Jag får inte grimman på fölet!

Z

Zambezi

Häromdagen flippade fölet ut när jag skulle sätta på grimman och hur det nu gick till, så fastnade hon och drog omkull.

Så sedan var jag och framförallt grimman ur-vidriga.
Jag har ägnat flera dagar åt att återställa förtroendet, och nu kan jag klia, borsta och lyfta fötterna på henne igen, men så fort grimman eller grimskaftet kommer i närheten av hennes huvud så far hon iväg.

Vad ska jag göra???
Jag behöver av olika anledningar få på grimman om några dagar.
Ska man gå den hårda vägen och försöka få ett rep om halsen på henne (typ lasso) och tvinga henne att följa, eller blir det helt fel?
Helst vill jag inte använd sådana metoder, men som sagt - jag måste på på henne grimman snart.

Sv: Jag får inte grimman på fölet!

Fortsätt att klia och borsta ditt föl som du nu gör.ta med grimman och låt den ligga på marken och bara noncha att den finns där. när du har ryktat ditt föl en stund så ta upp grimman och fortsätt att borsta. Sedan så borstar du med ena handen och stryker fölet med grimman i den andra. På tex halsen och manken etc. Sluta sedan. Gör om det igen några timmar senare . Då kan du borsta en liten stund sedan smeka fölis med grimman samtidigt som du borstar.Efter ett tag så är fölis kompis med grimman igen.Då kan du göra om proceduren och flytta "grimmhanden" närmre och närmre huvudet.
Bryt sedan för dagen. dagen efter så samma sak en gång. Sedan så kan du sluta att borsta och bara försiktig låta fölis nosa på grimman och trä den över nosryggen, bara nosryggen.ta sedan snabbt av den igen och kela med fölet. Om igen. Över nosryggen och sedan kan du lägga över nackremmen utan att spänna den. ta av den igen och kela med fölis. Låt fölet va ett par timmar. Sedan så kan du gå in kela lite,lägga grimman över nosryggen och nackremmen över nacken och spänna lugnt och stilla. Låt den sedan sitta på. Skulle fölis springa och fjompa sig lite så går det över på en liten stund.
Lycka till!!

Liknande trådar

Träning Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är...
2
Svar
36
· Visningar
3 759
Senast: mettanmett
·
Z
Träning När jag skulle sätta grimman på fölet härom dagen fick hon spel och for iväg, och hur det nu gick till, så fastnade hon med nosen och...
Svar
6
· Visningar
1 226
Senast: Nafayette
·
Träning Nu är jag hjärtligt trött på detta och därtill totalt förvirrad. Mitt ena ök till häst vill inte låta mig ta på henne grimman och ta...
2
Svar
20
· Visningar
1 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka