jag blir galen!!!

Emmahpemma

Trådstartare
jag sitter och räknar om min foderstat nu, eftersom att den lilla rackaren inte vill äta havre eller annat "konstigt" han äter hö, punkt slut. :D

det är alltså en russbäbis på 6månader.

jag har hemma hö (mj 8, smbrp40, ca3, p2,) soja, havre, lusern hack(det äter han!) miner blå, som ska bytas ut mot miner vit.

förslag?

jag har räknat ihop en foderstat med 2kg hö, 2kg lusern, 0,1kg miner vit. kvoterna blir ju bra.. (smbrp/mj:8,78 och ca/p 2,32) men CA blir så högt (37,5!!)

provade även 2kg hö 1kg lusern 100g soja och 50g miner vit. då blir kvoterna (8,66 och 2,5) ungefär lika, men mj och smbrp värdena blir för låga.

3kg hö 1kg lusern 100g soja 50g miner vit. då tycker jag smbrp/mj kvoten blir för låg. (7,2) MJ ligger perfekt i värdet med denna foderstat, men proteinet hamnar lite lågt..och det får det inte göra nu. han är i stort behov av protein..muskeltunn och bukig efter en gotlandshöst... :smirk:

någon som vill räkna lite? :confused: :D det måste inte vara just dom fodersorterna jag har hemma, men helst.. och om det blir kraftfoder i menyn så får ni tala om för Trollet att man visst kan äta sånt! ;)

Sv: jag blir galen!!!

Vilken sorts lucernhack är det du ger? Det skiljer ju en del på de olika sorterna. I min foderlista finns lucern mellan 7 och 10 Mj samt mellan 65 och 120 smbrp.
//marti

Emmahpemma skrev:
jag har räknat ihop en foderstat med 2kg hö, 2kg lusern, 0,1kg miner vit. kvoterna blir ju bra.. (smbrp/mj:8,78 och ca/p 2,32) men CA blir så högt (37,5!!)
Det här var lite klurigt, jag håller på och laborerar med siffrorna. Tänkte bara först delge dig ett citat ur min "bibel" Hästen - näringsbehov och fodermedel.

"De ovan rekommenderade behoven kan överskridas, speciellt om grovfodret är minralrikt, utan att det negativt påverkar hästen. Behoven kan ej, utan negativa effekter, underskridas under längre perioder. Detta gäller speciellt avelshästar, växande unghästar och hästar i träning och hårt arbete"

De ovan rekommenderade... är tabeller för rekommenderad daglig tillförsel av makromineralerna Ca, P och Mg. Hoppas det kan lugna ner dig lite så länge så ska jag knappa vidare...
//marti

Pust ett förslag klart...
3,5 kg hö
0,5 lucern
0,5 Kr*ffts proteinpellets
40 gr vit miner

Ger 38,25 Mj, 357,5 gr smbrp, 21 Ca och 12,5 P. Kvoter: Smrp/MJ=9,3 och Ca/P= 1,7.

Ditt hö har en låg kvot i förhållande till vad din bäbis behöver. 5 mot 9,5 som är rekommenderat för bäbisar mellan 6 och 12 månader.
//marti - som fortsätter knappa

Nu går det undan...
Höjer lucernet med 0,5 kg så blir smbrp/Mj-kvoten bättre:
3,5 kg hö
1 kg lucern
0,5 Krafft Protein
40 gr vit miner

Ger: 42,5 Mj, 410 smbrp, 27,7 Ca och 13,9 P. Kvoter: Smrp/MJ= 9,6 och Ca/P=1,99

Tänkte göra ett försök med soja också.
//marti

Ett sista förslag...
3 kg hö
1 kg lucern
350 gr soja
40 gr miner vit

Detta ger: 37 Mj 358 smbrp 25 Ca och 13,6 P. Kvoter: Smrp/MJ=9,7 och Ca/P=1,85

Nu ska jag åka iväg och vara barnvakt åt mitt lilla barnbarn så nu är det sluträknat för idag.
//marti

TACKtack! :) men nu ska jag vara lite besvärlig.. han är ju en liten 100-150kg russbäbis =blivande B-ponny, enligt "min bok" så har han ett behov på 33mj och 288smbrp..
så det är lite högt räknade foderstater. är lite rädd att han ska växa föööör fort.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 611
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har en fjordig på 10 månader som börjar bli lite rund, men absolut inte fet. Vill inte släppa en fet häst på bete så jag får justera...
Svar
4
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka