Jag kan inte sitta ner längre!

solitarymoment

Trådstartare
För ett tag sedan upptäckte jag något knepigt, jag kan verkligen inte sitta ned i traven längre! I alla fall inte i hoppsadeln, släpper jag stigbyglarna går det ganska bra, men sitter jag ned med stigbyglar innan tex. galoppfattning studsar jag som attan. Hittar helt enkelt inte balansen.

Jag har inte haft detta problemet innan, har alltid haft relativt lätt att hitta balansen och "skuffandet". Men efter att under vintern inte ha ridit nedsittning så verkar det ha försvunnit :(

Tips på lösning? Vill ju inte behöva rida runt utan stigbyglar JÄMT. Dressyrsadel är på ingång, men känns som att det bara skulle lösa symptomet och inte själva sjukdomen om ni förstår vad jag menar :)

Hur ska jag hitta balansen och vad bör jag tänka på? Har ju som sagt aldrig haft detta problemet innan så har ingen aning om någon tänkbar lösning.
 
Sv: Jag kan inte sitta ner längre!

Hoppsadeln är ju inte direkt byggd för att sitta ner i trav längre stunder så det går säkert att skylla lite på det också. Personligen rider jag western och nu när vi ska börja hoppa lite så har jag skaffat en allroundsadel. Försöker som bäst lära mig att hitta balansen i denna tingest men det är banne mig inte det lättaste, jag skumpar som en dåre i traven. Mina gamla stigläder kapades så att min lillasyster skulle kunna ha dem vilket innebär att de är "hopplånga" på yttersta hålet vilket ju inte direkt underlättar. Min första tanke blir därför: Hur långa läder har du? Har du hopplånga läder eller dressyrlånga? (varför känner rättstavningen till "dressyrlånga" men inte "hopplånga" som ord? :p /OT)

Om de är hopplånga så skulle jag länga dem ett par hål och rida i något mellanting i invänjningsperioden. Annars är det nog bara att träna, träna, träna. Visualisera din tyngdpunkt som en stor, svintung blykula som ligger och ditt bäcken och rör sig i takt med hästen. Tänk inte neråt, tänk travtakt istället. Rulla med höfterna i hästens rörelse.
 
Sv: Jag kan inte sitta ner längre!

Jag har ungefär samma problem men efter en stund i ned sitten trav brukar det funka... det är jätte jobbigt:(
men ett tips är att försök luta dig ganska mycket bakåt, det känns värre en vad det ser ut;) annars är det väl bara att jobba på en massa balansövningar:P
 
Sv: Jag kan inte sitta ner längre!

Fast lutar man sig massor bakåt så blir det en framåtskjutning med bäckenet som många viktkänsliga hästar tolkar som "gå fortare framåt". Min häst till exempel börjar slängtrava om man lutar sig bakåt. Man ska tänka "rakt ner" tyngdmässigt, inte "bakåt", om man nu inte väljer att tänka travtakt istället vilket brukar vara enklast.
 
Sv: Jag kan inte sitta ner längre!

på det sättet brukar jag hitta balansen, men jag kanske beskrev ganska dåligt du ska inte verkligen hänga bakåt bara luta sig lite grann inte flytta nån tyngpunkt utan bara luta sig lätt. men jag är inte så jätte duktig på känsliga hästar efter som jag väldigt sällan har ridit någon sådan, men om de nu gäller en känslig häst så kan jag möjligen ha fel.
 
Sv: Jag kan inte sitta ner längre!

jag har själv haft samma problem så jag kan ge dig några tips.
1. Rid mycket utan stigbyglar.
2. Rid lätt utan stigbyglar du kommer sätta dej mycket djupare i sadeln efteråt.
3. om din häst är extra skumpig så kanske du kan få testa på en häst som är mindre skumpig eller vad jag ska säga.
4.förläng dina stigläder så mycket du behöver då kan du inte studsa så högt
sen så är det ju lite svårare att sitta ner i en hoppsadel än i en dressyr.
lycka till hoppas att det blir bra
 
Sv: Jag kan inte sitta ner längre!

Tack för alla tips :D Ska ha dem i åtanke och försöka mig på lite nedsittning imorgon!
 
Sv: Jag kan inte sitta ner längre!

Ta av sadeln. :devil:


Efter en månad barbacka är sadeln, stigläder eller inte, höjden av bekvämlighet sedan. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 951
Senast: Hedinn
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: Nordx
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 337
Senast: Sel
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp