Jag blir så trött på allt tjafs om Bl*cket-annonser!!

Ramona

Trådstartare
Ärligt talat, vad är det för fel på Bl*cket?? Varför anses det totalt oseriöst att både köpa eller sälja hund där?

Jag tycker att det är självklart att om man har någonting som ska säljas så annonserar man det där flest personer kan se annonsen. Bl*cket är ju en av Sveriges största annons-sidor, så jag förstår inte varför det är så oseriöst.
Hur ska uppfödarna annars sälja sina valpar om de inte kan få annonsera??

Varför skulle valparna där vara av sämre kvalitet än någon annanstans??
Eller är det detta med smugglingen som gjort att Bl*ocket fått så dåligt rykte?

Kan någon förklara för mej som inte förstår??

Sv: Jag blir så trött på allt tjafs om Bl*cket-annonser!!

Nej det fattar inte jag heller för vad är det som säger bara för man annonserar på BLOCKET så kommer de sälja till vem som helst.
Jag vet flera bra hundar som sålts där TJH väktare o nån polishund bla. säkert många fler tävlingshundar o.s.v.

Håller med....
Det seriösa ligger ju i till vem man säljer!!
Inte var man annonserar:d

det har väl ingen betydelse var man annonserar??

jag har själv fått en av mina hundar från en annons på blocket och det är världens bästa vovve! ;)

Nä, det är absolut inget fel på blocket. Där syns det väl förresten om det är en kennel(företag) som har annonserat oxå? Man kan ju länka till hemsida oxå.

De annonser jag inte gillar är de med s.k. inneraser för masa pengar, där annonsören skriver Priset duskuteras vid snabb affär, eller liknande.

Gillar inte heller de annonser där det står att papper kan ordnas för si och så mkt pengar...

Jag sitter jämt ute å kollar på blocket :) tycker det är en jätte bra annonssida :D

Men det är ju självklart att man inte gillar annonser där man gör tillägg i priset om man vill ha papper. Det är ju inte alls ok.

Är det bara vi på Buke som tycker att Blcokets annonser är ok?? Gåt man in på tex chihuahu-cirkeln så varnas det ÖVERALLT om att inte köpa hund på blocket, eller andra annons sidor.

Tycker inte att det är fel på Blocket annonser. Visst finns det säkert oseriösa där, men vart finns det inte det? Det är ju många seriösa uppfödare som har annonser där också.

Min uppfödare har sålt alla sina valpar INNAN de föds i stort sett... Och detta utifrån att folk ser kennelnamnet på prov, utställningar osv. Går in på hemsidan eller kontaktar avelsrådet och därigenom får kontakt med henne.

Personligen skulle jag aldrig köpa hund på annons, jag var tillochmed med och funderade på en bra kombination till den hunden jag nu.

Så summan av kardemumman är att JAG tycker att har man inte bättre hundar än att kennelnamnet osv kan göra nog reklam för sig själv än att man måste annonsera på Blocket så kanske man ska tänka lite till.... Men sen är jag också en sån att jag inte nöjer mig med vilken jycke som helst.

//E

Fast... Alltså om vi ser till t.ex. min mamma. Hon skulle aldrig åka runt på utställningar och prov. Hon vill bara komma i kontakt med någon som kan sälja en valp till henne. Skönhet spelar ju heller ingen roll, bara föräldrarna är trevliga.

För mig är det nästan tvärtom, ser jag nån på utst. så klassar jag det nästan som oeriöst...

Ja, men det beror ju på vilken ras det är också. Jag anser inte uppfödare av bruks eller jakthundar som särskilt måna om sin ras om dom prioriterar utställningar. Däremot är det alltid kul att meritera hunden på så MÅNGA områden som möjligt, så länge som hunden är bäst på det den är avlad för. Och inom vissa raser är det faktiskt att vara fin, helt enkelt.

För att återgå till ursprungsfrågan så tycker inte jag att en bra uppfödare med ett bra rykte behöver annonsera. Alla seriösa uppfödare jag känner personligen brukar ha sina valpar sålda långt innan dom föds oftast, köparna tycker om att få vara med och välja ut vilken kombination just dom vill ha sin valp ifrån osv osv. Dessutom har dom då kontakt med uppfödaren en längre tid, vilket brukar uppskattas från bådas sidor.
Annonser brukar liksom inte behövas då, utan folk har sett, hört, träffat och kommit fram till att den uppfödaren verkar bra.

Sen har jag heller aldrig köpt på annons. Alltid genom hänvisning från någon annan som jag vet är duktig på rasen, eller genom att jag redan känner uppfödaren ifråga och känner till deras arbete. I vissa fall har jag även fastnat för uppfödarens hundar på håll, och därefter tagit kontakt och etablerat en relaton, för att se om vi kommer bra överens gällande annat också.
Detta gäller alla mina hundar utom en, som är en omplacering jag tog över, för att ge en bra sista tid i livet.

ramonarunds skrev:
Men det är ju självklart att man inte gillar annonser där man gör tillägg i priset om man vill ha papper. Det är ju inte alls ok.

Är det bara vi på Buke som tycker att Blcokets annonser är ok?? Gåt man in på tex chihuahu-cirkeln så varnas det ÖVERALLT om att inte köpa hund på blocket, eller andra annons sidor.

å andra sidan är det inte så konstigt då det finns många smuggel chihuahuaor!!!! jag hade aldrig köpt en sk renrasig chihuahua utan papper...

Det finns ingenting som heter renrasig chihuahua utan papper. Men det är ju inte vad denna diskussionen handlar om heller.
Smuggel frågan har vi behandlat så mycket i andra diskussioner, och jag hävdar fortfarande att media gör saken värra än den är.

Denna diskussionen handlar om ifall det finns seriösa och bra människor som annonserar på Blocket??
Jag har ibland haft någon valp över som jag snabbt ha velat "bli av med" och en annons på Blocket ger MASSVIS med svar och man kan verkligen solla bland de som svarar. Ännu har ingen av de hundar jag sålt på Blocket kommit till ett dåligt hem.

Att visa uppfödare har alla valpar sålda innan de är födda är en helt annan grej. Jag har en kull med chihuahua-valpar nu som alla var sålda. Men på leveransdagen ringer en av köparna och säjer att de inte vill ha valpen längre. Ringer då till de andra som står på väntelistan, men de flesta behöver lite tid på sej att organisera och fixa pengar. Det är inte lätt såhär precis innan jul. Jag la ut en annons på Blocket och vips så finns det flera personer som är redo med både pengar och tid. Jag är inte mindre seriös för det....

Bra hundar säljer sig själva. De behövs oftast inte annonseras ut. Många kennlar med uppfödning som jag skulle klassa som bra har fler intresserade än valpar.

Själv skulle jag inte vända mig til blocket i första hand för att leta valp. Däremot tvivlar jag inte på att det finns bra hundar att få tag på där också och vill man ha en vuxen hund tror jag att blocket kan vara en bra grej. Dock känns det som att uppfödare som annonserar ut valpar där är mer intresserade av att sälja än något annat.

jag tror inte att en seriös säljare säljer sin renrasiga chihuahua utan papper när den är 10 veckor gammal pga allergi???? det är så fruktansvärt genomskinligt.. sen begär dom ändå 10-12000 för den.. sinnes sjukt.. men som du själv sa. det är en annan tråd...

jag tycker det är bra med blocket! jag säger inte att du är oseriös.. det är ett bra och billigt sätt att nå ut till folk!! fram för med blocket annonser!!! :D

jag kollar dagligen på blocket efter hundar och hästar.. trots att jag ska ha varken eller!! det är bara ett måste...

Det klart att det finns rötägg innom alla branscher. Så inget ont talat om Blo*cket. Men vad är det för pucko till köpare som ringer på en annons där man kommer överens om att leverans ska ske på "plattan" i Stockholm. Och som då säger att "Det verkar vara en bra idé"

Hallå, liksom!

anar man inte onåd då så bör man kanske inte skaffa vovven..

Just utställning är ju ett mindre bra exempel, jag kollar mer på provresultat, men just utställning kan ju vara ett bra ställe att se hundraser på och att komma i kontakt med uppfödare, sen att man själv får genom detta hitta en uppfödare som passar är ju en självklarhet för mig. Dock tror jag nog att din mamma får hjälp av sin dotter att hitta en seriös hunduppfödare när hon letar ;)

Vet faktiskt ingen inom "min" ras som annonserar så, de väljer jakttidningar och brukstidningar eftersom de vill vända sig till "rätt" folk.

//E

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 528
S
Övr. Hund Detta kanske har varit uppe här innan, men alltså... Alla dessa hundar som säljs på Blocket, vart tar dom vägen? Finns det verkligen...
Svar
8
· Visningar
3 054
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 657
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama