Jag får hem kattungar!

Elwan

Trådstartare
I veckan får jag hem två kattungar, 12 veckor gamla. Födda på gård men vana vid att vara inomhus. Hur gör man nu?! Jag räknar kallt med att de kommer vara en hel del ute när de blivit äldre, en kattlåda så här i början är givet (men hoppas kunna slippa den sen..).
Men när vågar man släppa ut dem? Hur bär man sig åt? Invänjning förstår jag, men hur har ni andra med katt gjort?!
Vilka vaccinationer bör man ha? Och försäkring?
 
Sv: Jag får hem kattungar!

Försäkring tecknar du via nätet innan du får hem katterna, så är det fixat direkt. Jag har en som kostar ca 600kr/katt och år.
Vaccination fixade jag direkt på vägen hem från uppfödaren, bokade även då tid för kastrering av dem båda några månader senare (mina var också precis 12 v när jag hämtade dem). I början är det den vanliga grundvaccinationen, så du får allt de ska ha :)

Jag hade sele till dem i början och var ute med dem i trädgården, så att de visste helt säkert var de bodde, och släppte inte ut dem ensamma förrän efter kastreringarna var avklarade :)

Har fortfarande kvar lådan, då de ibland är inne på nätter eller när jag är på jobbet. Den kommer alltid att behövas, men behöver inte rengöras varje dag när de är ute mycket.

Lycka till! :)
 
Sv: Jag får hem kattungar!

I veckan får jag hem två kattungar, 12 veckor gamla. Födda på gård men vana vid att vara inomhus. Hur gör man nu?! Jag räknar kallt med att de kommer vara en hel del ute när de blivit äldre, en kattlåda så här i början är givet (men hoppas kunna slippa den sen..).
Men när vågar man släppa ut dem? Hur bär man sig åt? Invänjning förstår jag, men hur har ni andra med katt gjort?!
Vilka vaccinationer bör man ha? Och försäkring?

Är de inte vaccinerade eller ID-märkta så gör det direkt. Försäkring kan du skaffa redan innan du hämtar dem eller ser till att försäkringen gäller samma dag du hämtar katterna.
Släpp inte ut den föränn de är kastrerade och ID-märkta. Är de olika kön på kattungarna är det ännu viktigare att kastrera tidigt. Från 12v kan man kastrera men vissa veterinärer vill vänta ett tag till. Hanar och honor kan bli könsmogen redan vid 15v ålder.

Låt dem vara ute i sele och lär känna omgivningen samt att de känner sig hemma hos er annars kan de gå vilse/leta sig till gamla hemmet. Även könsmognad, andra elaka katter kan vara orsak om de försvinner bort.

Är katterna rumsrena och går på lådan? Om inte behövs fler lådor och begränsat utrymme tills de lärt sig.
 
Sv: Jag får hem kattungar!

Det är två hankatter från olika hem (skulle haft två från samma, men den ena av de tilltänka försvann.. de var bara två i kullen)
Den ena är precis 12 veckor, den andra nån vecka äldre. De ska vara rumsrena, trodde att de skulle vara uppemot 6 mån innan de kastrerades men det vore ju såklart bättre så snart som möjligt!

Tack för svar!
 
Sv: Jag får hem kattungar!

Jag har min 13 v. kattunge i koppel (10 m) som han får gå och strosa i tills han vant sig vid omgivningarna och tills de andra katterna har accepterat honom och inte tänker jaga i väg honom. Det funkar utmärkt och han vill hellre vara inne än ute har jag märkt...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 376
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Flixon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp