Jag går emot lagen!

Fillifjonkan

Trådstartare
Sista veckorna har det varit kanonfint väder, varmt och vindstilla och jag har bara inte haft hjärtat till att ta in mina hästar utan de har fått gå kvar i hagen under natten. Jag har inget vindskydd (står i stallet mycket tillfälligt och flyttar snart) så med andra ord är jag olaglig.
Tycker ni att jag är helt hemsk som låter kusarna gå ute eller ska jag ta in dem och vara laglydig?

Stallgrannen har precis blivit anmäld för hon har sina köttdjur ute dygnet runt, året om utan ligghall och utan något att ligga på. de har kalvat i -20 och det har tydligen legat döda kalvar i hagen. Nu har djurinspektörerna varit där och jag har börjat oroa mig för att jag ska bli anmäld trots att det är fint och varmt väder. suck.

Sv: Jag går emot lagen!

Är det betestillväxt där du bor så är det inte olagligt. Generellt brukar man säga att det är när dygnstemperaturen är över 4 grader plus.

Ingen aning om var du bor, men i större delen av landet är det fullt lagligt att ha dem ute dygnet om nu. Kravet på ligghall gäller (KORKAT nog) bara 'den tid av året då betestillväxt ej sker'.

Mina har också gått ute flera nätter nu, utan ligghall, dock exploderar grönskan (utanför hagen) så det är fullständigt 'lagligt'. (Vilket det inte varit när de gått ute från 7 - 22 vintertid dock..)

Jag skulle gärna vilja ha min ponny ute hela dygnet, det skulle han älska!:smirk:
Men han vill nog inte stå ensam och det finns inga andra hästar som kan stå ute med honom dygnet runt. Synd:(
Men han trivs väl ändå...
Men får ju tänka på att hästar i vilt tillstånd brukar vara ute dygnet runt hela året. :smirk:

Jag har varit lika hemsk som du, i snart två veckor, och hästarna verkar stormtrivas med livet...

jag har haft mina ute i 2 veckor, de kom in en natt bara när det blåste och regnade. De ser inte så lidande ut, älskar att vara ute. Men sen är det klart, det finns alltid folk som tycker synd om hästar som går ute. En granne förfasade sig att jag hade dem ute på natten nu. -va går de ute.
- ja gör inte dina det nu när det är så fint.
- absolute inte, mina går ute när de ska gå ute!:confused: :rofl:
när ska de gå ute??? det är ju knappast något datumbestämt, utan beroende på väder, anser jag! Skulle det ( mot förmodan ) bli -grader och snö i sommar tar jag in dem, trots att de är på den tiden de " ska " gå ute.
Ibland blir man förvånad av folks resonemang.
mina hästar har inte vindskydd heller men byggnader på 2 sidor, träd att gå under..och mkt gräs!

Jag har haft ute mina hästar i två nätter nu och de verkar trivas utmärkt!

Mina hästar går också ute nu. De trivs med det men det har hänt att andra har reagerat när jag har berättat det. Jag har beteshagarna i anslutning till gården så jag tar in dem en gång om dagen. Om det blir kallt igen får de stå inne på natten.

Så länge hästarna inte lider av det så tycker jag att man ska ignorera den lagen :devil:

Vem kan bevisa att dina hästar inte står inne tillräckligt mycket? :angel:

Herregud, varför skall hästarna stå inne på natten om det är fint och varmt? Vi tar in dem en gång per dygn för att ge kraftfoder och kolla över efter fästingar (f*n ta all dessa icke levnadsvärdiga små otäcka kräk) och det är inte så att de hänger vid staketet och väntar direkt när tiden är inne....även att det vankas mat! Man behöver ju inte vara löjlig...är det 10 grader varmt och torrt ute på natten mår de bättre av att vara ute (inget damm tex. inget gödsel, kan röra sig obehindrat osv.) Men jag vet också folk som ser missmodigt på en "en djurplågare" när man glatt talar om att nu äntligen får hästarna gå ute och mysa hela dygnet... Alltid någon att se snett på.

Jaja, mina har varit ute i 2 veckor nu, dygnet runt, dom mår prima fast än dom inte har vindskydd, inte tala om syrrans som stått ute hela vintern med undantag för riktigt dåliga dagar då dom fått vara inne över natten om dom varit snälla :D Men du har väl stall så om det nu skulle komma ngn inspektör så går det ju att visa att det finns stall där dom står om natten...:angel:

vi har våra hästar ute dygnet runt, men då har vi vindskydd . Men dom mår suveränt. Jobbigt med vinterpälsen, men dom har aldrig haft problem med damm eller så ;)

ÅÅå så jag längtar tills i sommar då vi ska bygga ordentlig ligghall så det kan gå ute jämt! :banana: Jag bara avskyr att ha hästarna på box!

Då jag pratade med djurskyddsmyndigheten i höstas ang. utvistelser etc. så sa dem precis som någan annan skrev i ett inlägg. Vid en medeldygnstemperatur på 4 grader så får de gå ute.
Då anser man betestillväxt sker. Sedan om det är gräs i hagen eller inte spelade ingen roll. För det var detta jag funderade över, men ang hösten. Men enligt personen jag talade med var det helt ok att de gick ute dygnet runt och bara käkade hö/hösilage etc sålänge medeldygnstempen inte var lägre än 4 grader -för då ska de ha tillgång till ligghall...

Så om du bara har några gröna strån är inte så avgörande, utan temperaturen....

Gira :banana:

Är precis lika olaglig som du i så fall.... :smirk:

// M

kl

Som sagt, 4 grader i medeldygnstemp brukar man säga. Det man bör inse är att den här paragrafen finns främst till för att kunna hjälpa de hästar som har ägare som låter dem gå ute dygnet runt utan ligghall då det ej är väder för det. Dessa djurhållare jag syftar på har dålig hästhållning, ex ger de ej hästarna vatten varje dag, de utfodrar felaktigt (ex 1 g om dagen eller med mögligt hö). Ofta hänger det här ihop.

Djurskyddsinspektörer bryr sig inte om utifall ni har era hästar ute 11 h eller 14 om ni i övrigt har en god hästhållning! De flesta djurskyddsinsp blir glada då de besöker en gård som har god djurhållning. Det verkar vara en allmän uppfattning att djurskyddsinspektörerna "letar fel" och vill "sätta dit"... så är det i de flesta fall dock inte:) .

Sista veckorna har det varit kanonfint väder, varmt och vindstilla och jag har bara inte haft hjärtat till att ta in mina hästar utan de har fått gå kvar i hagen under natten. Jag har inget vindskydd (står i stallet mycket tillfälligt och flyttar snart) så med andra ord är jag olaglig.
Tycker ni att jag är helt hemsk som låter kusarna gå ute eller ska jag ta in dem och vara laglydig?

Nej, jag tycker inte du är hemsk alls! Snarare sund! Om det är varmt och hästarna trivs ute så är det ju bara bra för dem att gå ute

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 928
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Roheryn
·
Anläggning hej, vi ska renovera klart vårt stall till våren och har då tänkt ha hästarna ute dygnet runt, dock så ska vi börja renoveringen i...
Svar
13
· Visningar
2 389
Senast: Buck
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka