Jag blir galen!!!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Cita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 101

Trådstartare
Nu har jag prövat ca 12 olika westernsadlar på min ponny, men alla "guppar" upp och ner där bak. Vad beror detta på?? att den är för svängd/rak i bommen, för trång, för vid, för lång??? :confused: :confused: Hon är väldigt rak, bred och platt i ryggen. Kallblodsliknande.

Sv: Jag blir galen!!!

Glappar den bak?

Det beror oftast på att bommen är för svängd för hästens rygg, men det kan även vara så att den är för vid vilket kan göra att den lättar bak.

Jag har också problem att hitta en "rak" westernsadel till min häst.

Vilka märken har du provat?

Ja, jag har hört att Dakota ska vara ganska raka i bommen. Har en Dakota Arab på gång (hästen är ju dessutom kort i ryggen) får se om den kan tänkas passa damen.

Dakotas Charlie-sadel (All Around) passar också bra på lite kortare hästar, jag har själv en sådan. www.tumbleweed.com säljer ju Dakotas sadlar och de är toppenbra att prata med om man har frågor om någon av deras produkter.

Det jag har hört om Arabsadeln är att den inte är lika vid i bommen som tex. Simcos arabsadel. Simcos arabsadel däremot är lite mer svängd i bommen.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Anna-Bella
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 278
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 247
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka