Jag hade nästan bestämt mig - men nu är jag helt väck bland alla hings

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
N

Nobbeled

Innan jag började åka på hingstvisningar var det:

Majim G
Ravell
Stravinsky xx

Nu har listan blivit mycket längre.... och jag har dessutom börjat bli intresserad av en HOPPHINGST!!!

Jag har världens beslutsångest och dessutom har fölisarna ännu ej ploppat ut!

Bocelli
Nobleman
Weltman
Spender S
Mètall
Cajo
New Balance
Även nestorn Uskudar tyckte jag var still going strong

Dessa hingstar tyckte jag glänste på Hingsttåget i Helsingborg i går!

Dessutom har jag sett Rubinrot och fallit för honom oxå... även om han är skimmel :smirk:

Vad ska man göra... jag kommer få gråa hår innan denna betäckningssäsong är över

Har även ni beslutsångest?

Lill / Stall Nöbbeled ( med snart gråa hår om det finns något kvar )

Re: Jag hade nästan bestämt mig - men nu är jag helt väck bland alla h

Du kanske ska välja Rubinrot då, så du matchar fölisens blivande färg i så fall? (grått) :D

Om jag hade haft ett sto skulle New Balanace gå bort för att han så trist hals. Och Bocelli för att han fick så supermegausla hoppoäng på bruksprovet (ÄVEN om man avlar för dressyr)

Jag tror på Majim G !

Re: Jag hade nästan bestämt mig - men nu är jag helt väck bland alla h

Det var ju en tanke! :rofl:

Lill / Stall Nöbbeled

Weltman! Jag har ett sto efter honom och hon är fantastisk i temperamentet! Intelligent och samarbetsvillig. Och vacker som en dag! :love:

Hmmm jag undrar om det inte är som så att de som vet med sej att de har dressyrbegåvningar eller dressyrstammade individer helt enkelt skiter i att göra hingsten förberedd inför löshoppningen ordentligt?

Jag får låna tråden lite... Såg också på hingsttåget i Hbg igår och Métall imponerade stort (förutom de "struttiga" bakbenen i galoppen). Känner någon till hurudant temperament han har???

Ja så är det säkert ! Och just därför tycker jag att det är sorgligt att man inte har ett längre och mer utförligt prov så att alla delmoment är godkända !

Ja eftersom de flesta gärna väljer en hingst med dubbel-talang så är det synd. ;)

Håller med!

Har själv ett sto som älskar att hoppa och som en gång i tiden var Breedersfinalist i fälttävlan, och därför vill jag ha en hopphingst. Men hon har också riktigt trevliga gångarter, och därför vill jag ju ha en hopphingst som har vettiga gångarter!

Kommer ihåg att det var diskussioner kring att sätta Tolstoy i avel för att han bara hade 6:or på hoppningen...

Verkar som att mitt fuxföl efter Rubinrot förblir fux... men han är bara 1 mån ännu så länge. Inga synliga gråa hår någonstans, så han behåller kanske sin färg. Så har du en fuxmamma så behöver det ju inte bli en skimmel, om du inte vill ha det alltså. Har nu även sett ett till föl efter Rubinrot som förblev fux, född 2003.

Vi har ju diskuterat det fler än en gång här och alla verkar ju rörande överens om att brukspriven i Sverige är lite för ynkliga !

Det är ju lite konstigt - som jag fattar det så sneglar man mycket på avelsarbetet i Tyskland (med all rätt - snacka om multitalanger!) och ändå så har man det pyttiga 5-dagars provet.

Precis! :bow:

Jag tycker inte att det är rätt med så korta prov.

Ta tex hingsten Hyperion som ratades pga av för dåliga hoppsiffror=dålig dag.Vem vet vad vi går miste om pga av detta?

Hyperion är godkänd av hannoveranerförbunder med 10/10 i löshopp...kan man prestera 10/10 inför det förbundet...ja då är det banne mej ingen dålig häst.

Ibland funderar jag på hur många "guldklimpar" det finns ibland våra föl i Sverige som aldrig får en möjlighet att bli visade som hingstämnen när åldern väl är inne på grund av den höga omkostnaden runt proven...varför inte sänka kostnade och försöka få fler till start och låta det gå jämt ut på så sätt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka