Jag = cocker trimmare

golden_tinka

Trådstartare
kom hem efter en 6 veckors semester och fann brorsans hund i det här skicket! :eek:

Tog med mig hund och trimmaskin hem för att påbörja projektet "Hitta hunden under pälsen"

Kan väl tillägga att det var första gången jag höll i en trimmaskin...:angel:

Så här fin var han iaf under all päls;)

Och det färdiga resultatet!

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/17100000-17109999/640x480/17105605.jpg
Det följer väl kanske inte normerna för hur en cocker skall se ut, men det är lättskött iaf!:)

Sv: Jag = cocker trimmare

Kunde inte låta bli att låta tuppkammen vara kvar, den visar hans personlighet såbra!:D

Nån mer som har bildbevis på sina egenfriserade hundar?:)

Mina föräldrars dvärgschnauzer (min fd hund!) har en tendens att bli lite lurvig... Att han dessutom är överviktig gör ju inte helhetsintrycket speciellt spännande...

Här är han dock nyklippt! Och showar upp sig i sin matcho-länk. (Som alltså sitter där endast för fotografiet och används inte)

1190824204_13_FT0_mulle.jpg

Fult men funtionellt! Du ska se den helrakade magen:o, nu slipper man både kisslukt och snöbollar!:)

Jag trimmar min cocker själv :)

Såhär såg hon ut när hon var som värst, valp som väntade på obefintlig trimtid blev ett enda stort rufs :p
hagarochstall048.jpg

var på hundtrim en gång, men sen ahr jag trimmat själv =) med trimsax, "pälsdragare" (glömt vad de heter ) och klippmaskin. Inte perfekt men jag tycker hon ser skaplig ut iaf, hon ställs ju inte ut så ! =)

hagarochstall050.jpg

hagarochstall041.jpg

3augisti048.jpg

Har tyvärr ingen uppställd bild när hon är nytrimmad...
Just nu är hon något mellanting, ser ut såhär typ:
10enovemberhundarochhstar061.jpg

Har varit nerklippt på behänget (inte med klippmaskin, den används bara på huvud och öron ) och det håller på att växa ut nu. Ska fila lite på henne i helgen så hon blir julfin =)

Det är kul att greja med pälsen tycker jag, tråkigt bara att min har jobbig pälskvalite som tovar sig av absolut ingenting, får klippa tovor jämnt även fast jag borstar ofta... därför tar jag till saxen och klipper ner henne ibland :p
Min syster har en cocker osm hon borstar typ 1 gång/ vecka och hon har aldrig tovor... livet är orättvist!

Senast ändrad:

Vilken liten kopia av våran förra!:love:
Hans päls var också fruktansvärd, tovor överallt jämt!

Svartingens päls är mkt mer lätthanterlig, visst blir det tovor ibland men inte alls så ofta och mkt!
kan kvaliten komma med färgen?

Ser ju inte allt för illa ut!:) när jag tänker på hur dom ser ut med hår på så är ju din riktigt stilig!;)

Det kanske kommer med färgen, min syster är nämligen också svart :D
Aldrig mer en blue roan säger jag isåfall :angel:

Senast ändrad:

Joho då!

Föredrar hans släta mjuka mjuka päls efter klippningen än den vanliga "schnauzertrimsträva" pälsen :)

Klippning alá rakmaskin är ingenting för utställningsvovvar, men den där lilla bollen är ju långtifrån något bra uställningsexemplar :p

vad är de mer raser i den förutom shih-tzu?

/Mia

Fast den sträva pälsen fyller ju en viktig funktion som man förlorar helt på en klippt dvärg...

Det kanske kommer med färgen, min syster är nämligen också svart :D
Aldrig mer en blue roan säger jag isåfall :angel:

Som med det mesta kommer inte pälskvalitén med färgen, utan med föräldrarnas anlag. Generellt sett är det vanligare med lättskötta pälsar ju ljusare hunden är, men som sagt, det beror på föräldrarna.

Jag har haft blå med lättskött päls, och den blå jag har nu som tovar igen så fort hon blir lite fuktig. Minkolja hjälper dock storligen till att underlätta pälsvården. Både min röda och min black & tan har lättskötta pälsar - men så är de mor och dotter. Den lilla svarta valp jag har hoppas jag kommer att likna mor eller far i pälsen, för blir hon lik farmor kommer jag att få jobba. Min nuvarande blå är alltså farmor till "The little evil puppy" ;)

170526104.jpg

Lättskött
1midsommar06059.jpg

Lättskött
1midsommar06062.jpg

Lättskött
IMG_5636.jpg

Inte fullt så lättskött....:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 231
Senast: yennork
·
Övr. Hund Igår kväll runt nio somnade hon in i mina armar. Det gick väldigt lugnt och snabbt till väga, hon tyckte det var lite speciellt att få...
2
Svar
36
· Visningar
2 346
Senast: Aliide
·
Övr. Hund Hejsan, ville bara dela med mig av vår lilla solskenshistoria. Den 19 sept var jag ute vid stallet och tog en promenad med hundarna...
2
Svar
21
· Visningar
3 561
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka