Jag blir tokig!!! - Får inte mineralerna att stämma!

Etienne

Trådstartare
Nu har jag då äntligen fått ihop en foderstat som passar höet, min hästs mentalitet och behov SAMT min plånbok….. :bump: Jag får dock ingen ordning på mineralerna!!! :confused: Har någon något tips på ett mineralfoder som kan passa?

Jag har testat runt med de jag hittar värden på men hittills har jag inte hittat nåt som funkar.

Foderstaten ser ut så här (jag vill inte ha kommentarer om foderstaten utan det är mineralerna som är problemet):

8 kg hö
3 kg havre
150 g soja
0,5 kg krafft protein
200 g torr betfor
150 g hippo linfrö cubes

Vilket ger: 102 MJ
616 g P
19,67 g Ca
18,75 g P
4,54 g Mg

Behov:
101MJ
612 g P
36 g Ca
26 g P
15,1 g Mg

Höanalys:
7,5 MJ
11g smb p/kg
1,6 g Ca
0,6 g P
0,3 g Mg

Hjäääälp….
 
Sv: Jag blir tokig!!! - Får inte mineralerna att stämma!

Om man inte får kommentera din foderstat, hur i hela friden ska man kunna hjälpa dig då ? Förövrigt så kan man fixa till mineralerna via höjd grovfodergiva...allt går inte genom kraftfoder eller tillskott.
 
Sv: Jag blir tokig!!! - Får inte mineralerna att stämma!

Jovisst vet jag det men om du tittar på kvoten på grovfodret så ser du att det snarare strular till det hela då den bara är 1,4. Om jag ändrar på grovfodret så måste jag ändra allt kraftfoder eftersom P/MJ-kvoten ändras. Visst kan jag göra det enkelt för mig och ge 1,5 kg krafft protein och 1,5 kg hippo alfa men då stiger foderkostnaden med över 500 kr/månad och det har jag inte råd med då jag är student.

Jag har gjort ett excelprogram där jag lagt in alla foder från hippo, krafft, eggersman, gain, mustang, fibergi, jag allt jag kunnat hitta och detta är den lösning som verkar kunna funka MEN mineralerna blir knasiga.

Iofs, visst får du ge alternativa förslag men det blir svårt med detta hö och den ekonomiska situationen ;-)
 
Sv: Jag blir tokig!!! - Får inte mineralerna att stämma!

Jag får lite andra värden än du men det beror säkert på att vi har olika värden på havre. Det skiljer så lite så jag ger ett förslag ändå, du får väl kolla det mot dina siffror sedan.

175 g Hippo Mineral Avel
 
Sv: Jag blir tokig!!! - Får inte mineralerna att stämma!

Du kan lägga till 125 gr Miner blå och 1,5 dosmått Dikalciumfosfat och få till mineralerna i din foderstat. Men jag tycker det är mycket kraftfoder och lite hö.

Det kostar ca 400 kr i månaden exkl hö och havre.

Ca/P 1,51
Ca/Mg 3

mvh Jessica
 
Sv: Jag blir tokig!!! - Får inte mineralerna att stämma!

Om du tar bort betfor o linför, istället ger breed kanske det inte blir dyrare...
har tyvärr inga priser, men här är mitt förslag:

9 kg hö
0,5 kg breed
0,5 kg protein
250 g soja
100 g miner grön

ger följande:
E= 101
Smb rp= 619
Ca=36
P=26
Kvot Smb rp/E=6,09
Kvor ca/p=1,40
 
Sv: Jag blir tokig!!! - Får inte mineralerna att stämma!

JAdu, det billigaste för dig vore att byta foderleverantör.

Mineralfoder är dyrt, så att byta ut en del av kraftfodret skulle nog hjälpa både din plånbok och foderstaten.

Lillsillens förslag var ju rent lysande.
 
Sv: Jag blir tokig!!! - Får inte mineralerna att stämma!

Inte_Ung skrev:
JAdu, det billigaste för dig vore att byta foderleverantör.

Mineralfoder är dyrt, så att byta ut en del av kraftfodret skulle nog hjälpa både din plånbok och foderstaten.

Lillsillens förslag var ju rent lysande.


Nix pix, lillsillens förslag var riktigt bra men det blir ca 200 kr dyrare än mitt eget och tyvärr gör 200 kr mycket för en student. Jag provade att räkna med hippo avel och magnesiumtillskott och det ser ut att funka.

Jag vet att det är mycket kraftfoder men höet har ju hopplös kvot :crazy: . Jag får inte i honom mer än 8 kg hö idag, i vinter skulle jag kanske kunna få i honom mer. Nu går han på totalt 3 kg havre (har inte börjat vänja in honom på soja/krafft än då jag fick hem fodret idag) och han är riktigt riktigt trevlig att rida nu, dvs lagom pigg. Dock återstår det att se hur hull/päls blir så jag får ev justera.

I mitt förra stall med riktigt bra hö fick han bara 1 kg kraftfoder förutom hö+mineraler men då har han en tendens att bli ganska loj i ridningen så det är inte det att jag tror att lösningen på allt är att proppa i honom kraft. Jag försöker bara hitta den lösning där det funkar för både häst, ryttare och ekonomi.

Hästen står förresten på halm så han får sitt grovfoderbehov tillgodosett. (vet inte om jag skrev det)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 566
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 191
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp