Jag erkänner

V

Vaccan

här och nu att jag inte tänker IDmärka min yngsta katt, iallafall inte i örat.
De två äldsta katterna har öronmärkningar som är ett resp. två år gamla cirka (yngsta hanen kastrerades den 8/3-05) och det är totalt omöjligt att läsa ut vad det står, man ser inte en nuffra ens en gång.
Det känns inte som att det är värt den smärtan för dem (jo jag vet att de är sövda men den äldsta katten var väldigt öm i örat och rädd om örat efter det gjordes) för något som inte hjälps endå.

Hur syns andra katters öronmärkningar? Har de också försvunnit?
Hur vanligt är det eg. med chipavläsare? Har polisen sådana?

{8FBE1BA7-3714-47F7-9159-DAF02DAFE2FF}.jpg

Cleo, slipper få örat söndertrasat!

Sv: Jag erkänner

Pumba fick sin tatuering i samband med kastration. Han gick med örat nerfällt i 3 dagar efteråt och under en vecka fick man inte peta på örat. Hade skittasikigt samvete :(
Två år senare går det inte att se vad det står. Möjligen om man rakar örat :crazy: De andra har inte. Tipex hatar att gå ut ändå, så hon behöver ingen på vår balkong :D Casper ska få chip vid nästa vaccination.
Polisen här i stan, har några avläsare. Annars är det veterinärerna man får vända sig till. Vi har en på katthemmet oxå, så vi kan kolla katter som lämnas in om de är märkta. Hittills har ingen haft chip som vi tagit hand om. Däremot oläsbar tatuering har vi varit med om.

Polisen, så gott som alla veterinärkliniker och alla kattklubbar har chipläsare. Det hjälper ju inte om någon hittar katten på gatan, men det gör ju inte en oläslig tatuering heller. Hamnar katten hos vet hoppas jag verkligen de scannar för chip.

Fia hade tatuering, men eftersom hon var svart i örat så syntes det knappt. Så hon fick ett chip också. Även om nuffrorna inte syns, så syns det ju att katten ägs av nån. Och då kanske4 man tar den till en veterinär/polis för att se om dom kan läsa och då kan dom scanna på en gång.

Chip-märk katten istället. Har katten underhudsfett så går det väldigt smidigt och de behöver inte sövas. Men om katten är okastrerad så är det ju superbra att göra det samtidigt då den ädå sövs.

Jag har 3 utekatter, samtliga öronmärkta och siffrorna är tydliga på alla även om man får anstränga sig lite på svartisen.. Skulle aldrig ha utekatt med bara chip, det är ju ofta privatpersoner som hittar/kör över katter och alla vet inte om att en katt kan vara chippad, är den då inte öronmärkt är det lätt att tro att katten är omärkt å så görs inget åt det.
Så skulle tatueringen bli otydlig skulle jag sätta in ett chip OCKSÅ men inte enbart ha chip.

Mina rexar är iof enbart chippade men dom är innekatter..

Ingwen av våra två katter är varesig tatuerade eller chippade. De bor i lägenhet på tredje våningen med balkongen innätad så de visar sig inte utanför dörren, anser inte att jag behöver utsätta dem för det då...

det skulle aldrig falla mig in o tatuera mina djur.jag tycker det är hemskt att göra det.fy vad ont det ska göra på dom.¨jag tycker det är djurplågeri,välj hellre chipp.

Öronmärkte min katt i samband med kastration och han var som vanligt efteråt. Ville inte att man skulle klia honom på örat men det gick över efter ca en vecka. Han är en innekatt (8vån i lägenhet) men vi kommer flytta till gård snart så jag tyckte det var lika bra att göra det när han ändå var sövd.

Vilken söttnos. håller med dig känns onödigt att tatuera, skulle hellre chipmärka om jag var du.
Tänker jag troligtvis göra på alla mina djur jag har i framtiden (poonyn är redan chipad) marvsin å liknande slipper känns lite onödigt där :D

Min katt, fem år i år, har fortfarande en synlig tatuering. Den gjordes i samband med kastration, så han var sövd. Han var öm i ett par dagar efteråt, men idag märks inget av det. Han är innekatt, men jag ville tatuera ändå (det var ju vad som erbjöds då), för säkerhets skull.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag vet inte om detta är rätt forumavdelning, men vill helst inte lägga in det på "Katt" eftersom jag tycker det är mer allmänt...
2
Svar
32
· Visningar
8 559
Senast: Myelin
·
Övr. Katt Jag visste helt ärligt inte ens att katter hade analsäckar. Att hundar har och kan få problem visste jag, och hört skräckhistorierna...
Svar
14
· Visningar
23 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka