Jag har gjort en stor miss..

Sv: Jag har gjort en stor miss..

Min bonde frågade om jag skulle fodra eller strö med halmen, han sa havre halm - foder och vetehalm-strö.

Mina har inatt för första gången skitit inne i lösdriften, har gått där 13 dagar nu!!! Lättskött må jag säga, de äter bara kraftfoder inne, hö/hösilage fodrar jag ute.

Inte heller de som står på box äter särskilt mycket halm, bara knaprar lite på det emellanåt. Me like halm!:love:

Snälla säg att det är sant att hästar inte blir tjocka av att äta halm?

Äter dom massor med halm är det om inte annat konstigt om inte magen blir större :angel: Blir ju lätt så när man har massor i magen.
Som när kusarna käkar hösilage eller går på bete - behövs ju större mängd för att få i sig tillräckligt och allt verkar bara lägga sig i magen och sen skitas ut :rofl:

Japp, jag har gjort ett fint misstag...

... Jag har ströat med halm i ligghallen.... :smirk:

Hur dum får man vara?

Hästarna har nu inte vart utanför hallen på tre dygn -förutom de steg de måste kliva ut för att dricka vatten. Och när jag jagat ut dem för att mocka såklart, vilket är jättekul med en hel dygnsranson från två konstant ätande hästar! Och roligt är det att rida, de skiter minst 4ggr var per ridtur :D

Snälla säg att det är sant att hästar inte blir tjocka av att äta halm?

Nån mer som har halmfanatiker till häst? Vad gör man? Tröttnar de nånsin? Eller skall jag försöka sälja restrerande 350kg snarast?
// Kvandi :smirk:

:rofl: Bra att du erkänner det iaf :rofl: Kan riktigt tänka mig hur lyckliga dina hästar är nu..;)

Halm innehåller endast energi så om man har dåligt med protein i sin foderstat och hästen inte får överdrivet mycket motion så kan de svälla upp på halm.
Energi som inte används blir fett. Därav bukighet vid extremt halmätande.

Men vad ger du dem för annat grovfoder? Är det nerbetat så har de ju inte stort val annat än att äta från halmen.

hahahaha.... min förra pålle åt en gång nästan 30 kg halm över en natt:eek:
spånet var slut och jag var tvugen at halma boxen. lade in 3 balar, nästanallt var slut på morgonen därpå....

jag skulle nog väja annat underlag i hallen!!!

*KL*

Vad får de för annan mat då? Mina hästar (fullblod + shettisar) har fri tillgång på halm hela dygnet, plus torrt hö och hösilage i "nästan-fri-tillgång-mängd" och de rör inte halmen förrän preciiiis på småtimmarna innan frukost. Två av dem har en ligghall med halmbädd och har gått där i snart två veckor utan att ens titta in! :smirk: Halmen är av bra kvalitet och riktigt gyllengul i färgen, men de vill inte ha den så länge de har hö/hösilage.

Fick lära mig på en föreläsning för ett par år sedan att hästar som har mycket gräs äter det som är gott men lämnar resten, och hästar som har lite gräs äter allt trots att det inte är så gott, helt enkelt för att de måste hålla igång magen. Om dina hästar har så pass nerbetat gräs att de inte har så mycket annat att äta så är det nog inte så konstigt att de väljer halmen istället. Jag tycker inte att det är någon nackdel att de äter den, så länge de får i sig tillräckligt med näring ifrån annan mat. Om de börjar lägga på sig onödiga mängder fett så kanske du kan byta ut delar av halmen mot spån eller torv istället? Men så länge de har halmen att alternera med så behöver du ju inte vara rädd för att de går hungriga eller går med tom mage.

Min glupska D-ponny var i himmelriket när jag hade halmat hans box nu när de stallades in för ett par månader sen. Han borrade ner huvudet och ÅT oavbrutet. Men efter ett par nätter gav det med sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka