Jag blir så ledsen

Mynta2

Trådstartare
När byråkrati råder inom dagisverksamheten. våran dotter reagerar ( som de flesta barn) på röda grönsaker, frukt och bär. Sådana barn har oftast exsem samt reagerar på citrusfrukter. MEN det växer oftast bort, typ vid 3 års åldern enligt vad jag läst.

MEN det går ju inte säga på dagis att: si eller så är det, utan då måste man ha läkarintyg. För dagisköket kräver det. Vad tusan ska man bevisa egentligen ? Att mitt barn reagerar, men är inte allergisk ? Ska jag gå till läkare när hon inte har utslag och säga hon reagerar på det eller det, eller ska jag proppa henne med typ tomater och få en reaktion så vi kan få ett intyg ?

Nu har jag en snäll BVC tant som trots hon inte sett hennes utslag skriver intyg. I dag sa fröknarna att hon INTE ätit rött..men ÄNDÅ fått utslag....så med andra ord: hon borde reagera på annat. Men nu i kväll fick hon utslag på händer, fötter och lår. Googlade = Nässelutslag. Villket kan bero på typ virus, mat eller okänt. Alltså jag kännner att dagis INTE tar detta på speciellt stort allvar...jag har ju inget intyg !!!!!!!!!!!

ÄR papper mer värt än förälders uppmärksamhet ???????????

Sv: Jag blir så ledsen

men förstår inte problemet.. hon hade ju inte ätit rött på dagis? då är det ju knappast personalens fel att hon fått utslag?

och får ens barn upprepade utslag så kanske man ska gå till läkare för att kolla upp det? du kan ju fota utslagen och ta med:idea:

när jag var liten så sa mamma till dagispersonalen "Hon tål inte tomater så ge inte det"

efter ett tag så ringer dom och säger "hon är helt röd! du måste komma hit!"
mamma kommer "hmm har ni gett henne tomat?"
"nej bara ketchup?"
"....."

så dagispersonalen kanske inte ens fattar att dom har gett barnet något som den inte tål

Kan hon ha ätit pepparkakor? Rasmus reagerar på tomat i alla former blir röd runt munnen, men inte märkt de när han äter någon frukt. Äter han kaviar blir han oxå röd. När han äter pepparkakor får han plitor. De räcker med en liten bit stor som en 5 krona för de ska komma.

Våran minsting är också/ har varit känslig mot rött.
Samt eksem-barn. Vi hade aldrig några problem med dagis/ förskola.
Visst, ngn gång påminde jag säkert. Jag var oxå väldigt observant på vad det
hade serverats. Frågade alltid vad barnen hade ätit. För att ha koll på intag och eventuella kommande reaktioner. ALDRIG var det någon som sa ett ord
om läkarintyg:confused: Låter helkonstigt.... De hjälpte också till att smörja
våran flicka med medtagen salva. Någon gång kunde det glömmas men på det stora hela, väldigt hjälpsamma. Däremot fick vi tjata som idioter för att få till ett pricktest. Tog många år:crazy:. Det visade sig sedan att hon inte hade
någon matallergi däremot allergisk mot typ alla djur.... Det var lite hårt men
det var bara att avveckla husdjuren. Nu ett par år senare är hon fortfarande allergisk men det är lindrigare. Hoppas att det bara ska bli bättre o bättre.

/J.

jag fick ju som sagt ketchup fast att mamma sagt till att jag inte tål tomater men dom sätte inte ihop ketchup och tomater för det var ju inte tomater i "tomat"form och därför så fattade inte dom att dom gav nått som jag inte tålde..

inte förrens mamma frågade "och vad är ketchup gjort av?" så fattade dom att dom hade gett mig tomater...

Ska man ha specialkost krävs läkarintyg. En del förskolor får ju t.ex. mat från skolkök.

Men att ställa upp när något barn inte tål någon frukt, grönsak etc är ju ingen större sak när det är under utredning. Vi fixar även laktos-/glutenfrikost när det är under utredning osv. Så lite trist att alla ska stämplas...

Det är direktiv "uppifrån" som gör att köken är tvungna att ha intyg. Har förskolan eget kök och allergin inte gör att barnet behöver specialmat (just tomat går ju lätt att utesluta genom att man smaksätter maten med något annat) Sen tror jag att de flesta i personalen använder sunt förnuft, vet personalen att "Pelle" får utslag av jordgubbar så ger dom honom inte det även om det inte finns intyg. Personalen brukar försöka vara serviceminded och tillmötesgående i den utsträckning som går

Men i vissa kommuner dras förskoleköken in och samkörs med skolor eller ålderdomshem och då kan jag gissa att det inte ses lika mycket mellan fingrarna kring allergier utan att det verkligen krävs intyg. Då blir det dessutom ännu mer viktigt att de barn som behöver specialkost har ett schema som stämmer eftersom storköken behöver besked tidigt på dagen för att förskolan skall få mat utan t.ex. tomat, gluten m.m. Stämmer inte tiderna eller barnet kommer extra eller inte meddelat att det kommer tillbaka efter t.ex. sjukdom då kan man stå där utan någon mat till barnet... eller bara frukter som barnet inte tål till fruktstunden (t.ex. endast apelsin)

Att det krävs intyg är inget som kökspersonalen jublar över, men krävs det att de t.ex. ska köpa in laktosfria varor eller glutenfria varor för att de skall få utökad budget på grund av de ökade kostnader.

Lämna en skriftlig liten lista på vad ditt barn inte tål och be personalen sätta den vid ditt barns plats vid matbordet så underlättar det för personal och vikarier att komma ihåg att hon/han inte får äta t.ex. tomat. (ibland är det ju vikarier och det underlättar mycket för dom)

Sen behöver inte utslagen bero på att barnet fått i sig just tomat eller röda bär, det finns även andra saker som gör att barnet kan få det (om jag inte minns helt fel så är det ett gäng med E-nummer ingredienser som kan leda till det också och något mer som jag inte kommer på mer än att det hade ett långt och svårstavat namn när jag läst innehållsförteckningar innan barn eventuellt fick det)

Försök var observant hemma också när barnet får utslag, ibland kan de bero på att barnet ätit saker man inte haft en tanke på att det skulle kunna vara överkänslig mot, sojalecitin som finns i nästan allt möjligt kan barn även få utslag av.

Ingen trost men det hjalper inte med intyg om dom ar slarviga.

Min dotter ar glutenintollerant och riktigt kanslig mot gluten, hon blir riktigt dalig om hon far i sig det.

Trots att vi har intyg pa att hon ska ha glutenfri mat sa slarvar de anda och vi har fatt hamta hem dalig dotter hur manga ganger som helst. TROTS att vi har haft krismote med personal och chef sa har vi fatt hamta hem dotter da de rakat ge henne fel mat.... :mad::mad::mad:

Det handlar om pengar ...det är dyrare med anpassad mat och därför vill man inte laga det i "onödan".
Har man centralkök så kan man som barnomsorgspersonal inte kringgå det heller som man kan göra med eget kök.

Det var då nässelutslag. Men det jag menar är ju att jag ständigt blir ifrågasätt ????????

Senast ändrad:

Reagerar hon på citrusfrukter så reagerar hon kanske också på citronsyra, och det finns det i allt möjligt! Man får lusläsa innehållsförteckningen. Vi hade, t.ex, två olika sorters köpta pepparkakor på förskolan. Den ena sorten innehöll citronsyra, men inte den andra. Det finns i läsk och saft och många sorters godis, men också i sådant som konserverade champinjoner...

Det vet jag inte eftersom vi aldrig gett henne citrusfrukter. Vad dagis gett...vet jag inte, än. Vi köper aldrig saft. Har aldrig haft det hemma. Ingen av oss vuxna gillar vatten med tillsatser ;)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka