Jag har blivit fisknörd

Sv: Jag har blivit fisknörd

apocalypsze skrev:
Idag var jag inne på Djurmagasinet för att kolla på akvarium och tillbehör :D oj så ivrig jag blev, började genast föreställa mig både det ena och det andra :angel:

Hursomhelst, akvariumen jag tittade på var 30-40 lit. och åttakantiga (eller var det sex? :confused: ) eftersom jag vill ha en högre modell. Jag vill ha vit sand, en såndär brun "stock" och ett par gröna växter. Mitt i allting så är tanken att en färgsprakande kampfisk ska simma omkring :D läääckert!

Kom och tänka på platy då jag såg några röda snygga, de är väl inte heller någon höjdare som sällskap eller? Hur är det med svarta?

VILL HA AKVARIE NUUU! :banana:

Vad behöver jag ha till akvariet? Kampfisk sägs inte behöva luftpump men vill ju ha lite värme på vattnet, behöver jag köpa en doppvärmare eller klarar dom sig iaf? Tips och åsikter tack! ;)
Platys bör ha ett akvarium på minst ca 50L.
För vissa har det fungerat att ha plays med kampfiskar och för vissa inte. Rekomenderar starkt drottnigrasboror om du vill ha någon mer fisk, de lyser riktigt vackert. Annars kanske 1 kampfisk och tre stycken algätande otocinclusar skulle vara något?

Med en hög modell så tänk på att fiskar inte simmar vertikalt utan det måste ändå ha en viss bredd.

Till en kampfisk behöver du akvarium (med täckglas, de kan hoppa Högt), doppvärmare, någon sorts ljuskälla, foder passande kampfisk (de är ej veg utan behöver animalisk föda).
Sedan är det bra (dock ej nödvändigt) med grus, växter för fisken att gömma sig i (gärna även lite flytväxter), algskrapa, slamsug.

Tack för dina svar!

Njaa, det lutar åt att det blir en ensam kampfiskhane ändå och någon mal, tror säkert att det blir riktigt läckert. Akvariumen jag tittade på hade alla tillhörande belysning som täckte "toppen". Vad är en algskrapa och en slamsug för något? Du får ursäkta mina nybörjarfrågor, men vill verkligen veta allt! :angel:

Jag har sett s k "nattlampor" som lyser svagt under natten, hur sätter man lämpligast dit en sådan? På akvariumens "plattform" (topp) med plats för lysrör tror jag att det finns plats för två lysrör/lampor, men kan man på något sätt reglera så att båda inte lyser samtidigt (det kanske till och med finns två knappar?)?

Senast ändrad av en moderator:

knapplån

Fick nya yngel igår, kunde bara som det ser ut nu rädda en och den andre jag hittade gömde sig.

Men 4 fiskar till ska yngla inom det närmsta

Vilken grymt snygg sak :D Har bara sett halvskuffiga kampfiskar hittils :S

Shit vilket snyggt akvarium! Jobbigt att underhålla? :D

ska köpa fiskar igen..

någon som har tips på vilka fiskar man kan ha ihop utan att varenda går o äter upp varandra ? (den 'fina' fisken döda min favorit :( )

Mitt akvarium är sexkantigt. Rymmer 31 liter och går inte att använda till så många olika sorters firrar, men passar bra till kampfiskar! Jag hade ljusa, mindre stenar som bottenmaterial, en mindre rot, en dödskalle :D och ett par växter i (nästan precis som du vill ha, alltså). Jättesnyggt! Och så en vacker kamphane och tre st algätare (dvärgotocinclusar) också, förstås.

Såhär såg det ut:

2005_1216Image0051.jpg

En algskrapa rekommenderas! Det bildas så himla lätt alger även om man försöker hålla efter akvariet så gott det går, så då är en algskrapa ett bra hjälpmedel. Det är helt enkelt en skrapa man skrapar bort algerna på glaset, med. Slamsug har jag ingen erfarenhet av...

Nattlampa vet jag inte om det behövs? Tror snarare det är bra för både firrarna och akvariet att vila lite (från ljuset) ibland..? Ljuset kan ju även påverka vattentemperaturen i akvariet, så det kan det vara bra att hålla lite koll på. Undrar om jag ens hade doppvärmaren i under sommaren. Har för mig att vattnet höll en lagom temperatur ändå.

Senast ändrad:

Det var snyggt! ;)

Nattlampa behövs säkert inte, men det ger en naturlig form av "månsken" och är för övrigt grymt snyggt! :eek: så det var därför jag undrade :D

Länk: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=88389&gid=153072

Denna person har dock en ljusslinga och inte en lampa, men det blir samma effekt.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

det enda roliga jag skulle ha med ett akvarium just nu skulle nog vara att proppa det full med mina favoritfiskar :D Slöjstjärt, Scalare och Kampfisk :love: Eller ja iaf ngn av de arterna x)
Och sen göra en döskalleaktigprydnad fast mer... :o

Det var verkligen jättesnyggt med 'månskens-lampan', det håller jag med om! Men jag har aldrig sett eller hört talas om något sådant innan, så jag har ingen aning om hur de fungerar.

Ja visst var det läckert? :love:

Ska försöka hitta nån hemsida på nätet som har, så får jag fråga där! ;)

Carat skrev:
ska köpa fiskar igen..

någon som har tips på vilka fiskar man kan ha ihop utan att varenda går o äter upp varandra ? (den 'fina' fisken döda min favorit :( )

Vad för sorts fiskar vill du verkligen ha så kanman utgå från något?

Levandefödarna äter inte upp varandra men kan dock äta sina yngel, tetror är snälla fiskar. Botior, scalare m.m är lite "dummare"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka