Jag har hittat stamtavlan!

gadriel

Trådstartare
efter 2 års letande efter min fjordings stam så har pappren kommit fram och kommer i brevlådan inom kort! :bump::bump:

Snart bär det iväg till hingst nu när vi äntligen har stam på henne och jag hoppas att hon kan bli dräktig trots sina 18 år så vi kan stamboksföra henne nästa år och behålla ett föl efter henne.

Tråkgit att hon var 6 år äldre än vad vi trodde men vi fick iaf ngt gott ut av det.

/en otroligt glad Fia :banana:

Sv: Jag har hittat stamtavlan!

Vad skoj... där ser man - det gäller att inte ge upp.

Vad har hon för stam nu då?

och vad har du för planer på hingst?

Ja verkligen, vi har velat ta föl på henne och behålla ett avelssto efter henne men inte känt att det varit någon mening eftersom vi inte haft stammen.

Är det den stammen vi tror att det är så blir det Ronjas Ben Hur vi åker till så är det stor chans att det blir en grå föling :)

Vad skoj... där ser man - det gäller att inte ge upp.

Vad har hon för stam nu då?

och vad har du för planer på hingst?

Nej tydligen inte, hade tagit DNA-prov och bodtypning men utan att få fram resultat och nu när jag funderade på att sälja henne så var det två personer som kände till henne lite grann och kunde hjälpa mig med henen bakgrund. Att folk kan vara så ansvarslösa och ljuga om en hästs ålder och identitet när de säljer bara för att tjäan pengar :mad:

Är det nu den stammen som det borde vara så är hon e: Dacke 104 u: Lorry och ue: Linke 65

Då blri det Ronjas Ben Hur vi åker till. Nära oss och verkar snäll ch trevlig och jag gilalr hans exteriör, itne fel att han också är musblack heller.

Grattis!!!

Vet hur det känns, letade i många år efter min hästs konstiga utländska släktingar.

Jag tycker det är så viktigt att de udda färgerna bevaras inom rasen.

Så jag håller verkligen tummarna för er i framtiden!

Jag tycker det är så viktigt att de udda färgerna bevaras inom rasen.

Så jag håller verkligen tummarna för er i framtiden!

Tycker också det är roligt att behålla färgerna även om man förstås måste ta hänsyn till allt annat med. :)

Tack :)

Udda färger på på fjording? Jag trodde alla var.. gula... :D Snälla upplys en oinvigd!

Det finns gulanlag hos fjordhästar, så de kan både vara musblacka, brunblacka, rödblacka, isabellblacka och vitblacka.

Rödblack, observera att hästen inte är svart i pannlugg och svans:

14842323.jpg

Musblack:

14842324.jpg

Åhh...jag är så¨svag för de musblacka gulingarna....

Särskilt kompisen s LOVA:love: - dock inte samma häst som omtalas i tråden här över...

Åhh...jag är så¨svag för de musblacka gulingarna....

Det är jag också! :love:

Till ts: Skönt att ni (förmodligen) hittat rätt stam och åh vad fin häst du hade! Du vet om att med Ben Hur är det (teoretiskt) 75 % chans för grått och 25 % chans för rött. Du kan inte få brunblack. :banana:

Det är jag också! :love:

Till ts: Skönt att ni (förmodligen) hittat rätt stam och åh vad fin häst du hade! Du vet om att med Ben Hur är det (teoretiskt) 75 % chans för grått och 25 % chans för rött. Du kan inte få brunblack. :banana:

Mm, hon är fin, och så himla snäll.
jepp jag vet, har suttit å kollat lite, rödblack är ju också fint men jag hoppas på grått :) :bump:

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 542
Senast: Stina12
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 922
Senast: mackan
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: Cambrie
·
Körning Kommer ni ihåg mig med den musblacka fjordingen? Vi fick ju till sist fram papprena på henne och istället för att vara 12 år visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 094
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka