Jag får inte ihop det :(

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 760
H

Havregryn

Sitter och räknar på analysen från nya stallet, fick ihop allt till stora hästen men unghästen är de kaputt. Jag räknar på Hippocampus.

Eran första reaktion på denna analys till en nybliven 2 åringt halvblod:
Ts, 76 %
Mj, 7,1 per kg
smrp 75 per kg
Ca 3,0 g
mg 0,8g
p 2,4 g

Hur jag än vrider och vänder på allt blir det att de innehåller för mkt ca och p, och att kvoten mellan dem är för låg.

Jag är kaputt, hur rättar jag till detta??

Fattar juh som att de är höet som har för mkr av de hela, men hur får jag kvoten rätt??

Sv: Jag får inte ihop det :(

Ca och P är det inga problem att ge för mycket av bara kvoten ligger rimlig nivå. ett sätt att hjälpa upp det är att köpa foderkalk.

Om det är farligt att ge för mycket Mg vet jag inte.

mineraler som kommer ifrån grovfodret är sällan något problem, dte är om överskottet kommer ifrån processerat foder som man ska vara försiktig..

för mycket Mg är bara skadligt i kombination med för mycket P, då kan hästen få urinsten..

jag röstar på foderkalk..

Okey då kan jag pusta ut alltså. Kalk, hur mkt är en normal giva?

Tillsätt mineraler av en sort som innehåller mycket Ca och lite P så får du den kvoten att stämma.

för att jag inte ska leta ihjäl mig, har du ett tips så här på rakarm..

Kolla på kraffts hemsida. där står vad det är i deras ´mineraler. Tror det är den blå som är mycket Ca och lite P i, men är inte helt säker.

Kolla hur mycket kalk som behöver tollsättas för att få upp kvoten till minst 1.8. Därefter är det bara att räkna fram hur mycket du behöver av foderkalk. Brukar dock aldrig handla om några mängder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 442
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 836
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 676
Senast: Zevs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka