jag finns inte för henne!

W

wallerie

jag lånar en häst över sommaren, som många kanske redan vet:D
hon är helt underbar (för sin utbildning) att rida fast galoppen fortfarande går sisådär! hon är underbar i hagen och allt dedär men ibland när jag leder henne finns jag inte längre! hon stannar motvilligt när jag bokstavligen hänger mig i grimmskaftet:angel: men börjar gå så fort jag släpper efter lite!
det verkar som om hon inte är riktigt pysisky avspänd då jag hanterar henne utanför hagen, hon håller huvudet högt och ser stressad ut och lyssnar inte alls!

vad ska jag göra? mår illa när jag tänker på följderna ifall hon släpar mig rakt ut på vägen!:cry:

jätte tack för snabba svar!:bow:

Sv: jag finns inte för henne!

du kan ju testa leda henne i repgrimma (upplever själv att de lyssnar mer om man har lite "skarpare" grimma) och om hon verkar ouppmärksam på dig kan du snärta till henne lite med grimmskaftet (inte hårt) men bara för att visa det att du är där och att hon ska gå efter dig och att du inte ska behöva släpa henne!

Ta in henne i paddocken eller något annat inhägnat område och träna på att gå. Träna massor och vänj henne vid dina kommandon etc så går det säkert bättre även ute sedan!

Håller med föregående, öva att leda! Variera dig med att vända, gå åt olika håll, flytta hästen från dig, gå fram, gå bak...

Som de andra redan sagt.

Ren "pudel-dressyr", när du säger: "Gå!", så ska hon gå, bums!
När du säger stanna, så ska hon stanna, på fläcken. När du viker av mot henne, så ska hon flytta på sig. Aldrig tvärtom.

Repgrimma tycker jag är ett bra tips.

Min häst blir oxå osäker ibland när hon är ensam och alla kompisarna är kvar i hagen, då lyssnar och kollar hon efter dem istället för att koncentrera sig på "här och nu". Jag tycker det bästa är att så fort du märker att hon inte är koncentrerad på dig hitta på ngn uppgift som hon måste koncentrera sig på (typ flytta bakdelen/framdelen, byta riktnign eller vad som helst). Om hon inte gör som du säger kan du daska till henne/skaka grimskaftet tills hon reagerar - hon får inte ignorera dig!

Vad det gäller att inte gå framåt tror jag att det är bättre (och lättare) att få henne att röra på/flytta bakdelen istället för att dra i grimskaftet. Om du får henne att flytta bakdelen är det lättare att fortsätta framåt efteråt. Jag säger som de andra, öva mkt på marken när ni är ensamma och se till att hon koncentrerar sig på och följer dig.

hästen får aldrig aldrig gå framför dig, dess framfötter får inte vara framför dina. Så fort hästen går för långt fram så backar du den en bit. såt mitt framför hästen och backa den (den måste såklart stå stilla först). Öva ofta att stanna.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 085
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30