JAG har tappat tölten!

L

Lilla_My

Vet inte om detta är ett konstigt problem, men hoppas någon har erfarenheter eller tips att dela med sig!

Har haft min häst (4-g valack, 11 år gammal) i snart 5 år, alla fyra gångarterna har fungerat bra för det mesta. Jag har även ridit mycket andra hästar så jag vet hur tölten ska kännas och ridas på många olika typer av hästar(skulle inte vilja kalla mig särskilt duktig, men jag har en del erfaranhet i alla fall).

På grund av problem med ryggen och ena knäet så höll jag upp med ridningen i princip hela förra året, pållen gick bara och skräpade och blev fet:smirk: För ca ett halvår sedan satt vi igång försiktigt igen, har tagit det väldigt lugnt med igångsättningen, både för min och hästens skull. Nu börjar han dock bli i bra form, är pigg, glad och det är superkul att rida igen! Vi har fokuserat mycket på avslappning, känslighet och form och min fd stjärnkikare till häst har inte satt någon ful underhals utan går bättre än någonsin i grundgångarterna:)

Så till problemet: Pålle har tölt som man enklast tränar fram genom att stärka honom i riktigt långsamt tempo och sakta jobba sig uppåt. Töltar korta sträckor (några steg) och allt frid och fröjd. Nu är han tillräckligt stark för att tölta längre sträckor, han går rent och bjuder själv in till tölten. MEN JAG KAN INTE TÖLTA LÄNGRE!

Rider mycket enligt centrerad ridning principer och rider från skritt till tölt mha sittbenen ("cykla bakåt"). Igångsättningen går fint, men sedan klarar jag inte längre! Jag hittar inte rytmen och den stackars hästen faller framåt och in i travtakt. Tidigare så brukade jag liksom bara "frikoppla" höft/bäcken partiet och följa med i tölten, men nu är det som om jag sitter fast i mig själv. Jag känner töltrytmen i mig men lyckas liksom inte förmedla den till min egen kropp. Stackars pålle som vill tölta och vet att matte också vill tölta blir förvånad när han plötsligt inte får något stöd från min sits längre.

Varför har det blivit såhär? JAg misstänker att det har att gära med att jag spänner mig, men jag vet inte hur jag ska göra för att slappna av! Någon som har tips på vad jag kan göra åt detta?

Det här blev kanske lite långt, hoppas att någon orkar läsa:bump:

Sv: JAG har tappat tölten!

Ta kontakt med någon tränare som lär ut centrerad ridning om det är därifrån du lärt dig tekniken från början. När man låser sig själv på ett sånt sätt brukar man behöva någon som går bredvid i början och påminner och kommer med tips efter vad h*n ser. Så att man får tillbaka känslan för det igen.
Precis som vi gör med hästar kanske du också ska kolla upp en extra gång att du är helt frisk i ryggen, det kanske är kvarblivna spänningar som förstör för dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 380
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka