Jag funderar på ...

S

Skeptiker

- om körhästar har ett bättre liv som sporthästar än andra sporthästar?

Efter många år i hästvärlden, (lite hoppning, lite mera dressyr, numera uppfödning) så tycker jag mig ha märkt att körhästar

- får vara hästar såtillvida att man inte håller på o duttar o fjuttar med dem o behandlar dem som hundar, inget NH eller ledarskapsövningar utan

- hästen behandlas helt enkelt som en häst
- får lära sig vad som gäller och verkar nöjd med det
- blir inte lindad o täckad i tid o otid? Nåja, vet jag inte.
- får gå ute varje dag med kompisar (körfolket verkar inte vara hysteriska över ev skador)
- blir hanterad o motionerad varje dag på ett eller annat sätt
- blir tillvänjd vid allehanda störningar (när uteboxarnas tak lyfte vid en storm på tävling ett antal år sedan gick körhästarna o betade o brydde sig inte, inte något man kan vänja dem vid precis men visar hur coola de är efter all hantering).

En körhäst måste som jag förstått det lära sig att stå still vid behov, lyssna på kommandon och lyda hjälper och bli väl omhändertagen för att fungera.

Verkar inte det vara ett bra hästliv?

Vad tycker ni här på körsidan, ej varit inne här förut men blir mer o mer imponerad av dessa körhästar o skulle gärna sälja mina uppfödningar till kuskar.

Sv: Jag funderar på ...

Jag kan inget annat än att hålla med dig i dina funderingar, jag uppfattar det som det är betydligt mindre "dattande" bland körfolk, man behandlar som du skriver hästen som en häst och inte som en porslinsprydnad.

Jag håller nog med. Vi som kör har ju ofta lite grövre hästar o de används till det ena o det andra o är de tokiga nervvrak har de inget lätt liv med allt skrammel o grejjande, bättre att slappna av:p

Hästarna som du själv säger får va häst o det kan ju bero på att många som kör har lärt sig av gamla "hästgubbar" de hade hästarna som arbetskamrater inte som leksaker o det har väl kanske nedärvts till oss efterföljare...

Att använda en nervös och/eller ouppfostrad häst till körning är fullständigt uteslutet. Det är förenat med livsfara.
Uppenbarligen har man inte samma drill på ridhästarna och deras ryttare, fast det vore önskvärt.
En kompis var på akuten i lördags. Doktorn var jäktad, många patienter varav fyra stycken med ridrelaterade skador:mad:. I vårt lilla hörn av världen! Märkligt!

Ja vi körfolk är helt enkelt bra med våra hästar.
Hade inte velat ha en häst i en liten fyrkant mellan 9-16 varje dag utan någon hästkompis.

Jo det stämmer någ vårna hovslagare säger att det är jätte skönt att sko en körhäst gämfört med en rid häst då körhästarna står mycket stilla, säger han :)

Tror oxså att vi är mindre rädda för att missa en tävling då det inte ligger några störe pengar i det till skilnad från hoppning dressyr.

Den kommentaren får jag oxå från hovis, han säger alltid när han är färdig; "Det är så skönt med väluppfostrade hästar" :)

Många blir chockade över att jag låter min bästa tävlingshäst ha hästkompis i hagen och gå ute 7-16 varje dag i stora hagar. Dock med täcken i flera lager vid kyla, men han har heller ingen vinterpäls att skryta med och går inte att klippa så jag vill inte ha någon heller.

Men det är rätt som du säger körningens hästar får vara mera häst.
Tydliga regler och omväxlande träning gör trevliga, hållbara och glada hästar.
Jag har mycket tyska/Hollänska hästar som är lite nerviga men med tid och tålamod så blir dom härliga tävlingshästar.
Skulle gärna se att flera uppfödare ville gynna körsporten med hästar. Ofta när man ska köpa häst så känns det som om ägaren inte tycker att körning är tillräckligt FINT för deras häst.
Själv brukar jag tänka att när man ser att hästen är inkörd så är det en merit pga det vissar på ett bra temprament.
/M

handlar inte det mer om vad det är för slags folk som håller på med hästar än vilken disciplin man rör sig inom?

att kalla nh för "duttande" ställer jag mig tveksam mot.

just nh går ofta hand i hand med mycket av det so du menar gäller för körhästar (enligt mina erfarenhetr.)

Jag tror att TS menar att det som ridfolk menar med NH tar körfolket som vanligt hyfs, sånt en häst ska kunna och det är inget märkvärdigt med det. Översätter man NH (Natural Horsemanship) så betyder det "Naturlig Hästhantering" och det är precis det som körfolket håller på med, utan att tycka att det är en speciell träningsform eller liknande.

när jag köpte mina två kallblod så var det allra viktigaste att de var väl inkörda. för jag tycker att de är betydligt bättre fostrade och hanterade än många ridhästar.
det krävs ju att när jag parkerat hästen så skall han ju stå där tills jag sagt något annat,skulle inte vara bra om han gick sin väg när man lastar timmer tex. lite svårt att hålla i honom då ,när jag slänger tömmen på backen så vet han att han skall stå still.
ofta hanteras dom mycket från marken i många situationer,som tex anspänning och frånspänning och mycket annat.
tycker att det blir väldigt trygga och lyhörda hästar av körhästar.
och håller med om att det inte är så mycket dattande heller.
/k

Håller med till viss del. Dock förstår jag inte varför du skriver "inget NH och ledarskapsövningar, utan hästen behandlas helt enkelt som en häst..." Que? Det är ju det som är grejen med NH och ledarskap - att hantera hästen på hästens vis! Nåja, det var mer en parentes. Kan tillägga att jag håller på med ledarskapsövningar på hemmaplan så att säga (går inte kurser) och det är ju en del av vardagen.

Jag kan tänka mig att det finns en viss skillnad mellan körfolk beroende på hur man börjat. Jag har ex ridbakgrund medan andra som kommer från travet kanske har andra rutiner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka