har mkt annat och jobbigt, att åka ut dagligen och se till den. Gillar inte principen att folk släpper på bete och tror att hästen sköter sig själv i tre månader utan engagemang från någon människa.

går den på bete så är väl ridningen det minsta problemet, att den vilar ser jag inte som ngt problem alls isåfall. däremot daglig omvårdnad och tillsyn.

Du har nog inte svikit honom ändå om det känns så men du får försöka lösa detta på något bra sätt för att det här är inget vi kan hjälpa dej med utan det är du som måste komma på hur du ska göra för att både du & hästen ska må bra & jag tror säkert han saknar dig med men du har definitivt inte svikit honom men om det verkligen inte finns något du kan göra eller kommer på så är det bästa att hyra ut honom eller sälja honom för hans skull även om det är svårt...

Du har nog inte svikit honom ändå om det känns så men du får försöka lösa detta på något bra sätt för att det här är inget vi kan hjälpa dej med utan det är du som måste komma på hur du ska göra för att både du & hästen ska må bra & jag tror säkert han saknar dig med men du har definitivt inte svikit honom men om det verkligen inte finns något du kan göra eller kommer på så är det bästa att hyra ut honom eller sälja honom för hans skull även om det är svårt...

Är det bara jag som behöver punkt o stor bokstav för att kunna läsa en mening?

DU får väl ta och prioritera hästen först, Funkar det inte är det bäst att du säljer honom om du älskar han så mycket som du säger :/

esch så länge det finns folk som tar hand om din häst så tycker jag inte du ska känna dig taskig, han får pyssel och gos av sina medryttare.

jag har haft jätte mycket att göra nu i juni och jag har varit ute hos min häst ca 4-5 ggr i juni, hon får vård och pyssel av stallägaren plus att hon har sommarlov nu, jag har inga skuldkänslor alls.

Jag tog tillbaka honom från en tjej som hade honom på foder, hon klarade inte av att ha häst 6 dagar i veckan.(min medryttare fick vara kvar på en dag) upptäckte hon efter 1 1/2 månad.
Eftersom jag inte äger hela hästen så kan jag inte bestämma allt heller. Han får tillsyn varje dag och blir ompysslad.

bettysmatte mm han är halvft i gång men jag vet inte vad ena tjejen gör med honom då hon inte skriver något i boken..

Han har blivit rädd för allt var hos honom i Lördas han skuddade om kring och vägrade whan gömde sig bakom mig. Tänkte löshoppa honom då han har tyckt att hoppning är kul men det gick inte så bra han vägra gå över bommarna :confused: en kompis kon sen så hon hjälpte mig men han var fortfarande osäker men hoppade endå.. likadant när vi går och det börjar blåsa i bladen han har varit hur lugn och snäll som hälst hela tiden förra året red tillåmed min lillasysten och hon är 6. idag inte en chans att hon får sitta på honom.

J

Han har blivit rädd för allt var hos honom i Lördas han skuddade om kring och vägrade whan gömde sig bakom mig. Tänkte löshoppa honom då han har tyckt att hoppning är kul men det gick inte så bra han vägra gå över bommarna :confused: en kompis kon sen så hon hjälpte mig men han var fortfarande osäker men hoppade endå.. likadant när vi går och det börjar blåsa i bladen han har varit hur lugn och snäll som hälst hela tiden förra året red tillåmed min lillasysten och hon är 6. idag inte en chans att hon får sitta på honom.

Vad har hänt med hästen? Du som ägare ha kontroll på vad som händer honom!

Låt honom gå på bete och vara ifred, och ha inte dåligt samvete för det. Fundera under tiden på vad du ska göra med hästen.

ta en paus, låt honom bara vara häst och gå på bete ett tag. Inte för hans skull utan för din egen. Alla hästägare känner nog nångång under sitt hästeri att de inte har koll på vad de pysslar med längre. Då behöver man vila lite.

Ha inte dåligt samvete för det. Du ska se att du får nya krafter när du har ordning på allt i ditt liv igen. Lycka till.

Tack för alla svar, käns skönt att höra att jag inte är en dålig hästägare. och han ska få gå lungt nu på sommarbete. :d

Har ni inget system med bestämda dagar? Om du har bestämda dagar som du har hand om hästen och medryttarna har de andra dagarna så behöver du ju inte ha dåligt samvete hela tiden.

Har ni inget system med bestämda dagar? Om du har bestämda dagar som du har hand om hästen och medryttarna har de andra dagarna så behöver du ju inte ha dåligt samvete hela tiden.
jo det är klart men eftersom jag inte har tid eller pengar just nu så är det lite svårt,och de är då jag känner mig lite dum mot honom. Han krossade muskeln i foten sist jag var ut så nu får jag inte använda den heller och det blir lite knepigare då!!

Låt hästen gå på bete, men gör inte som så många andra (jag retar ihjäl mig på det) de bara lämnar hästen vind för våg i princip hela sommaren. Kommer o tittar till den 2 min o säger hej som mest. På sommaren behöver ju hästen mycket hjälp mot insekter mm.
be dina medryttare att komma lite extra om de har möjlighet!

Nu med flytt och sådant på gång, så har min häst faktiskt fått semester i några veckor.

Jag är där nästan varje dag och kollar till henne, men bara en kortis.
Ryktat några dgr ibland.

Hon verkar överleva och njuta massor av att få beta och bli lite rund.
Nu efter flytten ska hon sättas igång igen, men jag tror inte det är någon fara om hästen får lite pause på sommaren.

Nu med flytt och sådant på gång, så har min häst faktiskt fått semester i några veckor.

Jag är där nästan varje dag och kollar till henne, men bara en kortis.
Ryktat några dgr ibland.

Hon verkar överleva och njuta massor av att få beta och bli lite rund.
Nu efter flytten ska hon sättas igång igen, men jag tror inte det är någon fara om hästen får lite pause på sommaren.

var är estanyo? är han utlånad på foder till den du pratade om?
*nyfiken*

Nu handlar det om att få tillbaka sitt sug. Slå fast vid att du kan skatta dig lycklig som har en sån superkomis som din häst är (bara går i hagen och väntar på att du ska komma och hälsa på ibland). Känner du inte för att rida, så borsta gör fin o fota, gå ut på långa promenader med honom. Man måste ju inte rida... eller köra på i andra gamla hjulspår heller för den delen.

Om du får lite pengar över (eller om du prioriterar det) så kan du ju alltid gå på någon utvecklande o stimulerande kurs. Man kan kanske ta med sig sin häst. Annars kan man ju alltid läsa böcker och tidningar med häst-tema, surfa på internet på olika hästsidor (folk som skriver om sina hästar, web-shopar, annonssidor, följa med i vad som händer i hästvärlden, disskutera allt här på Bukefalos med alla hästtokiga :D), prata häst med dina kompisar och dem i stallet. Testa några alternativ i alla fall, men ha inte dåligt samvete för guds skull. Kanske är det så att ni bara behöver en paus från varandra. Kanske kommer du upptäcka att du faktiskt saknar honom jätte mycket. En paus behöver i sig inte vara något som skadar er relation. Jag tror din häst skulle förstå (hur kul är det egentligen att umgås med någon som inte är motiverad?).

Håller fullständigt med!:cool:
MVH Beccan

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 440
Senast: mackan
·
Hästhantering Heeej, har börjat hantera en 2årig varmblodshingst nyligen och han har världens personlighet. Han är alert och intresserad vad man...
2
Svar
27
· Visningar
2 494
Senast: yttre
·
Relationer Jag blir tokig på mig själv, sitter i nån form av kanskerelation som jag själv skapat och inte vet vad jag ska göra med... Så när man...
Svar
1
· Visningar
4 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka