Jag har gjort bort mig (ensilage)!!

lady_vip

Trådstartare
Fick hem ett helt lass mögligt hö i slutet på sommaren och reklamerade det i stort sett omedelbart. I min förtvivlan erbjöd sig en kollegas son att jag kunde få köpa hösilage av honom.

Sen hände lite saker och min installning sköts upp och förra fredagen tog jag in dem och fick fodra med några av de finaste höbalarna som jag sparat och vattnade väl. I dag kunde jag hämta en storbal hösilage och upptäcker nu hemma att det är ENsilage...

Jag har alltså lyssnat på ett öra och i min lycka över att någon har kvar (jo, höbristen är väl ingen överraskning och resten har gått åt som smör) inte lagt märke till den lilla detaljen.

Fick snällt ge pållarna det i kväll och dem ger det högsta betyg i smak iaf...

Finns det några risker med att ge enslige åt hästar?

Sv: Jag har gjort bort mig (ensilage)!!

Tror inte att det är farlgt, om jag inte minns helt fel fodrade pia netterqvist med det när jag var nere där på en kurs för ett par år sedan. då åt jualla hästar därifrån av det.

det som är är ju att ofta är det ju såpass blött att hästarna blir lite lösa i magen, så man får ju stabilisera upp det så gott man kan...

Den enda nackdelen som jag ser det just nu är att jag lär få slänga en hel del eftersom jag för tillfället bara har två hästar (nummer tre kommer på onsdag) och de har en del att käka i hagen...

Hästar FÖREDRAR ensilage enligt de studier som är gjorda. De fick välje mallen hö, två olika hösilage (olika TS) samt ensilage. Allt från samma vall och slaget samtidigt, dvs identiskt förutom TS.

Hästarna valde entydigt silaget.

Så länge du ser till att de får i sig sitt behov av TS finns inga andra risker med hösilage jmf med hösilage. Utan det är samma risk (botulism etc)

1:a året när jag kom till stallet fick hästarna fri tillgång på ensilage.
vått, tungt och luktade syrligt.
jag luktade bäver , hästen luktade sur ensilage när den svettades.

Så länge du ser till att de får i sig sitt behov av TS finns inga andra risker med hösilage jmf med hösilage.

Och det är väl det som är problemet, kan jag tänka.
De ska ju äta så himla mycket mer om det är blött.

Immer

1:a året när jag kom till stallet fick hästarna fri tillgång på ensilage.
vått, tungt och luktade syrligt.
jag luktade bäver , hästen luktade sur ensilage när den svettades.

Jag tippar på att du då fått tag i ett ensilage med höga halter ammoniumkväve (vill man inte ha), då luktar allt illa. Vet en ridskola som ett år köpte sådant ensilage, de kunde inte använda det, barnen luktade väldigt illa när de kom hem från stallet och hela anläggning förstås.

Mm, men beror ju helt på aptit och MJ-behov samt värdet.

Hans analys hade inte kommit tillbaka (han har inte börjat fodra själv än och hade inte tänkt sälja), men han gissade på ett värde runt 10 MJ per kg nånting, än en gång ett halvt öra, får den skriftligt sen... Det är iaf rätt blött och luktar jättegott, dessutom hackat så det är lätt att hantera.

En fråga från en ensligenovis, jag inser att jag måste slänga en hel del nu när vädret är som det är och hästantalet lågt, NÄR ser jag att det är dags att kasta? Möglar det?

Hans analys hade inte kommit tillbaka (han har inte börjat fodra själv än och hade inte tänkt sälja), men han gissade på ett värde runt 10 MJ per kg nånting, än en gång ett halvt öra, får den skriftligt sen... Det är iaf rätt blött och luktar jättegott, dessutom hackat så det är lätt att hantera.

En fråga från en ensligenovis, jag inser att jag måste slänga en hel del nu när vädret är som det är och hästantalet lågt, NÄR ser jag att det är dags att kasta? Möglar det?

Varmt väder - kasta efter tre dygn öppet. Kallare väder går det att ha längre. KALLT väder (minus dygnet om) så håller det en vecka.

Du kan se om det möglar ja, men det händer en hel massa annat innan det går så långt att det möglar. Och det syns tyvärr inte. Lukta på det, och känn på det. Luktar det minsta 'konstigt' - kasta. Blir det varmt (speciellt mitt i balen) - kasta.

Nej det gör det inte. Vi ger våra hästar ensilage och har gjort i över 20 år. Har något högre ts-halt än det som våra mjölkkor och kvigor får, c:a 60-65% ts.

Men har du inte så många hästar så kan du ju få kassera endel fram tills dess att det blir kallare ute.

Kicki :)

Det är iaf rätt blött och luktar jättegott, dessutom hackat så det är lätt att hantera.

Ensilage har längre hållbarhet än hösilage (hur länge är jag inte säker på).

Ett problem kan ev bli om det fryser till ett enda stort isblock i vinter.

Ensilage och >Hösilage är SAMMA sak. Finns ingenting som heter Hösilage. Det indikerar endast på lite torrare ensilage. Vart gränsen går är ganska hårfin. 40-60% TS är enligt studier utmärkt TS halt för häst ur alla synpunkter. Hantering, lagring och utfodring.

Vad är det för TS halt på balen du öppnade då ?

Ett problem kan ev bli om det fryser till ett enda stort isblock i vinter.

Som Mynta2 skrev så heter allt ensilage med olika ts-halt. Hösilage är myntat av hästmänniskor för att visa på torrhetsgrad.

Hösilage är myntat av hästmänniskor för att visa på torrhetsgrad.

Men det är dock en vedertagen benämning.
Kopierat från Nationalencyklopedin:

hö´sila´ge [-lq:´S], ensilerat växtmaterial som används som foder. Hösilage är ett mellanting mellan hö och ensilage.

Immer

Hösilage eller ensilage jag tror att jag överlever utan att definiera skillnaden. Men jag tror att alla är överrens om att hösilage är torrare än ensilage.
Då undrar jag om det verkligen är så att ensilage dvs en mer blötare variant verkligen håller sig längre? Jag har alltid trott att det är tvärtom. Jag har bara använt ganska torr ensilage.

vi fick hem ensilage till stallet i helgen, går inte att jämföra med det vi hade för 7 år sen.
det vi hade för 7 år sen var ko ensilage väldigt blött och surt.
det vi fick nu är inte alls lika blött och luktar gott mer åt tapashållet.
innan har vi haft hösilage med låg vattenhalt.
värden vet jag inte då vi bara skall ha dessa småbalar tills det blir kallare.

Jag har oxå upplevt: desto torrare desto längre håller det sig.:confused:

Ja som med mycket annar så blir det ju så till slut. Man får ju se det så att svenska språket har blivit berikat med ett nytt ord, även om det inte behövdes! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 485
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka