Jag fattar inte vad som är felet *långt*

J

Jo_bo

Jag köpte min 10-åriga "dressyrhäst" (arabkorsning) i början av juli 2006, veterinärbesiktning gjordes och hon fick en anmärkning på ryggen som hon sänkte vid tryck, men böjprovet gick hon igenom galant.
Det första jag gjorde när jag köpt henne var att ge henne 2 månaders semester (bete) då jag tyckte att hon varit lite överansträngd senaste månaden (jag kände till dem jag köpte henne av). När jag skulle sätta igång henne igen var ryggen bra, och hon reagerade inte alls vid tryck. Bara ca en månad efter att jag satt igång henne började hon kännas oren, men jag hade svårt att se var och min tränare tyckte att jag bara var petig, så jag tog det lungt i en månad och skrittade på lång tygel i skogen. När ännu en månad gått hade hon fått en varm hård galla över kotan på utsidan av ena frambenet. Jag åkte till veterinären direkt som konstaterade att hon hade knäledsinflammation och kotledsinflammation båda fram. Detta konstaterades med böjprov och bedövning. Hon sprutades med kortison men ej med tuppkam. Hon fick 3 veckors vila (stod i liten fålla), hon sattes igång långsamt och bara med promenader vid hand. För tre veckor sedan började jag skritta på henne för första gången och då hade hon varit "frisk" i ca två månader och bara promenerat. Gallan kom tillbaka som ett brev på posten och hon började markera igen. För mig är detta ofattbart, det måste ju ligga nåt annat bakom dessa inflammationer??? Ska till kliniken igen nästa vecka, men är skeptisk till böjprov, vill att dom ultraljudar och röntgar. Har ni varit med om en liknande "dålig tillfriskning". Hon har aldrig varit halt förut...

Sv: Jag fattar inte vad som är felet *långt*

Det är inte så att orsaken till hältan sitter högt, typ i ryggen? Du hade ju från början en reaktion där, jag skulle kolla upp ryggen för att utesluta att orsaken ligger där.

Jag misstänkte det vid första klinikbesöket men veterinären påstod att hästar får ont i ryggen av att ha ont i andra delar av kroppen, läs benen... så hon ville inte röntga ryggen, vidare påstod hon att man inte ser mycket på en röntgenplåt när det gäller ryggen utan att man då egentligen borde scinta...? Jag har fått rådet av andra att stå på mig mot veterinären och kräva röntgenplåtar och ultraljud.
Kan väl tillägga att ryggen hos hästen i nuläget är oöm, men så har jag inte heller ridit med sadel och bara skrittat ett par ggr på några månader. Kanske skulle den bli öm igen om jag red vanligt.
Det är gallan över kotan som oroar mig mest just nu,den är så stor och spänd som en ballong, den omger kotsenskidan. Om ändå hästar kunde tala...

med sadel menar jag givetvis inte att den legat fel, den är utprovad på strömsholm för 2 år sedan, men jag försöker utesluta alla möjligheter till varför hon hade ont i ryggen

Tycker absolut att du ska röntga kotan, på min häst ploppade det också upp en galla och han markerade på volt.
Jag lät rönta honom och då syntes det pålagring i leden, i dagsläget är han ohalt men ingen vet hur mycket han håller för.

TYcker nog att du ska stå på dig och få ryggen röntgad. Det låter ju inte som att du har ridit hästen för hårt eller liknande vilket ju ofta är fallet vid kotledinflammation (för hård/felaktig ridning på dåligt underlag). Om inte annat så kan du då i alla fall uesluta ryggen som en orsak om det visar sig att ryggen är bra. Byt vet. om du inte litar på denna. Vet fall där hästen först fick diganosen borrelia, den var halt på ett framben, öm i bogen och hade ont i ryggen när dom kom dit. Blev inte röntgad då. Åkte till en annan vet. som friskförklarade hästen:eek: men vi tyckte inte hästen var frisk. Till slut åkte till en tredje som röntgade ryggen och det visade sig att hästen hade sammanväxta kotor på flera ställen och antagligen haft väldigt ont länge. Var inte svårt att se på röntgen alls. Stå på dig om inte annat för ditt samvetes skull... Lycka till!!!

Nu säger jag absolut inte att det är sadeln som är felet (speciellt inte med tanke på hur lite du ridit.), men bara för att sadeln passade för två år sedan, är det inget som säger att den passar nu. Både sadeln och hästen kan ha ändrat sig många gånger sedan dess.

Kolla ryggen, är det då så att man inte ser något onormalt i ryggen så skkulle jag föreslå en behandling av kiropraktor eller liknande. Men först måste man utesluta ev fysiska problem, när det är gjort kan man gå vidare. Kolla även att sadeln ligger bra, är hästen sned så sätter sig detta i sadeln och du får en ond cirkel av allt.

Jag ska be henne kolla ryggen. Återkommer med besked på tisdag. Tack för alla svar

Hej! Lite sent att svara kanske men...
Idag är hon mycket bättre, fick röntgen på ryggen som inte visade någonting. Tog ut ET som hittade en låsning i bogen. Känns hemskt att jag inte såg det innan då hela vänstra bogen var utan känsel, alltså avdomnad. Efter att ET tagit bort låsningen försvann ryggontet inom 2-3 veckor och idag är ryggen avslappnad och oöm.
Inflammationerna i benen är även de bra och jag är på gång med långsam igångsättning!
:)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 350
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka