jag behöver HJÄLP!

Filifjonkan_

Trådstartare
Jag behöver, som rubriken säjer, hjälp... Problemet är nog inte svårlösligt, men jag behöver någon som kan tala om hur jag ska göra...

Jag har, efter ett längre uppehåll, börjat rida hästen i grannstallet igen.
Han är en het och viljestark häst, som ofta testar gränserna till det yttre…
Jag red honom ca ett år, och då det gick rent åt helskotta så slutade jag rida honom, när jag fått erbjudande om att rida en annan, lugnare och tryggare häst.

Jag gillar verkligen hästen i sig,men han kunde helt sonika vända om och gå hemåt. Jag protesterade stenhårt, och försökte få honom att vända igen, men det resulterade antingen i att han gick rakt upp i vädret, eller skenade hem. Oftast båda.

Efter att jag ridit den lugnare hästen närmare ett halvår, samt tagit ridlektioner på en ridskola, med jättebra undervisning, har jag blivit en bättre ryttare, både mentalt och psykiskt.
Hade tidigare ridit på en sämre ridskola, med just inga meriter alls, och jag kom verkligen inte framåt i min ridning, efter att ha tragglat där i sex år…

Nu har jag som sagt börjat rida den här hästen igen, och han går jättebra för mig.
Han testade i början, men efter att jag visat att ”jag bestämmer” så har han inte gjort det igen. I och med att han slutat testa, och slutat försöka vända och skena hem, så går han inte heller upp i vädret när det går honom emot.

Problemet är nu galoppen.
Jag kan rida honom kontrollerat och i form i skritt och trav. Men när jag kommer till galoppen så går han upp i skengalopp eller snabb slängtrav, och han har inget mellanting där. Hur ska jag lära honom att galoppera lugnt och sansat? Jag vet att han kan, han har gått msv dressyr, men jag antar att dom inte hållit igång det ordentligt hos honom…
Har dock ingen paddock, och i byns ridhus gör han likadant, skengalopp. Bara det att då har jag väggar runt, som gör att han inte kan skena all världens väg…
Någon som har något tips hur jag kan få honom att gå i ett lugnt galopptempo?:confused:

Sv: jag behöver HJÄLP!

Grattis till den förbättrade ridningen! Kunskap ger självförtroende verkar det som :angel:
Nåväl till galoppen; Eftersom det verkar vara en häst som egentligen kan galoppera men att du inte får stopp på honom(?) så använd ridhustes väggar. Vill han inte stanna av egen maskin så återstår bara väggen. Styr rakt in mot väggen så måste han på ett eller annat sätt stanna! Vet många som har jobbat på det viset för att få kontroll på hästen och det verkar som det fungerat bra :)

Det är alternativ 1 det, här kommer 2;an ;
Ta ut hästen på en åker/äng eller dyligt, få upp den i galopp och försök sedan stanna den. Nu antar vi att den inte kommer att göra så, utan bara rusa vidare. Bra! Smacka på, öka tempot igen och igen tills hästen börjar vilja sakta av självmant. Då smacka på igen, på med spöt om han inte galopperar fram, var jävligt elak, gör det riktigt okul att rusa iväg på det sättet, på ren svenska; -kör skiten ur honom!

Låter väl lite drastiskt, men det var det enda som fick min häst att sluta sticka med mig direkt han hade chansen!

Tackar tackar :bow:
jadå, jag har verkligen utvecklats till det bättre, och självförtroendet med det :D

tvåan låte rju som en ide! det är ju så att jag får stopp på honom till sist, men det tar ju ett antal hundra meter...

Saken är den, att jag ju rider på en åker, eller ja, en slagen vall. Så det är ju jättebra.
Grejen är den, att han kan galoppera hur länge som helst, och han slutar inte när han får andnöd, och till sist rinner det svett av honom...:crazy:
Plus att dom har lärt honom att fortfort är bäst. Eftersom att han är riddarhäst...

men jag ska genast rusa över till grannen och prova! :idea:
Tack så jättemycket! :bow:

Aha, då förstår jag typ -"duktig pålle som rusar järnet" osv.
Då skulle jag nog leka med ridhusväggarna istället. De kanske gör ont att landa i, så du får väl ha på dig hockey utrustning:idea:

Longera/tömkör honom i galopp och lär in ett separat kommando för kort, lugn galopp?

Om den har gått msv så koncentrera dig på att göra ruggigt bra galoppfattningar, gärna från skritt. Inga stora rörelser utan mer tänk galopp. Låt honom gå tre steg och bryt av (gärna till skritt) och skritta, gör skänkelvikningar om då behövs om han inte håller sig lugn. Fatta galopp igen. Om han inte förstår så ändra dina fattningar, du kanske är van att fatta för ytterben, han kanske är van vid innerben. Kolla om det blir bättre om du mjuknar i innerhanden, trampar mer vikt i ytter stigbygel, bara tar fram innerhöften, ja alla sådanadär små skillnader kan avgöra om det blir bra galopp eller rus.

Först måste jag ju bara säga att ja INTE tycker det är så lämpligt om du gör som Reebok skrev.. :crazy:

Det första kan göra hästen förstörd för all framtid, det finns hästar som lätt tappar förtroende för ryttaren om den blir inkörd i ridhus väggen gång på gång.
Det andra förstår ja inte ens att man gör.

Jag skulle rekomendera att börja utgå från din egen ridning.
Det kan ju faktiskt vara så att du gör fel!
Du kanske har blivit bättre ryttare, men eftersom du på senaste tiden mest ridit på en lugn häst o på ridskola, så kan du ha blivit lite mer otydlig med hjälperna.
Med tanke på att hästen har en tendens att slängtrava så är det ju ett ganska stort bevis på att du på nått sätt gör fel.
Det kan ju vara som pollymulle skrev, att du inte gör såna hjälper som passar hästen..

Det finns ju ett bra ordspråk;
Ta reda på orsaken, så har du lösningen.. ;)

Vita_N_6520 skrev:
Först måste jag ju bara säga att ja INTE tycker det är så lämpligt om du gör som Reebok skrev.. :crazy:

Det första kan göra hästen förstörd för all framtid, det finns hästar som lätt tappar förtroende för ryttaren om den blir inkörd i ridhus väggen gång på gång.

Ok, nu låter det som om man ska ta full sats och mosa rakt in i väggen om och om igen...Inte riktigt va.
Men om du sitter och rider i ett ridhus och du känner att du slitit färdigt i munnen och vill prova att få stopp på ångloket iaf, så kan man alltså ta hjälp av en vägg, där hästen tvingas att stanna.

Vita_N_6520 skrev:
Det andra förstår ja inte ens att man gör.

Men om du har tröttnat återigen på att dra Brunte i munnen, så kan man ju också tråka ut denne med samma medel. Det blir alltså "obekvämt att inte lyda". Det är i långa loppet snällare att göra det jobbigare för hästen när den inte lyder, än att rycka, banka och slita i hästen.

Så har jag gjort EN gång och idag har jag en exemplarisk häst som är lydig, känslig för både tryck i bett och på skänkel. Och har garanterat förtroende för mig.

den lugnare hästen var abslout inte känslig, man fick vara jättetydlig på hjälperna med den.
Plus attd en här hästen bara skengalopperar eller slängtravar med ALLA.

Hm, en häst stannar för väggar, det är ett som är säkert. Dom ränner faktiskt inte rakt in i en vägg, utan stannar ju hellre. Det jag oftast gör med hästar som skenar i ridhus är att jag ställer dom inåt väggen, och då blir det ju svårare för dom att fortsätta springa rakt fram, med huvudet vikt åt sidan.

Just nu kommer jag varken till eller från ridhus, så jag behöver nog övningar som funkar på vallen...:crazy:

Idagska jag iaf prova att galoppera, se hur det går... om han mot förmodan kan lyssna på mig.

Är det en travare? Eller en häst med allmänt dålig styrka i galoppen? Kan ju vara så att den inte orkar galoppera långsamt... :confused:
Allt tål ju att fundera över ;)

// M

Tänkte det också, men ett msv i dressyr är väl inte så vanligt med travare? Det var min tanke.
Jag har själv en travare och det var han som bara stack för mig. Han galopperar inte så himla sakta nu heller, men det är inom kontroll iaf. Vad man mer kan göra är ju att ta typ två galoppsteg och sen sakta av, om det nu går att få stopp på hästen i fråga. Så att man bygger upp musklerna bättre. Som jag har lärt mig så bygger själva igångfattningarna upp bra galoppmuskler!

Lycka till !

Reebok skrev:
Tänkte det också, men ett msv i dressyr är väl inte så vanligt med travare? Det var min tanke. Vad man mer kan göra är ju att ta typ två galoppsteg och sen sakta av, om det nu går att få stopp på hästen i fråga. Så att man bygger upp musklerna bättre. Som jag har lärt mig så bygger själva igångfattningarna upp bra galoppmuskler!

Nej men dom finns! ;) och jag håller med om galoppfattningarna! Jag skulle testa ett skarpt bett (Huuuga vilken svordom va!?) för att få stopp och kontroll men inte för all framtid utan som ett steg i problemlösningen.

// M (som duckar för strömmen av eventuella skällsord)

Av mig får du inga skällsord i alla fall! Jag hade själv ett kopparbett när det var som värst. Men jag tycker att för många tar till för mycket i munnarna på hästarna och sågar mm utan att tänka på konsekvenserna eller hur juste det är mot hästen;)

Reebok skrev:
Ok, nu låter det som om man ska ta full sats och mosa rakt in i väggen om och om igen...Inte riktigt va.
Men om du sitter och rider i ett ridhus och du känner att du slitit färdigt i munnen och vill prova att få stopp på ångloket iaf, så kan man alltså ta hjälp av en vägg, där hästen tvingas att stanna.
Men du. Om hästen springer okontrollerat går det knappast sakta, eller hur..!? Alltså blir det tvärstopp o kanske tillochmed smäll i huvudet om man styr in den i väggen. = obehagligt och elakt!
Kan man inte kontrollera sin häst, ska man börja från början. man ska inte behöva sitta o dra i den.

Reebok skrev:
Men om du har tröttnat återigen på att dra Brunte i munnen, så kan man ju också tråka ut denne med samma medel. Det blir alltså "obekvämt att inte lyda". Det är i långa loppet snällare att göra det jobbigare för hästen när den inte lyder, än att rycka, banka och slita i hästen.

Så har jag gjort EN gång och idag har jag en exemplarisk häst som är lydig, känslig för både tryck i bett och på skänkel. Och har garanterat förtroende för mig.

Och återigen, man ska inte behöva göra massa drastiska saker för att kunna klara av sin häst.
Bättre att sätta på ett skarpare bett för en kortare period, än att sitta o skengaloppera på ett fält.
(F.ö så tycker jag personligen inte att man ska rida på öppna fält om man inte klarar av sin häst...)

Då kanske det är det som är problemet - att du är för hård med hjälperna.

Men om hästen gör så med alla så är det förmodligen ngt som är fel, speciellt med tanke på att den tidigare har gått msv.
Du kanske borde fundera på att kolla upp så den är ok?

Det är alltid bättre att gå den långa vägen, än att göra nått som man kan få ångra resten av livet.

Vita_N_6520 skrev:
Men du. Om hästen springer okontrollerat går det knappast sakta, eller hur..!? Alltså blir det tvärstopp o kanske tillochmed smäll i huvudet om man styr in den i väggen. = obehagligt och elakt!
Kan man inte kontrollera sin häst, ska man börja från början. man ska inte behöva sitta o dra i den.

Men man gör ju halt INNAN det ballar ur! Man jobbar med halter från skritt och trav och slutligen galopp, så att hästen fattar vad övningen går ut på. Och man gör halt typ efter bara ett par galoppsteg, exempel på kortsidan och om hästen inte stannar så håller man mot hörnet så att väggen stoppar. Har då aldrig sett en häst köra huvet in i sargen...
I en sån övning så bygger du även upp galoppmusklerna som kanske gör det lättare för hästen att galoppera i ett lugnare tempo.
Vita_N_6520 skrev:
Och återigen, man ska inte behöva göra massa drastiska saker för att kunna klara av sin häst.
Bättre att sätta på ett skarpare bett för en kortare period, än att sitta o skengaloppera på ett fält.
(F.ö så tycker jag personligen inte att man ska rida på öppna fält om man inte klarar av sin häst...)

Nu var det så att jag tipsade om det innan jag visste att det var en f.d. riddarhäst som blivit uppmuntrad att rusa på;) . Men åter igen då, om man har en häst som envisas med att sticka, så kan det faktiskt fungera att göra det j***igt tråkigt för hästen att göra detta. Och som jag tidigare också skrev så skulle jag inte dra ut på fältet i detta fall, ok??

Du skrev ju att man skulle styra in i ridhusväggen om hästen drog iväg
Gör man det så blir det tvärstopp.
Du skrev ingenting om att man skulle trava o skritta.

*lånar knapp*
Har funderat lite....
Hur man tränar en riddarhäst vet jag inte men man borde väl lämpligtvis kunna få stopp på en sådan också eller?
Hur gör ägaren?

// M

Vita_N_6520 skrev:
Du skrev ju att man skulle styra in i ridhusväggen om hästen drog iväg
Gör man det så blir det tvärstopp.
Du skrev ingenting om att man skulle trava o skritta.

Det är väl lite underförstått att man naturligtvis lägger in det i en övning så att hästen förstår att idag-så-är-det-stanna-på-kommando-träning. Man går ju inte in i ett ridhus, värmer upp lite och sen brakar vi rakt in i väggarna. Sån ridning tillämpar iaf inte jag:crazy: .
När jag tränar min häst så ingår det även skritt och trav och ska jag göra en övning så görs det i samtliga gångarter (ok, undantag för galoppombyten då:idea: ) Så om man har jobbat i både skritt och trav och om det har fungerat bra, (man tar ju inte till en snabbare gångart förrän det innan har funkat.) så borde hästen vara med på vad man som ryttare vill och då faktiskt förstå vad det är man vill även i galoppen.
Sen så tycker jag att det här börjar bli en diskussion mellan oss två och inte något som kan hjälpa trådskaparen mer, så om det är något du fortfarande tycker är oklart eller otydligt så PM:a mig direkt istället, så kan vi lösa det sinsemellan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama