Jag blir tokig!

Snyggve

Trådstartare
Här kommer ett långt inlägg, så jag hoppas ni orkar läsa det :d

Har precis köpt en kallblodstravare, jättefin och go häst! Hon är -94 och har (vad jag vet) vart riden i ca 3 år. Inte travtränad på flera år. Hon har stått senaste året och jag köpte henne 27 juni i år.

I stallet hade hon massor av olater när jag tog henne, men de flesta är borta nu :D Eloge till mig! Med olater menar jag att hon bl.a. sparkade oavbrutet med frambenen och nafsade. I hagen kommer hon när jag ropar och är väldigt social och trevlig.

För tillfället går hon ute på sommarbete dygnet runt, rider henne 5-6 dagar i veckan, ca 1-1,5 timme åt gången. Ger henne 1 kg Krafft Ponny om dagen.

Det är när jag ska rida som problemen kommer. I paddocken är hon ganska duktig - efter att jag även där arbetat bort en del olater. T.ex. så gick hon iväg när man satt upp, men allt sånt är borta nu. Jag har lärt henne halvhalter, och dom tar hon jättebra! Hon lyssnar fint på alla tempoväxlingar i skritt och trav, galoppen kommer nog senare i takt med musklerna. Men när jag rider ut är hon hemsk!! Oavsett om jag rider ut själv eller med sällskap så sticker hon för mig. Hon är väldigt lugn och orädd i skritten, i traven drar hon lite men går oftast att kontrollera. Galoppen däremot är fruktansvärd!! Hon tar bettet redan i fattningen och sen sticker hon. Får styra in henne i träd för att hon ska stanna :( Vill att hon ska sluta med det, men hur? Jag rider henne på ett vanligt tredelat som hon verkar trivas bra med annars. Hon är nyligen vet.besiktigad u.a. Vad *** ska jag göra!? Jag har testat att göra halt/rygga så fort hon börjar dra det minsta, men det hjälper inte ett skit. Hjälp mig! Alla tips är välkomna!!

Sv: Jag blir tokig!

Hej!

Det är alltid svårt att ge råd och tips till en häst som man inte kan se på riktigt, utan som man endast få beskriven i text. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en duktig tränare, som kan se hur din häst reagerar och som kan se på din häst ur ett annat perspektiv än vad du kan.

Kanske har din häst gjort såhär med sin tidigare ägare? Kanske har den då vunnit genom att kasta av sin ryttare och på så sätt slippa arbeta? Kanske har den ont av utrustning? Det kan bero på många faktorer, vilka är svåra att se genom en text.

Ta kontakt med en tränare, kanske en som kan komma ut och se dig och din häst in action eller.. åk till en tränare.

Det är mitt tips! Lycka till med ditt kallblod!

En bra sak att göra (om hon sticker utan spec anledning tex bara på hemvägen ) är att låta henne galoppera! När hon sen vill sakta av så driver du på henne att galoppera ett tag till och låter inte henne sakta av förrän du säger så.
När man gjort så några gånger brukar dom inte tycka det är så roligt att sticka längre, det är alldeles för jobbigt..!;)

Min kallblodstravare var likadan. Första gången jag provade att galoppera ensam med honom ute sprang han tills jag till slut åkte av (orkade inte hålla mig fast längre). Det spelade ingen roll vad jag gjorde, han körde ner huvudet och sprang allt han hade. Det här får ju absolut inte hända! Jag har fått hjälp av en jättebra tränare, jag hade aldrig klarat det utan henne. Vi red i paddocken. Det var 5 steg-halt, 5 steg -halt i skritt o trav. I galoppen var det full fart, hästen låg ner i kurvorna och när jag skulle stanna fick jag styra in i staketet. Speciellt högergaloppen var väldigt obalanserad och jag åkte av ett antal gånger. Galoppen ute fick vänta ett tag. Sen kunde jag börja galoppera med sällskap ute, i uppförsbacke (vi har en bra där vägen tar slut efter backen). Nu (efter ett halvår) kan vi galoppera ute och han svarar när jag bromsar men vi jobbar fortfarande mycket på banan och med att bygga muskler så att han ska orka galoppera mer samlat. Det är mycket tålamod som går åt.

Jag håller inte med Smulan, det funkade inte för mig. Hästen kunde springa hur långt som helst och jag hade kunnat slå ihjäl mig.

Jag har faktiskt tänkt på det.. Men jag är tveksam - hon har ganska dålig kondis och jag misstänker att hon skulle springa tills hon helt enkelt gick omkull av utmattning.

Det finns en duktig tränare på 2 km avstånd, som jag har tänkt börja rida för. Hoppas hon kan hjälpa mig :) Men vad ska jag göra under tiden? Låta bli att rida ut? Det är ganska otäckt att inte få kontakt med hästen när hon gör sådär...

Hur långt som helst springer inte hästen..;)
Se till att fatta galoppen där du vet att det är fritt att galoppera ett tag (dvs inga vägar el järnvägsspår att korsa) och gärna där det är uppförslut.

Vi har ett helt perfekt ställe för sånt - flera km grusväg, utan risk för att möta bilar och med en lååååång uppförsbacke. Men det är en bit att rida dit :P Hon ska ju orka gå hem också.

I paddocken är hon hyfsat välriden, hon tar även små förhållningar jättebra. Det gör hon ute också, fram tills galoppen-traven. Suck :P

Tills du får hjälp av tränare är mitt råd att helt enkelt låta bli att galoppera när du rider ut, håll dig till skritt och trav där du har kontroll. Fortsätt i paddocken med mkt halvhalter och tempoväxlingar och lägg sedan in galopparbete där. Först när du har kontroll på hästen i paddocken tycker jag att det är lämpligt att galoppera när du rider ut. Är det en grusväg borde det rimligtvis alltid finnas en risk att du möter en bil, tänk på er säkerhet! Lycka till!

problemet kan också bero på att hästen facktist inte orkar att galoppera än. Hästar har en tendens till att ligga på och springa som attans när de igentligen inte orkar.

Mitt tips blir att rid ut hästen i skritt och trav. Och rid henne i padock. Där tränar du upp hennes bärighet och ork. Hästar bygger fort muskler i "bakkärran" av galoppfattningar. Jag brukar (om hästen inte riktigt orkar i galoppen) träna just galoppfattningar rida några galoppsprång, sakta av trava en stund och sedan fatta en ny galopp. Min erfarenhet är att det går ganska snabbt, Orkar hästen ett varv på volten så orkar hästen två relativt snabbt. noga också att det blir galoppfattningar och inte att hästen springer in i galoppen.

När hästen sen orkar så du kan ha henne i en grundläggande dressyrmässig form när du rider ut så kanske det går bättre att galoppera ute.

När du galopperar henne ute så kan du testa att driva hästen in i handen, fånga upp där och kräv att hon är med dig. Man blir lätt handfallen och passiv när man har en häst som sticker. tillsslut så sitter man bara och tar i munnen på dem utan verkan alls... man får i vissa lägen vara ganske stark i armar och axlar för att fånga upp en häst som sticker, man måste våga ha en stadig hand som inte släpper en millemeter förren hästen släpper i munnen. Och sen får man driva så in i bängen. Ställer man hästen lite åt något håll brukar det gå lättare (har flera gånger suttit på hästar som "låster hela halsen", drar tag i bettet och man har inte en suck). iband kan även ett bettbyte när man rider ut vara aktuellt, men ta hjälp av tränare med det!

Du har ju inte haft hästen så länge, ha tålamod så löser det sig.. Att ta hjälp av tränare är alltid ett bra alternativ.

Du har fått jättebra svar, jag vill bara tillägga att om det vore min häst skulle jag vänta med galoppen ute. Jag skulle börja med galopp på bana tillsammans med instruktör när och om hästen är stark nog för galoppen.

Vidare skulle jag jobba på att få en mjuk och följsam häst som lyssnar på små signaler. Jag skulle nog träna in en stoppsignal, ett kommando som byter stanna och stå stilla, t.e.x. "ho". Du har ju redan tränat henne mycket och säkert märkt att vissa saker tar mycket längre tid. Tänk också att hon just har flyttat till dig och att ni fortfarande bygger på förtroende mellan er. Det är också en orsak till att jag skulle vänta med galoppen, för att inte förstöra det förtroende som byggts upp.

Kom ihåg att ge henne vila för att smälta allt nytt emellanåt också! Lycka till!

Hästen är inte riden på ett år och efter en månad sitter du och rider 5-6 dagar i veckan i upp till en och en halv timme per gång?? Hade jag vart häst hade jag nog inte nöjt mig med att sticka ute, jag hade nog gjort livet ordentligt surt för dig....
Kanske ska minska tempot lite? Kanske ska ge fan i att galoppera alls ute till en början?

Håller med Polly_Mulle här, jag missade att du (TS) haft hästen så kort tid. Du har tränat massor hantering med hästen och rider mycket - ta det lugnare!

Hästen är inte riden på ett år och efter en månad sitter du och rider 5-6 dagar i veckan i upp till en och en halv timme per gång?? Hade jag vart häst hade jag nog inte nöjt mig med att sticka ute, jag hade nog gjort livet ordentligt surt för dig....
Kanske ska minska tempot lite? Kanske ska ge fan i att galoppera alls ute till en början?

Jag var visst inte tillräckligt tydlig. Jag rider henne 3-4 dagar i rad, sen får hon vila. I paddocken rider jag aldrig mer än 30-40 min, mest i skritt. Rider jag ut i 1-1,5 timme så skrittar jag enbart. Jag har bara testat korta sträckor trav och galopp, bara för att känna lite på henne. Det tycker inte jag är att gå för fort fram. Känns hon trött så låter jag henne naturligtvis vila. Detsamma om hon inte vill komma in från hagen, då är hon förmodligen trött. Jag är inte dum :mad:

Det känns inte som hon sticker för att hon inte orkar med galoppen. Då brukar de ju "ramla framåt" och öka mer och mer. Men hon tar bettet direkt och sticker, hon försöker inte ens om du förstår vad jag menar. Men jag fattar såklart att hon inte orkar än, därför har jag bara galopperat mycket korta sträckor ute och bara nån långsida i taget i paddocken.

Ett förslag: Träna lydnad, gärna från marken, i paddocken. T ex NH, longering, join up mm. Du är hästens ledare och hästen måste lyssna på dig. Glöm inte den positiva förstärkningen!!! Det ska vara lätt och kännas bra för hästen att lyda. Välj vilka kommandon du ska ha för skritt, trav, halt och senare galopp. Timing, tydlighet och beröm. Ni ska ha roligt tillsammans och hästen ska vilja lyssna på dig. Så här går mina tankar i alla fall. Jobba gärna varje dag men inte för lång stund. Hästen ska orka både fysiskt och psykiskt.

Vi har ett helt perfekt ställe för sånt - flera km grusväg, utan risk för att möta bilar och med en lååååång uppförsbacke. Men det är en bit att rida dit :P Hon ska ju orka gå hem också.

Träna upp konditionen först, galoppera inte ute förrän hon skulle orka rida dit, galoppera och sedan rida hem igen. Sedan kan du prova. Vet att detta är ett bra medel för hästar, lite reversed psychology, vill de springa- jamen spring då!

I början när jag galopperade ute tog jag bara sista femtedelen av backen, sen skrittade jag nerför (och gjorde halt var femte steg) och vände sen och galopperade upp igen osv. I vår backe står ett "hus" högst upp så där tar det automatiskt stopp. Efter hand kunde jag ta längre och längre bit av backen och nu har jag galopperat hela backen på lösa tyglar. Hästen vet att det tar stopp där uppe och vet att han inte behöver springa benen av sig.

En bra grej när man rider på banan i skritt och trav, är att man gör halt ca 5-10 gånger per varv, då lär sig också hästen att det inte är någon idé att bara springa. När man gör halt får man inte bli hängande i tygeln några steg utan hästen ska stanna direkt. Efter hand kan man förfina halthjälperna.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar