Jag blir toookig!

Kissing Spine

Trådstartare
Snart åker hundkräket ut med öronen före! :crazy: Okej kanske inte riktigt så illa, men jag håller på att bli galen! Det började under hennes skendräktighet (hon blir hemsk, ska kastreras nu) då allt var farligt och alla var ute efter hennes bebisar :cool:. Därför var det fritt fram att skälla ut både folk och fä så att säga.

Allt lugnade ner sig och nu har hon varit hemma i några veckor under jul/utomlandsvistelse. Har varit hemma igen i några dagar och allt har gått bra, men nu har det nog slagit slint i skallen på henne :crazy:. Hon har skällt ut 6 pers idag och velat skälla på fler om inte jag avbrutit henne i sista sekund. Hon är en riktig mes egentligen när det gäller sånt här och skulle aldrig vara aggressiv eller något. "Som tur är" är hon en sheltie och skrämmer således inte slag på de hon skäller ut, men det är ju självklart obehagligt och jag blir vansinnig! Brukar själv gå och muttra över puckade människor som inte har koll på sina lösa, hemska småhundar...

Det är inga utfall eller dylikt, utan hon ser någon och blir intresserad, svansen åker upp som att hon vill hälsa och sen springer hon emot dom och skäller. Inte många meter och hon stannar (mes), och hon kommer snabbt tillbaka igen (även om hon inte vill, matte är ju arg...).

Vaaarför gör hon såhär? Antar att det kan bero mycket på understimulans? När det har varit såhär kallt har det knappt gått att vara ute, utan det har blivit max en halvtimmes promenad om dagen :(. Nu börjar det ju bli varmare tack och lov. Jag tycker inte att det borde ha ngt med skendräktigheten att göra heller eftersom hon slutade för iaf 1,5 månad sen. Inget annat har hänt vad jag vet.

Hunden blir 3 i mars. När beteendena sker försöker jag att inte göra så stor grej av det (funkar inte på henne) men tar tag i henne och fyar och sen kopplar jag. Efter det är hon väldigt "på" mig och verkar nästan rädd, men inte för mig utan för allt omkring. Utan koppel är hon stöddigast i världen.

Mest en gnälla-av-sig-tråd och för att se om någon varit med om samma sak, alt har några tips.

Sv: Jag blir toookig!

Kan väl tillägga att jag alltid har henne lös i vanliga fall där det går, bor i stan, och det är aldrig några problem. Hon håller sig alltid vid mig om jag ber henne och ibland kan hon inbjuda till hälsning när hon ser folk, så det här är lite tvärtemot-beteende verkligen.

En tanke jag fick var skvallerträning, känns som att det kanske skulle kunna funka på din hund, annars så skulle jag bara vara noga med att bryta direkt när hon börjar kolla in ngn, innan första steget ditåt, helst inan svansen åker upp och hon börjar fixera på det.

Bara lugnt och tydligt tala om att du struntar i det frö du har den mycket viktiga uppgiften att gå vid min sida/sitta tyst och ha ögonkontakt/valfri uppgift.

Eftersom beteendet är självbelönande tror jag mycket på att förhindra och förekomma snarare än på att försöka korrigera bort det...

Är hon skendräktig så minska matransonen rejält och motionera massor så brukar symptomen lägga sig.

Fast hon är ju inte skendräktig :/.

Idag har hon iaf varit bättre, fast hon har fått vara i koppel hela tiden. Börjar tro att det bara är understimulering för hon är helt galen av energi :p.

Skulle också tro att det är understimulering! Har känt samma tendens med min hund nu under den kalla perioden (hon är lite tokigare än vanligt utomhus :d). Att gå lika långa promenader som vanligt funkar inte eftersom hon får köldkramp i tassarna och allra helst vill in i varma soffan igen... Istället kör jag mentalaktiviering inomhus och passar på att gå långpromenad så fort någon dag är aningen varmare.

Jag rekommenderar dig inte att sänka matransonen, eftersom det kan ge hunden en rad andra problembeteenden, t.ex. att leta rätt på allt som är hyfsat ätbart så fort man är ute på promenad. Det är inte lätt att hantera en jättehungrig vovve... :(

Senast ändrad:

Jag tror också att det handlade om det. Har kunnat träna agility och lekt inomhus så nu är det b'ttre :)

Himlans söt hund du har och verkar vara trevlig också. Av det lilla jag såg på gårdagens träning :D

Åhå! Där ser man :D. Du skulle ha sagt till! Jag får säga detsamma, det var ett riktigt glatt (och duktigt) pälsmonster du hade haha.

Något frusen golvmopp (glömde täcket hemma) som inte kört agility sedan i somras, kul att vara ensam med matte och göra något :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka