Jag behöver lite tips...

rostad

Trådstartare
Jag håller på att utbilda min yngre häst. Allt hart gått ganska bra.
Men hur ska jag starka han i galoppen?! Jag har till gång till det mesta. När jag fattar galopp så springer han bara iväg. Jag får han inte att sätta under sig. Han drar upp huvudet och springer. Samma sak gäller det i mellan trav.

Har ni några tips hur jag ska kunna sätta han i galoppen och hur jag ska lära han mellantrav?!

Tack i förhand//Emelie

Sv: Jag behöver lite tips...

Förstår jag dig rätt om din häst fattar galopp och sedan galopperar för fullt?

Det krävs en hel del styka och muskler för en häst att bära sig i långsammare tempo. Din unghäst har inte styrkan än... Ett tips är att rida ut i skogen om du har möjlighet, strunta i stigarna och ge dig ut och skritta över stock och sten, klättra osv.

jag kan nog inte annat än hålla med.
bygga upp muskler och kondis succesivt och ta saker för vad de är
för att så småning om komma ner i tempo
lätt att det känns hattigt i början - men "rom byggdes inte heller på en dag" ;)
sen så är skogen suverän på alla sätt - eftersom det blir mycker snäva svängar måste hästen bli mer uppmärksam på vart den sätter benen och på ryttaren -
tömmkörning annars? sen när det finns mer muskler och kondis - att gå långsamt utan ryttare..?

Får nog hålla med ovanstående. Utan en lite mer utvecklad muskulatur och balans kan inte en unghäst galoppera långsamt i en bra arbetsform. Tömkörning på bana och ute samt klättra och långa skritturer är förvånansvärt bra.

Förutom att rida ute i skogen och klättra så kan du rida slutor, men även öppnor.
Prova att göra fattningen ur en sluta. Galoppera bara några språng, gå ner i trav eller skritt, gör ny fattning ur sluta osv.
Detta har fungerat på min häst (men vi har jobbat långsamt med att bygga upp henne)

Vad gäller mellantraven kommer den i sinom tid, när hästen orkar.

Immer

Tyvärr kan han inte slutor och öppnor än. Han har bara varit riden i 2 månader nu...
:angel:

Som sagt...

Du "lär" inte hästen mellantrav, det är en bärigare, läs starkare, form av trav, där hästen när den är tillräckligt stark kan bära sig själv i en högre form.

Det är bara att rida och se glad ut och träna hästen enl konstens alla regler. Däremot så tycker jag att min egen träning är att jag rider både på bana/ridhus och i skogen. För lösgörande arbete är det lättare för ryttaren att komma åt hästen inom fyra väggar än ute i skogen.

Han har jätte bra bärighet i trav och skritten är han jätte fin.. Söker sig ner.
Immer: Du får väl komma hit och hjälpa mej så som när du gjorde det med Nisse...:angel: Då får du se Hipp-Hipp med!

Ja, jag får väl ta och pallra mej iväg till bebodda trakter. Har f ö en liten present att överräcka till din mamma.
Just nu har jag sjuk man (ja, tyck synd om mej för det är jag värd:D ) så jag får se när jag hinner.

Immer

Ok, vi har varit nyss dåliga.
Ska du åka till flyinge och titta?!
Eller har du varit där?!
Ska ditt där på söndag med Inger.
//rostad

Har jag verkligen fattat dig rätt?
Hästen är riden i 2 månader?
du undrar över mellantrav och galopp NU?!

börja oroa dig för det när hästen är riden MINST 6 månader... MINST.
rider du ut i skogen tillräckligt så kommer detta av sig själv. galoppen har att göra med styrkan, och mellantraven kommer även den senare, efter mycket dressyr arbete då hästen orkar bära sig och förstår hjälperna till 100%.....

Fast han är ju 7år och riden i 2mån.
Mellan trav är för längre fram. Men galoppen är nu. Traven är han jätte bra i. Bara för han är så balanserad i sig själv naturligt.

vad spelar det för roll att han är 7 år om han bara är riden 2 månader? det är ju samma sak - han har inte styrkan, du kan inte kräva att allt ska gå så fort, på två månader bara!

Ne, vet. Det är ju därför jag frågar hur jag ska starka han. Kanske kan filma någon dag så ni kan se hur han går. Men måste fixa någon som kan filma. Förra gången mamma gjorde det så såg man nästan inget.. :D

Hmmmmmmmmmm........lägg ner galoppen överhuvudtaget.
Traven ska komma först innan du börjar med galopp.
Dålig trav=dålig galopp.

Det spelar ingen roll hur gammal hästen är,,,,,,,,den kan vara 19 år gammal. Det handlar om hur länge den varit riden.

Skritta först,,,,,,,,,gör ökningar, halvhalter, sidoförande rörelser,halt, eftergifter osv.

Samma sak i trav,,,,,,,,,,,allt ovanstående, halt-trav och tvärtom, ut i skog och mark så hästen får lyfta benen, kontrollerad trav på raka och böjda spår med avsaktningar och ökningar.

När hästen är väl balanserad och kan bära sig själv och är mjuk och följsam,,,,,,,,,då kan du börja med galoppen.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama