Jag de Bellouet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag de Bellouet

indyhope skrev:
Ja, för att sedan lämna över segern till någon annan. :o

Man hinner ju lira och hämta ut iaf. De pengarna behöver inte återlämnas...;)

Haha.. ja just det! :rofl:
Då gäller det att lira tillräckligt mycket för att kompensera förstapriset på 4,6 mille...

Jag fick en chock. :mad:
Sen tycker jag det är lågt att skylla på fodertillverkarna.. alltså, även om det var deras fel är det ändå tränarens ansvar att veta vad hästen får i sig.
Som vanligt skylls det på nåt.
Men grattis till Tarzan och Gigant Neo!

Lazio: Nog för att jag håller med dig i att det är lågt att skylla på fodertillverkarna. Men tänk så här då: Din häst tävlar och vinner,du VET att den inte har fått i sig något förbjudet preparat. Men hästen åker dit pga doping och det konstateras att den förbjudna substansen hittas i ett av det E-vitamin som du ger hästarna. Det skall inte finnas något förbjudet medel i det. Vem skyller DU på då, dig själv för att du inte har analyserat det? eller på tillverkaren som på etiketten på flaska har redovisat innehållet i flaskan OCH som du läst OCH konstaterat att det INTE innehåller något förbjudet preparat?

Sen tycker jag det är lågt att skylla på fodertillverkarna.. alltså, även om det var deras fel är det ändå tränarens ansvar att veta vad hästen får i sig.

Nu är det ju så att även i Sverige har vi ju råkat ut för detta med foderdoping för några år sedan. Jag tyckte inte att det var lågt av dem som hade gett sina hästar krafft den sommaren och fick sina hästar coffeindopade. Hur skulle de kunna veta att det blivit en miss i tillverkningen? :(

Min häst vann sju lopp den sommaren, och av en ren tillfällighet så hade jag bytt foder, annars hade vi blivit av med flera av segrarna, då jag var in i fem dopingkontroller i den vevan.

knapplån

Det finns en tråd på avel om Jaggen men jag skulle gärna vilja ta upp frågan här på Trav ändå eftersom jag tror att det är större chans att travintresserade ser tråden här Hoppas att ni inte misstycker.

Finns det några rapporter från er som sett avkommor nu? Jag hörde från gubbarna som frysmärkte hemma att avkommorna var oerhört vackra, långbenta och ädla trots sin stora far.

Jag är lite sugen på att betäcka med Jaggen, men en tränare i min närhet skakar på huvudet och säger att det är för gammal stam på Jaggen för att han ska slå riktigt i avel.

Någon som har några intressanta teorier om Jaggens avelsvärde?

Jag har en fölunge efter honom. Hon är långbent och har vackert huvud. Och ett jäkla humör. Hörde det av frysmärkargubbarna förra året (när min märr var dräktig) att de kunde ha det. Jag kan säga att det märktes redan första dagen när hon var nyfödd... :devil: Jag tänker inte köra in henne själv i alla fall, utan hon skickas iväg. :angel: :crazy:

Aj du... Det är väl nästan lite väntat med humör va? Lite gammal fransk stam, menar jag. Men jag har sagt förr att jag inte är rädd för lite temperament, så det får jag väl stå fast vid.

Vad är det för mamma på din då?

Vasterbo Daylights unge, som det finns bild på på Västarbos hemsida, är ju bara för vacker, tycker jag.

Mamman till min är en helamerikanska efter S.J.'s Photo. Och hon är fruktansvärt mesig, så jag tror inte humöret kommer från henne. :D
Fölungen är inte direkt elak eller så (men det finns ju vissa tendenser), men det finns rejält med humör i henne ändå. Hon är väldigt lätt i baken om man säger så. I somras var hon till och med uppstudtsig mot ledarmärren i hagen och den går inte vem som helst på (fast hon fick ju däng så klart, men ändå... såg att hon provade flera gånger att mästra med ledarmärren). Får hon inte dia när hon vill så blir hon bakåtslickade öron personifierad och mamman törs inte neka henne då. Annars är hon väldigt trevlig och social och kommer alltid fram om man går ut i hagen. Hon är lätt och fin i typen.

Senast ändrad:

Nu har jag inga färska bilder på henne, men här är hon när hon bara är ett par dagar gammal:

Kajsa21.JPG

Kajsa22.JPG

Kajsa20.JPG

I Frankrike har han lämnat väldigt ojämnt, några toppar och flera floppar. Passar troligtvis bättre till icke franskstammade märrar tror jag.

Humöret på avkommorna har jag hört talas om från flera av varann oberoende källor. Verkar dock som att hingstarna är skarpare än stona även om dessa också har mycket humör och Jaggenhumöret verkar inte uppskattas av alla.

Ett par stycken tvååriga hingstar i Frankrike är riktiga "slagmaskiner" att köra!

Västerbo Daylights föl är otroligt vacker på bilden som finns på Västerbos hemsida, ska bli intressant att se henne som lite äldre!

Tråden på avel är flyttad´till "att ha travhäst". Fortsätt diskutera där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
3 007
Senast: Sol
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under 18 år var Linda Rosenquist ett välkänt ansikte i trav-tv. Intresset för ridning har också alltid funnits genom livet – och för sju...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Rosenquist, 50, gjorde under 18 års tid succé på trav-tv. För några år sedan lämnade hon dock branschen tvärt – och har inte synts...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter