jag blir GALEN på foderstater!!

A

ArabianGirl

Om man vet värdena är på hö't, och på kraften. hur ska man då veta att det "passar" ihop med varann? Hur mkt av varje ämne ska hästen ska ha?

Sv: jag blir GALEN på foderstater!!

hett tips

använd excel och gör ett kalkylblad, skriv in de foder du använder och deras värden i cellerna bredvid, sedan gör du enkla summeringar som gångar värdena med antalet kg du skriver i att du vill ge så kan du få fram slutresultatet direkt.. och blir det fel får behöver du inte räkna om allt utan bara ändrar antalet kg av varje fodermedel du ger..

enklaste grunden får du så här:

Energi
O,5 x hästens vikt upphöjt i 0,75 = Mj

Protein
MJ x 6 = Smb.rp

Kalcium
Mj x 0,4 = Ca

Fosfor
Mj x 0,3 = P

Magnesium
Mj x 0,15 = Mg

Där har du grunden. Sen kan du göra tillägg på tex ras ( alla gör inte det), och sen ska du väl ha något träningstillägg: tex: 15%, 20% 25% osv osv osv....Detta väljer du själv vad du anser din häst går i för träning.

lägger in arbetstilläggslistan ;)
strosar i hagen 0%
promenadridning 6%
tränar ibland 17%
tränar 25%
tränar mycket 45%
normal ridskolehäst 50%
de nedan gäller elithästar:
hård träning 57%
tung träning 75%
extrem träning 87%
elit 100%

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18