Jag har glömt bort mitt friskvårdsbidrag

Monkie

Trådstartare
Och imorgon jobbar inte löne.. Tror ni jag kan beställa till exempel en träningstjänst online nu idag eller imorgon och få utnyttja friskvårdsbidraget för 2021?
 
Själv valde jag att inte be om utbetalt friskvårdsbidrag i år, för jag kände att eftersom jag inte utnyttjat gymkortet jag har, så ska jag inte belasta företaget för något som faktiskt inte varit friskvård.
 
Det beror nog på hur ert system ser ut. För att ta mitt jobb/företaget jag jobbar på som exempel, vi har Benify och där kan man direkt via sidan utnyttja friskvårdsbidraget för att köpa tjänster hos de företag som är kopplade till Benify. Tex kan jag direkt via sidan köpa massage på flera olika ställen, eller träningskort på flera olika gym. Ett sådant köp regleras direkt mot mitt friskvårdsbidrag vilket innebär att jag kan göra detta fram till och med 23.59 imorgon. Vill man istället utnyttja friskvårdsbidraget på andra ställen, som inte är kopplade till Benify, så går det såklart också men då måste kvittot laddas upp, via Benify, och registreras senast imorgon via vår portal. Vad exakt registreras innebär vet jag inte, om det är att man bara ska skicka in/ladda upp det i Benify så går detta att göra på 5 min och kan alltså göras den 31e. Det tar dock några veckor för löneavdelningem att behandla kvittona som skickas in, men jag tror inte denna behandling måste vara klar innan året är slut.

Så gar ni något system för att registrera kvitton för friskvårdsbidraget?
 
Nu hittade jag detta . Tolkar det som att det är för sent. 😭
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    630,4 KB · Visningar: 155
Det är för sent, friskvårdsbidraget ska vara utbetalt det år det avser. (Men vanligt iaf bland mindre företag att man inte har koll på detta och betalar ut retroaktivt, trots att det egentligen inte går)
Min arbetsgivare hade tidigare 8/1 som deadline för föregående år men fr.o.m. i år var vi tvungna att lämna in underlag allra senast 8/12 för att få bidrag för 2021.
 
Det är för sent, friskvårdsbidraget ska vara utbetalt det år det avser. (Men vanligt iaf bland mindre företag att man inte har koll på detta och betalar ut retroaktivt, trots att det egentligen inte går)
Tillägg: kvittot kan du lämna in och få utbetalt ändå, men det går på 2022:s friskvårdsbidrag.
 
För oss står det såhär. Tur för mig, har tänkt på det, har ett par hundra kvar att använda... :)
 

Bifogade filer

  • 20211230_212806.jpg
    20211230_212806.jpg
    29,2 KB · Visningar: 119
Vi måste registrera kvitton innan 31/12. Jag gjorde det lätt för mig idag och beställde massage. Vi har också benify som någon annan i tråden.
 
Tillägg: kvittot kan du lämna in och få utbetalt ändå, men det går på 2022:s friskvårdsbidrag.
Tillägg IGEN: såg att det står 2000 kr/år på din bild @Monkie . Det är tillåtet med 5000 kr/år, så din arbetsgivare skulle kunna vara snäll och betala det på 2022, rent skattemässigt hamnar du ju då på 4000 kr för 2022 om du även nyttjar nya årets friskvårdsbidrag. Men det finns inget som tvingar arbetsgivaren att vara så snäll.
 
Tillägg IGEN: såg att det står 2000 kr/år på din bild @Monkie . Det är tillåtet med 5000 kr/år, så din arbetsgivare skulle kunna vara snäll och betala det på 2022, rent skattemässigt hamnar du ju då på 4000 kr för 2022 om du även nyttjar nya årets friskvårdsbidrag. Men det finns inget som tvingar arbetsgivaren att vara så snäll.
Tack! De brukar vara ganska petiga så jag får nog bara bita i det sura äpplet i år 🥰
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 205
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 373
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730
Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 501
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp