Jag får hjärnblödning!

I

Ifos

Min häst har lyckats klämma i sig ca. 8kg hö mellan ca. 17 igår o 8-9 imorse!:crazy:

Hästen i fråga är en 6år gammal varmblodsvalack, strax under 1.60 i mankhöjd, normalbyggd o musklad, arbetas inte särsilt hårt, går i gräshage och får morgonhö ute.

Är det normalt att dom äter så "extremt" mycket?! Eller är det bara att min häst ibland halvt matvägrar som gör att jag reagerar så kraftigt?

Hur äter era hästar? Sopar de rent i boxen eller är de mer kräsna och kinkiga?

Sv: Jag får hjärnblödning!

8 kg på 15 timmar tycker jag inte låter som speciellt mycket.
Nu går min på lösdrift men förut har jag alltid haft så mycket hö över natten att det ska finnas lite kvar på morgonen, dvs hon har alltid haft något att tugga på under natten om hon vill det.

Det var väl inte så mkt?
det är ju ändå 15 timmar.. knappt ett halvkilo i timmen..
Min aqhakorsning äter lätt 5 kg mellan 20 o 06.
Kompisens hästar (aqha o xx) har lätt ätit 8-10 kg hö på nätterna hela sommaren, trots bete och vila...

Till båda:

Jag får väl helt enkelt räkna med tom plånbok i vinter då.

Han står på halm så blir han hungrig har han alltid nåt att tugga på, men anledningen att jag reagerade var att han ibland kan låta bli höt. Det kan ligga nästan lika mycket kvar som det jag lade in i boxen kvällen innan. Jag ska väl vara glad att han äter ordentligt, vill inte ha ett benrangel.

Har lagt märke till när det gäller hästar (och faktiskt andra djur också, t ex katter) att de verkar veta när det ska bli väderomslag till kallare. Kanske har de en "automatisk känsla" för detta och äter då i förväg för att skydda sig och lägga på sig inför kallperioden. Kanske en liten förklaring till att det helt plötsligt går åt extremt mycket.

Har du koll på hur mkt protein den får i sig? 8 kg hö på den tiden är inte mkt, men det finns gott om folk som tror att det räcker att ge 3 kg till kvällshöet så om det är det du jämför med så är det ju klart mkt.

Det låter helt normalt. Vi har en häst som lätt klipper 30-40 kg på en natt. Då har han naturligtvis ätit på dagen med ju.:o

Det vara det häftigaste jag hört hittills. Vad är det för häst?
Hur hinner den, kan ju inte tugga höet speciellt väl tycker jag.

Tyckte att jag hade matglada nordisar tidigare men tvivlar på att de skulle ha satt i sig så mycket.

Jag får väl helt enkelt räkna med tom plånbok i vinter då.

Var du glad att han äter mkt hö! Det blir billigare i längden än att hålla på och köpa dyrt kraftfoder och proteintillskott.

det var ju inte så mycket! han var ju rätt så "stor"..

min häst,ca 1.52 cm,16 år gammal,käkar ca 6-7 kg på kvällen.. sen så får hon 5 kg på morgonen,och 4 kg på lunch..

brukar vara lite hö kvar,men då vet jag iallafall att hon har ätit sig mätt!

Min häst har lyckats klämma i sig ca. 8kg hö mellan ca. 17 igår o 8-9 imorse!:crazy:

Hästen i fråga är en 6år gammal varmblodsvalack, strax under 1.60 i mankhöjd, normalbyggd o musklad, arbetas inte särsilt hårt, går i gräshage och får morgonhö ute.

Är det normalt att dom äter så "extremt" mycket?! Eller är det bara att min häst ibland halvt matvägrar som gör att jag reagerar så kraftigt?

Hur äter era hästar? Sopar de rent i boxen eller är de mer kräsna och kinkiga?

Han var väl hungrig, och äventyr väcker matlusten.

det var ju inte så mycket! han var ju rätt så "stor"..

min häst,ca 1.52 cm,16 år gammal,käkar ca 6-7 kg på kvällen.. sen så får hon 5 kg på morgonen,och 4 kg på lunch..

brukar vara lite hö kvar,men då vet jag iallafall att hon har ätit sig mätt!

Jag blir nästan rädd för att jag svälter min häst..:crazy:
Hon får 3kg morgon, 1kg när dom kommer in och sen 4kg kväll. Ute i hagen har dom c:a 8kg halm att dela på (hon och en shettis)
Min häst är am. varmblods travare och är i lagom hull. Men när man ser vad ni ger så undrar man ju........

Det är väl inte mycket?

Min käkar max 6 kg mellan 19-7.30. Brukar lämna lite kvar. Men hon äter lite.

Hm ... Kanske ska nämna att hon får i sig 3 kg lusern också på den tiden.

Senast ändrad:

Igår lade jag in runt 9,5 kg och imorse var nästan allt slut. Den här hösten har han börjat dricka riktigt bra oxå för den delen och det om något är jag glad för!

Idag har jag lagt in 8kg hö och 3kg ensilage, morgonpåsen ligger det 4kg ensilage i. Anledningen till att han får börja äta en del ensilage är att det är lättare att få tag på och några i stallet har inte möjlighet att köpa hö i vinter heller, problem med att hämta och ensilaget får vi leverat bal för bal av grannbonden.

Hellre en mager plånbok än en mager häst :smirk:

Min häst,en arab som är 1.54 i mkh är ganska svårfödd,går inte så lätt upp i vikt får 10-12kg hö till kvällen på vintern.Han brukar iofs lämna 1-2kg men äter ändå runt tio kg hö varje natt.Så jag tycker inte att det låter så mkt med åtta kg...

Min häst äter nog 8kg på en timma eller två om hon har annat att titta på!
helt normalt att äta så mycket.
ibland när de är stressade så äter de mindre.

Det vara det häftigaste jag hört hittills. Vad är det för häst?
Hur hinner den, kan ju inte tugga höet speciellt väl tycker jag.

Tyckte att jag hade matglada nordisar tidigare men tvivlar på att de skulle ha satt i sig så mycket.

Det äe en ardenner. Han bara maler i sig. Hopplös med andra ord .
Han och 3 andra ardenner åt en rundbale på 220kg på 20 timmar!!! Då hade dom fri tillgång på den i hagen.

Min häst äter 7 kg hösilage per natt.
Har aldrig reagerat på det. Det är bra att han har aptit tycker jag!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka