Jag har varit på rally!

Pia

Trådstartare
Jag har inte tävlat med häst sedan tonåren, utan hållit mig hemikring och varit nöjd med det. Men så skulle lokala ridklubben ha ett häst-rally öppet för både ryttare och kusk. Så jag anmälde mig och min nordis som blev ensamt körekipage bland alla ryttare. Vi hade jätteroligt! Detta är en tävlingsform som fler borde prova på.
Dels är det roligt, dels är det nyttigt för hästen att få konfrontera soptunnor, pressäningar, fladdrande lakan och andra läskigheter.

Sv: Jag har varit på rally!

Det var tre distanser 5+5+7 km. Däremellan var det 5 stationer där man skulle utföra olika uppgifter tillsammans med sin häst på tid.
Tex. att hämta post i en brevlåda ta med den till en soptunna och kasta den däri.
Eller att passera genom en "korridor" av uppspända lakan som flaxar i vinden (det var ruskigt blåsigt i lördags) vidare in emellan några bommar, stanna till och sedan backa tillbaka. Putte var helcool och verkade tänka att säger matte att jag vågar så vågar jag väl då.
Distanserna skulle köras på en idealtid och det tyckte jag var det svåraste. Jag har skitdålig koll när jag inte får ha en klocka. Så där blev det låga poäng.
Vi slutade på 5.e plats av 10 och det är jag mycket nöjd med. Jag var ju mest där för att hästen skulle få lite miljöträning.
Synd bara att så få deltog, men många i publiken blev sugna så nästa år blir det nog fler.

Vad roligt! Modiga lille Putte! :love:

Låter som en rolig tävlingsform, ngt sådant hade jag gärna varit med på också!

Vad var det för idelatid på ditanserna föresten?

Den var uträknad till 10km/h.
Det var också 1½ h. obligatorisk vila för hästarna i halvtid. Så nu har han stått lugn och trygg i ett stort stall som var fullt av folk och varit helt nöjd med det.:)
Det blir ett rally igen om ca ett år, det är ju inte så himla långt.
Kändes lite kul med kusk och ryttare i samma klass.

Härligt! Lillkillen har mognat och blivit tryggare! :D

Jättebra initiativ att blanda ryttare och kuskar, det är ju roligare om man är fler (även om ni ändå inte var så många)

10km/h är ju ett relativt högt tempo, för min häst skulle det innebära trav hela sträckan (men man hade väl valt att kombinera alla tre gångarterna) Hur snabbt körde ni? *nyfiken*

Vi låg 9-10 min över idealtiden på alla sträckorna. Det kändes inte bra att öka mer.

Det lät ju himla roligt! Lagom tempo för mig och Magne oxå eftersom han inte är i någon tävlingskondition direkt, skriv gärna här igen om det planeras någon mer, hade vart kul att prova på :)

vad heter lokala ridklubben?

jag skulle gärna ha kontakt med den som samornade det hela, kanske kan man få låna ideen till sin egen klubb?

Åh så roligt det lät! Det kanske är något för vår julshow vi skall ha snart, men utan sträckorna då. Jag tänkte om man kunde ha som gymkana fast med häst o vagn, hämta post o köra genom lakan. Vad tror ni?

HALLÅ! :banana:det går ett rally den 28 -29 juni i nordan stig som är jätte bra sen finns ett rally som heter hippo jippo den 9-10 aug.. en dags rally på 3,5 mil för både ryttare och kuskar . fina vägar.dagen efter har de stafetter,tids rundor och annat jippo skoj.:bump: i nirsgård,hudiksvall.

:love:det som är typiskt för de rallyn vi deltagit i är att de arrangeras av en ideell eldsjäls skara som verkligen gjort allt:bow: för att rallyt ska fungera och vara roligt. det gör att inget rally är det andra likt. uppgifterna påminner oftast om brukshinder men har alltid varianter som kan ställa till det för den allra mest garvade ekipaget.finns det fler rallyn i detta avlånga land som ni vet av? det är en jätterolig tävlings form med mycket praktiska tävlings moment . sen kan man genomföra det i vilket tempo man anser passa. sen så är det absolut bästa med detta är :idea:att ALLA kan vara med ryttare kuskar ponny häst gammal och ung. det är så mycket olika människor och det är SÅÅÅÅÅ Roligt!!:rofl:

åh det skulle jag velat testa. Låter lite som en blandning mellan maraton och bruks

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka