Jag blir tokig (hosta igen)

Shaggy

Trådstartare
I förrgår började jag tillskottsfodra Novan med silage eftersom betet börjar bli lite välknapert. Silaget har en TS halt på 65% och luktar kanongott :d. Igår när jag red så hostade hon igen :cry:. Hon har hela sommaren ätit 0,5kg lucern hack blandat med 0,5 kg vetekli och 0,5 kg krafft protein, uppblött och ihopmojsat. Detta har hon inte hostat av :confused:.
Efter att hon släpptes på bete så tog det ett par veckor innan hon slutade hosta, sen blev hon avställd ett tag pga problem med bakkärran och när hon sattes igång efter det så hostade hon lite lite en dag.
Vad :devil: ska jag göra? Hon måste ju äta nånting. Det enda possitiva var att hostningarna var väldigt "ytliga" :smirk:.

Sv: Jag blir tokig (hosta igen)

hej tråkigt att din häst har hosta.svårt att säga vad det är..om jag va du skulle jag nog ta ut någon och kolla upp det..kan vara en retning i svalget bara men även något som kan bli koniskt om det inte kollas upp..går dom ute fortfarande kan det vara den stora skillnaden på luften..relarivt varma dagar och kyligare nätter..du kan ju även pröva blöta fodret om du inte redan gjort det..hoppas att det fixar sig

Vad trist m hosta!
Jag håller med ovanstående inlägg, att kolla hästen hos vet. först.

Vi hade en pålle med kronisk hosta i stallet, han fick alger från a*g-börj*s om man nu får skriva så.. :angel: Han blev mycket bättre av dessa. Hostade ibland men inte alls så mycket som tidigare.
Dessa alger ges som ett mineralfoder så du behöver bara tillsätta kalk och inga andra mineraler. De hjälper kroppen att rensa ur slaggprodukter mm så man ska "skola" in hästen med dessa. (äter dem själv med gott resultat, ingen läkare kunde hjälpa mig.... :banana: )
Lycka till!

Okej kort resume av tidigare inlägg i andra trådar.
Hon är kollad av vet i slutat av mars. Endoskopi visade inga förändringar. Trots detta hostade hon så kraftigt då så hon inte kunde röra sig samtidigt utan var tvungen att stå still. Fick en två veckor Ventipulminkur som inte hjälpte. Blodprov visade att hon inte hade nån infektion. Hon fick gå ute dygnet runt från början på maj och fick då enbart blöt mat. Hostan blev då bättre men försvann inte helt. I slutet på juni så släpptes hon på bete och hostan försvann två veckor efter det.
Alger har hon fått hela förra vintern slutade med dom strax före betet.
Observera att jag skrev i första inlägget att all mat är blöt ;).

Jag har hört om många hästar som har dessa problem. Hosta som kommer och går kan bero på en gammal infektion som visserligen har läkt ut men de har fortfarande slem kvar i lungorna. Slemmet blir väldigt segt så det har ingen chans att komma upp. Hästen känner av detta och det retar hela tiden i halsen, slemmet behöver komma upp annars kan det få tråkiga följder. Vet en som fick slanga upp slemmet på klinik.
Detta är min teori och rådet är att ge en rejäl slemlösande kur, gärna med något immunförsvarshöjande samtidigt. Blir du av med allt slem och din häst får jobba upp sitt immunförsvar är det mindre risk att hostan kommer tillbaka sedan.
Privatmeddelar dig gärna om örtkurer och var du kan få tag på detta om du vill.
Vet många hästar som blivit hjälpta av detta.
De har haft samma sjukdomsbild som din och tyvärr har Ventipulminet inte hjälpt dem iheller.
Jag tror därför inte att hostan har med fodret att göra.
Lycka till

QQQ skrev:
Hosta som kommer och går kan bero på en gammal infektion som visserligen har läkt ut men de har fortfarande slem kvar i lungorna.
Hur gammal infektion då? Jag har haft Novan i 2,5 år och den enda gång hon varit sjuk är för ganska exakt 2 år sedan. Då var hon lite snorig några dar och hade en temp på 38,5. Hmm kan man kalla de sjukdom??? Hon har inte hostat nånting förrens i våras vilket känns som lite väl lång tid efteråt. Tror tyvärr att det är vanlig hosta :(.
Alla tips tas däremot tacksamt emot :) .

Jaha så hostade hon igår igen *sucka* och dessutom mer än i förrgår :galen:.
Vad kan det vara? Jag menar silaget kan ju orimligen vara dammigt.
Idag har jag löslongerat och då hostade hon inte men då "kröker" hon ju inte på nacken på samma sätt och jobbar dessutom mer i en takt som hon själv väljer vilket gör att hon inte blir "flåsig" på samma sätt som vid ridning.

Hästar har en "inställelseperiod" på foder... Har själv en "drös" hosthästar och vid installning eller byte av foder så hostar de alltid mer. Ge det en vecka och tänk så länge över om det är något du har ändrat som hon kan reagera över.

En sak till är att Ventapulmin inte är så bra att ge till sk hosthästar. Ja det vidgar luftrören och gör så att hästen lättare får i sig luft. Men när man slutar med det så tar det ett tag för luftrören att "krympa ihop" igen. Då får hästen i sig mer partiklar än vanligt. Så försök att undvika det...

Kolla upp stallmiljön så att underlaget (halm/spånet?) inte dammar. (spraya igenom det med vatten iallafall)
Att luften och ventilationen är bra. Låt gärna något fönster nära hennes box vara öppet dygnet runt.
Jag har ganska svårt att tro att hon skulle hosta av hösilaget, så det borde ju "ligga i" stallmiljön.

Med tanke på att det inte hittas något fel (via veterinären) på henne hade jag gått vidare till någon annan behandlare.

Akupressur och akupunktur har jag sett mkt bra resultat på när det gäller hosta.
Vill du ha lite tips på punkter där du kan trycka själv så skrik till..

Krama Novan från skåneland :bow:

Evergreen skrev:
Jag har ganska svårt att tro att hon skulle hosta av hösilaget, så det borde ju "ligga i" stallmiljön.
Hon är fortfarande ute dygnet runt :crazy: . Har varit innomhus 8 ggr sen i maj och då aldrig längre än 40 min i stöten.

Vi har också en häst som hostade som en besatt i våras. Han fick kurer av diverse slag, men ett blodprov som skickades till Tyskland visade att han är allergisk mot alla de kvalster som tänkas kan. Han går ute dygnet runt nu, för ute finns det inga kvalster, utan de sätter sig i stallet, hö mm precis som innekvalster i damm i bostäder, sängar mm. Fråga vet om han kan ta ett allergitest på hästen. (Dyrt, ca 3000 kr)

Aha, jag trodde du hade henne inne nu.
Kolla upp så det inte finns agnar kvar i silaget, axen på dem kan nämligen sätta sig i halsen på hästen så hon hostar. (mina hästar fick av misstag i sig sådant förra sommaren och hostade i flera dagar efter det.

Hade hästen inte minsta spår efter slem vid endoskopin?

Annars, med tanke på att hästen varit ute dygnet runt och ändå hostat, så skulle jag nog också gå på linjen "gammalt slem som inte hostats upp ordentligt".
Slemlösande, en stunds galopparbete och sedan mat från marken (dammfritt där förstås) så att slemmet rinner ut, skulle kunna göra susen. Förutsatt att det inte är frågan om en ny infektion som är på gång förstås...

Är just nu inne på Corax teori (hoppas). Igår hostade hon ingenting men däremot frustade hon mycket. Kanske, kanske kan man våga hoppas på att hon bara behövde vänja sig lite.
Snälla håll tummarna för att det är så :bow:

Jag har själv inga bra erfarenheter av Ventipulmin, det har för min häst endast hjälpt under själva behandlingstiden, så fort medlet var slut kom hostan tillbaka.

Däremot gav jag Acetylcystein (humanpreparatet) under en månads tid och det hjälpte fantastiskt bra, allt slem försvann och har inte kommit tillbaka (peppar peppar) . Jag är övertygad om att Acetylcystein är bättre än Ventipulmin i slemlösande syfte.

Ang. frustningarna så tycker jag att du ska se på dem som ett gott tecken, jag har märkt att de är lite utav en 'indikator' på att andingssystemet börjar komma igång. Min hosthäst kan efter längre vila hosta till några gånger i början av ett ridpass, men övergår sedan ganska snart till att frusta upp slemmet/dammet/det som stör, efter några frustningar har hon sedan mycket lättare att andas och jobba.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Hästvård Var och fodrade hästen nu på morgonen innan utläppet, hade tänkt prova ge lucernet på morgonen istället då jag inte är säker på...
Svar
1
· Visningar
859
Senast: FairLady
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka