Jag de Bellouet

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mannagrynet
  • Startdatum Startdatum
M

Mannagrynet

Vad tror ni om honom i aveln?
Någon som har sett någon avkomma?

Sv: Jag de Bellouet

Vad trevlig omväxling med en travhingstfråga på avelsforumet!! :angel: :)

Tycker att det är lite svårt med utvärderingen än på svensk mark då han har för unga avkommor än.
Märrarna som 05 fått föl efter honom är av toppklass så visst finns det förväntningar.

På fransk mark har han ju lämnat bra avkommor.Första kullen är född 2002.
Opus är en av Jaggens avkommor och själv fullbokad avelshingst.

Själv har jag endast sett Jaggen och inte avkommorna.

Han tilhör ju dom hingstarna som har mycket hög prisklass.
(med en summa på snart 40 miljoner så kan han ju knappast hamna i billighetslistan)
I Frankrike kostar han totalt 15000 Euro.
Vad han kostar i Sverige har jag ingen aning om med lär väl hamna på över 100.000 skulle jag tro.

(dom franska hingstarna är ju dyrare i hemlandet)

Om jag hade resurserna så skulle jag leta rätt på en sjuhävers fransyska och betäcka med honom.
Men jag skulle akta mig för att använda en allt för stor märr då han själv är 168 och i hans stam finns det, på mödernet, dom som är över 170.

Jag tror på Jaggen men skulle som sagt ha en mycket bra och meriterad märr med starkt möderne för att betäcka med honom.
Allt annat vore slöseri.

AM

Senast ändrad:

Mannagrynet skrev:
Vad tror ni om honom i aveln?
Någon som har sett någon avkomma?

Kan säket bli bra travare... Men jag tycker personligen inte att Jag de bellouet är speciellt vacker att se på! ;)

Jag som vet noll och nix om travstammar, förutom att en kille som Super Arnie är någon som kan vara bra att ha i stamtavlan, gillar också Jaggen.
Men hur i hela friden fick de honom i sådan mirakelform?
Satt som klistrad på PDA!
En av de saker som jag önskar att ridhästfolk kunde lära av travet, är bli balansering, träningen, och att använda snabbare genarationsbyten.
Mycket att lära där....
mvh

linneaforss skrev:
Kan säket bli bra travare... Men jag tycker personligen inte att Jag de bellouet är speciellt vacker att se på! ;)

Vad säger du?? ;)

Jaggen:

jagfred2.jpg

jagfred3.jpg

:d :d :d

AM

Vi väntar föl i mars efter honom ska bli spännande och se vad det blir. Han var inte så dyr förra året i alla fall tror vi hamnar på ca 80000 när det är klart.

Jag har en märr efter S.J.'s Photo som jag tänkte betäcka med honom. Hon är 155 cm och jag skulle vilja ha lite mer storlek på fölet.

Jessica B. Fick du skicka ditt sto till Frankrike för betäckning? Hur mycket gick det på i så fall med transport osv (uppstallning)?

Han kostar 6000 euro vid levande föl i Sverige (eller ja, på svensk språngrulla eller vad det nu är). 15 000 euro i Frankrike. Så det är ju mer än halva priset.

Nafayette skrev:
Själv har jag endast sett Jaggen och inte avkommorna.

Hur nära har du sett honom? Har du sett hur benställningen är? Enligt hingsthållaren i Sverige är han korrekt både fram och bak, men det vore ju bra om man kunde få det bekräftat av någon. :)

Någon som vet? Jätteviktigt att han inte är fransysk fram för min del.

Ja hon fick åka ner. Hon var borta i ca 4 mån och kostade ca 3000 i mån då stod de för allt. Om du skickar ditt sto se till att hon har lite extrahull och vid någorlunda kondition för de är inte feta när de kommer hem.

Hur mycket kostade transporten ner?

Ingick veterinäravgifter och seminavgifter och så också i de 3000/månad?

Transporten kostade ca 6000 enkel resa. Sen vad jag minns så tillkom det inget övrig mer än att de kräver att stoet har en reseförsäkring.

Om man går in på Jaggens hemsida så skriver dom så här:

For French mares : Euro 1000 upon reservation ( not refundable ) + 14 000 payable at foal's birth

For foreign mares coming in France please contact Thomas Thell 004614228040

For frozen semence contact Haras de la Cour 33(0)6.75.43.09.91

Jag sitter här med en lapp från just Thell där det står att dom fixar med transporter..

MEN...
Du ser att sista raden erbjuder fryst.
Måste ju betyda att han nu är tillgänglig även utanför Frankrike..eller???

AM

Mannagrynet skrev:
Hur nära har du sett honom? Har du sett hur benställningen är? Enligt hingsthållaren i Sverige är han korrekt både fram och bak, men det vore ju bra om man kunde få det bekräftat av någon. :)

Någon som vet? Jätteviktigt att han inte är fransysk fram för min del.

Tyvärr så kan jag inte bekräfta om han är fransysk eller ej.
Såg honom förra Prix d´Amerique.
Var ner till staketet efter målgången och han var bara någon meter ifrån mig men inte tänker man på sånt där..då!!
AM

Nafayette skrev:
For frozen semence contact Haras de la Cour 33(0)6.75.43.09.91[/I]

Oh, det vore ju toppen om man slapp att åka om det går att ta in fryst sperma till Sverige. Men då får man väl inte samma schyssta pris, utan då är det väl "franska" priset (15000 euro) som gäller?!

Tack Jessica.B. för svar om transport!!

Ska hålla alla tummar för er!!

VAr du tvungen att frakta ner märra till Frankrike??

Vi har också en som ska ner snart.
Preliminärt bokad till Achille..

Usch..fy...vill inte att tanten ska åka så långt..:cry:

AM

Ja, jag blir tvungen att skicka henne till Frankrike. :cry: :cry:
Och det är hemskt så klart. :cry:

Men vad ska man göra.. vill ju inte betala mer än dubbla priset för fryssperma...:crazy:

Fundering till er som fraktat ner fölmärrar till Frankrike för seminering...

Att dom ska ha pass med sig vet jag.
Men hur är det med vaccinationerna??

Vissa krav?

AM

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Nepenthe
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sex nya deltagare från trav- och galoppsporten får via ATG Talang möjlighet att boosta sin satsning mot toppen i sin respektive sport...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka